• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är grejen med Italien?

matage

Omega
Läst och sökt men bara hittat rena köpråd gällande Italien men jag funderade lite vad som är grejen med prissättningen på deras nya klockor.
Suttit och dagdrömt om en Blancpain igen och kollar man Chrono24 så ligger ju priserna i Italien lägre än allt annat på nya klockor och det är just den delen jag inte greppat än...

De kör ju EUR men om man ställer jämförbara priser mot varandra (Ny klocka, pro seller med fysisk butik och lite omdömen) så ligger de nästan 10% under Schweiz (CHF förvisso) och 20% under Tyskland. Antar att gråhandlare verkar i alla länder så det känns inte som det räcker som förklaring..

Är det Don-Corleone-vibbar även på marknaden med nya klockor från butik där eller är det en mer städad verksamhet?
Nån som är insatt i frågan och kan skina lite ljus?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Italienarna har ett rykte att inte gilla att betala skatter, då kan man möjligen justera priset för att bli konkurrenskraftigt. Sen gråhandel på det.
 

matage

Omega
Det förklarar ju ett å annat.. taxfree :)
Då är det ju nästan så det kan vara läge att bränna lite bonuspoäng och flyga söderut om man vill handla nytt!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Utöver ovanstående kan tilläggas att den italienska ekonomin inte direkt är den bästa för närvarande. Att köpkraften således inte är den starkaste just nu kombinerat med en enorm flora av AD:s, gör att många av dessa kränger mycket klockor till gråhandlarna..
 

matage

Omega
Låter ju som en tråkig upplevelse även om den är billig om de nu är spända surkukar bakom disken
Jo förvisso... men eftersom sparad krona = tjänad krona och som min gamla konsultkollega sa - "man är ju en hora för pengar" så...
Sen kan jag tänka mig att gambla med humöret på expediten - har man tur kanske de har en bra dag eller bara tycker om exilnorrlänningar :)
 

Biffbert

Cartier
Jo förvisso... men eftersom sparad krona = tjänad krona och som min gamla konsultkollega sa - "man är ju en hora för pengar" så...
Sen kan jag tänka mig att gambla med humöret på expediten - har man tur kanske de har en bra dag eller bara tycker om exilnorrlänningar :)
Tja, förhoppningsvis är de ju inte lacka hela tiden :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stor tillgång+ låg efterfrågan.
Kolla hur måna ADs det finns i Italien så ser du...
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Har köpt två klockor från Italien via Chrono24 (Trusted checkout) No problems. Leverans på ett par dagar.
Firman heter Plus Watch :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Majoriteten av mina inköp de senaste tio åren har varit från Italien. Inga problem. Haft strul med en enda handlare, monegask.
 
Topp