• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får en klocka kosta?

Rookien

Panerai
Då är vi två. Du kan ju förklara på vilka grunder TS gör när han skriver "För er stockholmare verkar bilar vara någon diffus statussymbol sommanegentlig inte behöver eftersomalla åker tunnelbana."
Finns stockholmare som bor i stan som har bil, det finns dem utanför Stockholm som inte har bil och vise versa.
Bor i Sthlm innerstad, kör bil jämt, överallt!
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Då är vi två. Du kan ju förklara på vilka grunder TS gör när han skriver "För er stockholmare verkar bilar vara någon diffus statussymbol sommanegentlig inte behöver eftersomalla åker tunnelbana."
Finns stockholmare som bor i stan som har bil, det finns dem utanför Stockholm som inte har bil och vise versa.
Vad har jag med TS att göra? Jag delar knappast hans skeva åsikter....
 

Aje

Omega
Allt handlar om prioriteringar i livet och inte månadslön. Jag prioriterar bort att använda hela lönen vilket gör att det går att spara några kr varje månad som avsätts för framtida klockinköp.

Sen finns det sociala kontexter i samhället som, i många människors värld, gör det mer ok och ekonomiskt relevant att köpa en bil för 300 tkr på avbetalning (inkl. en bils värdeminskning) än en begangnad (och vid rätt modell modest till ringa värdeminskning) klocka kontant för 20 tkr.

Jag vet vilket som skänker mig mest värde, både emotionellt och ekonomiskt. Vad andra tycker om hur jag använder mina sparade pengar överväger jag till dem och ägnar föga tankekraft åt.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.
Fånigt resonemang!
Det handlar om prioriteringar. Är det lika fånigt med en 22åring som har en jänk för 200 000:-? Tänk vilken klocka han kunde köpt istället?
 
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.

En klocka får inte kosta mera än 25.000:-, ny eller begagnad.
 

Stoor

Breitling
Inte påverka mitt sparkapital anmärkningsvärt så jag fortfarande kan investera.

Ränta på ränta eller förvalta pengarna ger dig såsmpnigom klockan "gratis"
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.
För mig får en klocka gärna får kosta i den omfattningen att den gör lite avtryck i ens ekonomi. Att det är något man sparat till och som man sedan bär och använder som något värdefullt, dock inte för mycket så man inte vågar bära med sig den på tex en utlandssemester. Sen hur mycket prislappen sen landar på i relation till sin ekonomiska situation beror allt på tålamod, civil status och prioritereringar.
 

JohnDoe

Rolex
Att ens diskutera begränsningar på vad en klocka får kosta på ett klockforum är väl som att sätta begränsningen max 75 hästar på ett bilforum, nej då tänker jag inte på ett "vi som älskar CV2 forum". Folk spenderar ju lätt 100kr om dagen på cigg, snus, läsk, godis, lunch, fika mm. Det ger 36k per år. De allra flesta med en någorlunda normal inkomst kan lätt spara 3k i månaden om de vill. Om man köper en klocka, resa, sängkläder (ni vet vem...), dekaler till epa traktorn eller något annat är ju valfritt.
 
Oerhört trött sätt att se på saken...hur mycket man lägger på en klocka handlar väl om prioriteringar snarare än lön? Varför måste man nödvändigtvis ha en viss bil innan en viss klocka? Jag är helt ointresserad av bilar, båtar, elektronik etc men lägger oskäligt mycket på klockor, kläder och skor.

Har hört samma argument för att man inte får köpa skräddarsytt förrän man har "resten av livsstilen" vilket är lika fånigt det.
Man behöver absolut inte köpa BMW eller Mercedes och ha Rolex eller Patek för att prioritera ett annat kostsamt hantverk.

Har hört samma resonemang i andra sammanhang. Tror folk har fått fel bild av många personer som lägger ner extremt mycket pengar på speciella statusmarkörer, i många fall är långt ifrån ödmjuka och trevliga, mer år det andra hållet. Personer som söker uppmärksamhet men folk skrattar bakom ryggen för alla vet vilka uppoffringar personer gjort för att ha råd. Tycker det är som dag och natt att träffa på folk som däremot handlar saker för att det genuint är intresserade och nere på jorden, vilket det flesta klockmänniskor jag har träffat verkar vara.

Sen sticker det såklart i ögonen på människor när man har dyra saker, det tror jag är omöjligt att komma ifrån i Sverige, tyvärr. Det är oftast inte personen med dyraste saker som tjänar mest heller, utan det är i många fall bara så att folk är ekonomiska idioter.
 

Stoor

Breitling
Har hört samma resonemang i andra sammanhang. Tror folk har fått fel bild av många personer som lägger ner extremt mycket pengar på speciella statusmarkörer, i många fall är långt ifrån ödmjuka och trevliga, mer år det andra hållet. Personer som söker uppmärksamhet men folk skrattar bakom ryggen för alla vet vilka uppoffringar personer gjort för att ha råd. Tycker det är som dag och natt att träffa på folk som däremot handlar saker för att det genuint är intresserade och nere på jorden, vilket det flesta klockmänniskor jag har träffat verkar vara.

