• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är grejen...

Babinus

Cartier
om men som sagt... aqualand... tror det är som påpekats ovan, nostalgin som talar hos aqualand fantaster:)
Det mesta om klockor idag handlar väl om nostalgi och känslor, efter smartmobilernas intåg. Men när det gäller Aqualand bygger nostalgin på att den, rent pragmatiskt, var banbrytande och suveränt bra för pengarna när den kom. Jag skulle till och med påstå att många jorden runt-luffare idag har en Aqualand med sig i händelse av att komma till en avkrok med ett dykcenter med bristfällig utrustning, eller som tar extra betalt för varje liten självklar detalj. Dessa människor tänker inte i coolhets och skönhetstermer som de flesta här. De tänker pragmatiskt.

Med risk för att bli tjatig så tar jag ännu en bilmetafor. Hur många fula bilar har inte blivit coola, fast de ursprungligen bara togs fram för ett pragmatiskt nyttoändamål? Willys Jeep t ex. Många som aldrig ens lämnar staden älskar sådana idag fast den är ful som stryk. Just därför skulle de allra flesta aldrig ta i den med tång. Idag finns snyggare bilar som kan köra i terräng, men Jeepen var en banbrytare och därför har den kultstatus idag.

Men till sist tror jag inte det är någon mening att du skaffar en Aqualand för att upptäcka grejen. Du gillar den inte helt enkelt och det är inget konstigt med det. Jag tror inte du kommer att ändra dig av att skaffa en och känna efter.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Många bra svar i tråden! Jag köpte en C023 precis i början av mitt sjukliga klockintresse 2011. Jag hade då redan den med analog djupmätare (al0000-04e), sedan ca 10 år tillbaka, pga att min dåvarande blivande svåger, som hade bra koll på prylar, hade en sådan fast med full-lume-tavla (al0000-04w). När klockintresset vaknade till liv, så ville jag såklart ha "originalet", och var ju redan då en sucker för patina. Har sedan dess haft ett tiotal olika varianter.

Hursomhelst så har vi ju på ca 3 år, lyckats skapa nätets längsta tråd gällande dessa. https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/

Tidigare rekordinnehavare http://forums.watchuseek.com/f74/any-old-citizen-aqualand-owners-167967.html




 

Greven

Audemars
Många bra svar i tråden! Jag köpte en C023 precis i början av mitt sjukliga klockintresse 2011. Jag hade då redan den med analog djupmätare (al0000-04e), sedan ca 10 år tillbaka, pga att min dåvarande blivande svåger, som hade bra koll på prylar, hade en sådan fast med full-lume-tavla (al0000-04w). När klockintresset vaknade till liv, så ville jag såklart ha "originalet", och var ju redan då en sucker för patina. Har sedan dess haft ett tiotal olika varianter.

Hursomhelst så har vi ju på ca 3 år, lyckats skapa nätets längsta tråd gällande dessa. https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/

Tidigare rekordinnehavare http://forums.watchuseek.com/f74/any-old-citizen-aqualand-owners-167967.html




Så koola! Den där Enzon skapar ett enormt "vill-ha-begär". Så rå!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har aldrig förstått hypen heller, jag förstår att den säkert är bra för dyk. Men estetiskt är den ju lika vacker som en foppatoffla eller valfritt komplex i miljonprogrammen.
MEN, smaken är ju som baken! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det är ju heltjävla omöjligt att förklara en klocka för någon så den personen går från att inte gilla till att gilla.

Jag köpte min första när jag började dyka tidigt 90-tal sen var jag hooked. För er som pallar finns ett längre inlägg om det äventyret här:

https://klocksnack.se/threads/min-första-och-min-andra-aqualand.24058/

@Vintage92 Kan du inte slänga upp annonsen med kustjägaren? Den förklarar rätt bra.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
@Vintage92 Kan du inte slänga upp annonsen med kustjägaren? Den förklarar rätt bra.
IMG_20150522_0002.jpg
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Den ser cool ut imho, den är biffig och har ett distinkt utseende med djupmätaren. Skulle jag ta på mig den? Nej.
Man kanske ska va dykare för att fatta grejen.

