• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för modell (omega)

Anna52

Breitling
image.jpeg
image.jpeg
behöver hjälp med denna klocka. Jag har googlat massor bilder av omegaklocka men hittar ingen som liknar denna. Det enda jag vet är att den troligen kommer från femtiotalet. Det står 750 på armlänken och har omegastämpel. Har försökt öppna baksidan av uret men lyckas inte.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Känner inte till modellen. Men att det står 750 på länken innebär att det är 18 karats guld i länken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul modell och den ser ut att vara i superskick! Tycker allt ser bra ut men visst är det ett damur? Ser liten ut? Värdemässigt är de fortfarande för billiga, inte långt över guldpris tyvärr. Angående modell står det i baklocket, en sifferbeteckning, men den informationen kommer inte ge dig mycket. Tycker den ser nyare ut än 50-talet, skulle gissa en bit in på 60-talet. Fint ur!
 

Anna52

Breitling
Kul modell och den ser ut att vara i superskick! Tycker allt ser bra ut men visst är det ett damur? Ser liten ut? Värdemässigt är de fortfarande för billiga, inte långt över guldpris tyvärr. Angående modell står det i baklocket, en sifferbeteckning, men den informationen kommer inte ge dig mycket. Tycker den ser nyare ut än 50-talet, skulle gissa en bit in på 60-talet. Fint ur!
Hej. Ja det är ett damur och är liten. Väger ca 40 g.
 

Icaras

Rolex
Som Aurum nämner så finns referensnumret samt serienummer på insidan av baklocket/verket men kommer nog dessvärre inte hjälpa dig att hitta så mycket information, i bästa fall fler som säljer likadana. Däremot om någon sitter på omegas bok "A Journey Through Time" så finns det möjlighet att den finns med, med ytterligare information. Riktigt fin hur som helst :)
 

Anna52

Breitling
Ville bara berätta att jag var inne hos en urmakare som öppnade den. Fick både ref nummer och verkurets nummer. Klockan var från 1967 och klockan var i stort sett nästan i oanvänt skick.
Innan lade jag upp min fråga även på internationell sida. Fick höra att typ ingen samlar på sådana. Att man bara kunde få värdet i guldet för den. Ändå var det en av dem som ville köpa den. Varför vill någon på andra sidan jorden köpa en klocka om den bara är värd guldet.
 

Icaras

Rolex
Ville bara berätta att jag var inne hos en urmakare som öppnade den. Fick både ref nummer och verkurets nummer. Klockan var från 1967 och klockan var i stort sett nästan i oanvänt skick.
Innan lade jag upp min fråga även på internationell sida. Fick höra att typ ingen samlar på sådana. Att man bara kunde få värdet i guldet för den. Ändå var det en av dem som ville köpa den. Varför vill någon på andra sidan jorden köpa en klocka om den bara är värd guldet.
För att dessa klockor inte växer på träd. Det är helt enkelt inte poppis med damur, men det utesluter inte att det finns samlare :).

Personligen tycker jag det är synd att så många smälts ned eller säljs till någon som smälter. För eller senare kommer folk att börja leta damur igen och då är det helt plötsligt ont om särskilda modeller.
 

rogart-63

Patek
Vore synd att smälta ner en sån fin klocka. Nästan NOS skick på den . Men vart ska man sälja den? Ebay? Chrono24,Tradera,Kaplans?
Cirka 8600:- i guldvärdet .
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
NOS = New Old Stock vilket betyder att det är en äldre klocka som aldrig såldes på sin tid men som ännu finns kvar i butiken, så den är oanvänd. Ifall det rör sig om en manuell eller automatisk klocka kan den behöva öppnas av en urmakare för en liten service (byte av oljor typ)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Och om någon påstår att "typ inga samlar på sådana" men själv vill köpa den.... Tja, du hör ju själv hur inkonsekvent det låter.
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp