• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är normalt avstånd mellan sprint och boett?

Danneswe

Cartier
Som en del vet och har sett här i läderprojekttråden så tillverkar jag klockarmband.
Jag är medveten om att vissa klockor kan ha rätt litet avstånd (såsom vissa vintage Rolex) andra klockor har rejält med avstånd exempelvis Panerai.

Nu gör jag ju detta som hobby, och skulle jag börja göra det professionellt så kommer jag givetvis kunna göra custom band som passar speciella klockor. Exempelvis tjockare läder vid bandhorn för en Panerai (för att undvika en stor glipa) Eller tunnare läder för en "vintage Rolex" eller "curved lugs" för F.P. Journe, Vacheron Constantin osv.

Men jag kommer ju även ha en "standardversion" att utgå ifrån som passar de flesta herrklockor. Så nu är helt enkelt min fråga vad som är rimligt att sikta på i mått som kommer passa de flesta klockor? Om jag exempelvis går in och beställer ett standard Hirschband, vad kommer det vara för mått? 1mm? 1.2mm? 1.4mm? Att göra det hållbart och tunt är inga problem, men det har nackdelar. För vissa lädertyper så blir det mycket mer arbete konstruktionsmässigt, exempelvis alligator i topplager, vill man inte gå allt för tunt med, så för att göra ett sådant band med liten glipa vid bandhornen så kräver det lite speciellt konstruktion. Sen vill man ju hitta en balans som ser bra ut på både den dressade klockan med lite mindre glipa mellan sprint och boett, men även passar på en Panerai (om nu inte kunden efterfrågar en konstruktion med lite mindre glipa mellan band och klockan.

Bifogar en ritning för att förklara mig lite bättre :)

avstånd.JPG
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju väldigt olika beroende på boett. En Nomos Club eller en Hamilton Mechanical har ett enormt avstånd medan på en Seiko Flightmaster får du inte igenom ett normalt natoband utan våld.
 

Danneswe

Cartier
Jag tror jag får omformulera min fråga lite. Vad är rimlig tjocklek på läder vid bandhornen på mina standardband så att det passar flest klockor? Sen om en kund hör av sig och har en Nomos Club eller Hamilton Mechanical och gärna vill ha lite tjockare läder vid bandhornen för mindre glipa så går det ju lösa, eller om någon vill ha ett band till en Seiki Flightmaster så tillverkare jag ett band som passar den klockan.
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
För vissa klockor kan man ju få ta till böjda sprintar för att det ska funka. Jag använder det till visa textilband på en klocka. Lite osäker på hur det funkar med tjockt (och styvt?) läder dock, det kanske ändå inte vill ge efter så mycket?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bra fråga... det blir ju förstås en följd av hur tjockt bandet i sig är men samtidigt har jag en känsla att banden tunnas ut runt bandstiften. Dessutom är det svårt att mäta. Men man kanske kan gissa att 2mm i tjocklek från bandstiften mot boetten kan vara lagom. Detta är en approximativ killgissning..
 

Danneswe

Cartier
Kan man beställa från dig nu eller sen?
Inte i dagsläget, att hålla ett rimligt lager med olika läder kräver att man har en maskin för att kunna tunna ut läder till olika tjocklekar (spaltmaskin eller skärflingsmaskin används för detta när man tunnar ut läder till klockarmband, nu pratar jag inte om manuella bänkmonterade verktyg, vilket kan fungera till lite styvare läder, men mjukare läder och för att kunna tunna ut till under 1mm vilket ofta krävs speciella maskiner.

För att sälja klockarmband så behöver man såklart inte kunna tillverka alla typer av custom band, men jag vill inte bara göra snygga bra band, jag vill göra riktigt välkonstruerade band, och det är många gånger mer komplicerat än man kan tro, och olika metoder för olika typer av band. Ett exempel, ett relativt tunt band i ett mjukt läder med "padding" det har tagit mig mycket tid och prototyper för att lyckas tillverka ett sådant så det är mjukt och följsamt runt handleden, men samtidigt inte sträcker sig och således kommer hålla i många år.

Och då jag i dagsläget har haft detta som en hobby, så är det mycket annat som behöver köpas in. Lager med spännen i hög kvalitet, rejäl uppsättning med tråd i olika färger och tjocklekar, utrustning för att mäta och blanda kantfärg i olika nyanser, hålpunchar för annat än runda hål (exempelvis ovala hål) tång för quick release. Vissa speciella förstärkningsmaterial som jag provat ut för vissa konstruktioner (testat med samples från tillverkare) och vissa av dessa material finns ej återförsäljare av, så måste köpas i rullar på 1m*100m
 

Danneswe

Cartier
Bra fråga... det blir ju förstås en följd av hur tjockt bandet i sig är men samtidigt har jag en känsla att banden tunnas ut runt bandstiften. Dessutom är det svårt att mäta. Men man kanske kan gissa att 2mm i tjocklek från bandstiften mot boetten kan vara lagom. Detta är en approximativ killgissning..

Det finns såklart många olika konstruktionsmetoder, här är ett band från en Breitlingklocka. Nu vet jag ju inte tjockleken på lädret. Men låt säga att kanten är 3mm, så skulle det kunna vara konstruerat enligt följande. 1mm fodring, 1mm mellanlager (det som ligger över "padding" 1mm topplager. Om förstärkningsmaterialet vid bandhornets infästning är 0.1mm, så skulle således tjockleken vid bandstiftet vara 1.1mm (Det var ingen gissning vilken tjocklek det är på Breitlingbandet, utan bara ett exempel.)

Jag tror jag får beställa lite billiga massproducerade men populära band och mäta lite för att få en uppfattning om mått.

b1.png b2.png
 
Topp