cc05b4a21dcbbe61a41535a0ad5b8421.jpg
 

Greven

Audemars
Det är exakt varför jag har 2, en ny och en Enzo. Alla lite äldre coola killar hade en sådan klocka när jag var ung. Nu är äldre än dem och ännu mer cool med 2st:cigar:
1436323519684.jpg
:cigar:
Om jag ber riktigt snällt, går det att få en bild på Enzo? Jag började dyka efter sett filmen Le grand bleu, ja man kan säga att livet inte blev detsamma efter det. ;) Kör även en Jacques Mayol-frisyr så det är egentligen konstigt att inte en Enzo finnes i min ägo.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Om jag ber riktigt snällt, går det att få en bild på Enzo? Jag började dyka efter sett filmen Le grand bleu, ja man kan säga att livet inte blev detsamma efter det. ;) Kör även en Jacques Mayol-frisyr så det är egentligen konstigt att inte en Enzo finnes i min ägo.
Klart vi ska ordns en bild, ska se om jag har en i telefonen annars ordnar jag det nör jag kommer hem :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Om jag ber riktigt snällt, går det att få en bild på Enzo? Jag började dyka efter sett filmen Le grand bleu, ja man kan säga att livet inte blev detsamma efter det. ;) Kör även en Jacques Mayol-frisyr så det är egentligen konstigt att inte en Enzo finnes i min ägo.
Hade bara 2 st i mobilen, hoppas de stillar begäret lite tills jag kan ta lite bättre bilder :)
20140824_194728.jpg
20150731_113017.jpg
 

Glidarn

Omega
Dykar ur har alltid tilltalat mig på grund av deras hårda utseende samt tillförlitligheten att ha ett ur som kan följa med överallt utan att behöva bry sig något nämnvärt över säkerheten kring klockan. Aqualand är en kult klocka med intressant historia! Sedan är aqualand självklart en klocka utseende mässigt, som man antingen uppskattar eller skyr som pesten. Har aldrig riktigt stött på någon som hamnar där emellan :)
Här nedan bild på mina två bidrag till tråden!
image.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Dykar ur har alltid tilltalat mig på grund av deras hårda utseende samt tillförlitligheten att ha ett ur som kan följa med överallt utan att behöva bry sig något nämnvärt över säkerheten kring klockan. Aqualand är en kult klocka med intressant historia! Sedan är aqualand självklart en klocka utseende mässigt, som man antingen uppskattar eller skyr som pesten. Har aldrig riktigt stött på någon som hamnar där emellan :)
Här nedan bild på mina två bidrag till tråden!
image.jpg
Kan inte annat än instämma. För mig var det instant love men jag respekterar de som tycker annat... Nästan iaf ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vad ska en ny Aqualand kosta? Såg att ur&penn kränger JP modellen för 3000kr, de är ju trots allt AD så priset är kanske rimligt?

image.jpeg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vad ska en ny Aqualand kosta? Såg att ur&penn kränger JP modellen för 3000kr, de är ju trots allt AD så priset är kanske rimligt?

image.jpeg
Låter väl rimligt. Jag fick min första i mitten på 80-talet då jag började dyka. Kostade då 3995kr hos step in på Drottninggatan. Har kvar den ännu och funkar felfritt. Mer klocka för pengarna är nog svårt att hitta.


Själv tycker jag de är fantastiska. Gillar utseendet, hållbarheten och funktionaliteten hos klockorna.
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
 

ScubaKing

Audemars
Jag menade inte att DU är en snobb. Hävdar bara att Citizen gör bra dykarklockor, gamla som nya. Vilket annat företag löser en ISO-certad dykarklocka med safirglas och solid länk för 2000kr?

Fast Citizen Aqualand har ju härdat mineralglas? Och den "solida" länken du snackar om är rätt raslig.
Dock gillar jag klockan.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Känner precis likadant, men samtidigt har jag haft en stark längtan efter G-shock (som i ärlighetens och objektivitetens namn inte är mer fysiskt attraktiv) och äntligen ligger den på min hylla. Och jag är sjukt nöjd.
 
Aqualand är en ful klocka. Sjukt ful! Den är nästan på gränsen till att vara äcklig, -så ful är den..
Samtidigt så är den tuff.. Den är stenhård, supertoolig och rå.. Så stenhård, supertoolig och rå så att den blir snygg!

Jag bara måste ha en!
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Aqualand är ju grym. Bar den dagligen i säkert 5 år på slutet av 80-talet. Som sagts ovan så var det det coolaste som fanns back in the days. Kan tillägga att det djupaste jag dykt med den är kanske 2 meter. Tror inte ens att den registrerade det dock...
image.jpeg
 
Topp