Sen sticker det såklart i ögonen på människor när man har dyra saker, det tror jag är omöjligt att komma ifrån i Sverige, tyvärr. Det är oftast inte personen med dyraste saker som tjänar mest heller, utan det är i många fall bara så att folk är ekonomiska idioter.

Alla är olika men min åsikt oavsett om det är en klocka bil eller vad som

jag skulle aldrig ta större delen av mitt sparande (såvida det inte är en bostad) till att köpa något. Då hade jag antingen avstått eller köpt något billigare
 

JohnDoe

Rolex
Alla är olika men min åsikt oavsett om det är en klocka bil eller vad som

jag skulle aldrig ta större delen av mitt sparande (såvida det inte är en bostad) till att köpa något. Då hade jag antingen avstått eller köpt något billigare
Vad ska du med pengarna till sen då? Lägga på hög och dö när du fyller 65? Tycker mest att det jag sparade på 90 talet gick åt till diverse bankers utsvävningar i baltikum och ukraina. Någon utveckling på pensionssparandet har jag heller inte sett. Är det långsiktigt, tja plus minus noll på tjugo år och x börskrascher. Är jag intresserad av finansmarknaden, nej inte alls, det verkar mest vara klubben för insideraffärer och kortsiktiga spekulationer, helst med andra människors pengar. Därför spenderar jag varenda krona jag får in på att leva nu. Oavsett om det är klockor, bilar, resor eller annat skoj. När det är dags för pension här har staten redan blåst stålarna på allt jag inte vill bidra till och bankerna spelat bort besparingarna. Då kan jag i vart fall njuta av att haft roligt på resan och köpa en enkel biljett till värmen i något billigt land så räcker kanske pengarna lite längre. Om inte så blir det den dagen den sorgen.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Vad ska du med pengarna till sen då? Lägga på hög och dö när du fyller 65? Tycker mest att det jag sparade på 90 talet gick åt till diverse bankers utsvävningar i baltikum och ukraina. Någon utveckling på pensionssparandet har jag heller inte sett. Är det långsiktigt, tja plus minus noll på tjugo år och x börskrascher. Är jag intresserad av finansmarknaden, nej inte alls, det verkar mest vara klubben för insideraffärer och kortsiktiga spekulationer, helst med andra människors pengar. Därför spenderar jag varenda krona jag får in på att leva nu. Oavsett om det är klockor, bilar, resor eller annat skoj. När det är dags för pension här har staten redan blåst stålarna på allt jag inte vill bidra till och bankerna spelat bort besparingarna. Då kan jag i vart fall njuta av att haft roligt på resan och köpa en enkel biljett till värmen i något billigt land så räcker kanske pengarna lite längre. Om inte så blir det den dagen den sorgen.
Skön inställning, så jäkla rätt! :)
 

JohnDoe

Rolex
Fast jag har en form av indirekt sparande som förhoppningsvis kan ge en slant till resan söderut. Det var länge sedan vi köpte huset. Senast jag kollade låg vi några mille plus. Så om inte hela fastighetsmarknaden totalkraschar så är det rätt lugnt. Fast då lär det inte hjälpa att ha pengar på banken som staten tar i någon rask engångsskatt som på Cypern.
 

Icaras

Rolex
Om folk samlade sina semesterpengar och köpte klockor istället hade de flesta haft en eller flera Rolex. Det finns ju folk som har fått nog av resande (t.ex jag) och hellre lägger samma summor på klockor, är jag nu plöstligt galen? :bored:
 

58:an

Breitling
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.

Tjänar man pengar på ärligt vis och sparar för att köpa något som man verkligen vill ha så har det väl ingen betydelse..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad ska du med pengarna till sen då? Lägga på hög och dö när du fyller 65? Tycker mest att det jag sparade på 90 talet gick åt till diverse bankers utsvävningar i baltikum och ukraina. Någon utveckling på pensionssparandet har jag heller inte sett. Är det långsiktigt, tja plus minus noll på tjugo år och x börskrascher. Är jag intresserad av finansmarknaden, nej inte alls, det verkar mest vara klubben för insideraffärer och kortsiktiga spekulationer, helst med andra människors pengar. Därför spenderar jag varenda krona jag får in på att leva nu. Oavsett om det är klockor, bilar, resor eller annat skoj. När det är dags för pension här har staten redan blåst stålarna på allt jag inte vill bidra till och bankerna spelat bort besparingarna. Då kan jag i vart fall njuta av att haft roligt på resan och köpa en enkel biljett till värmen i något billigt land så räcker kanske pengarna lite längre. Om inte så blir det den dagen den sorgen.

Men du bettar ju också på att dö innan 65 :D
 

JohnDoe

Rolex
Finns alltför många exempel på människor som snålat och sparat hela livet. När de fyller 65 och går i pension dör de inom ett år och har miljoner på banken. Eller ännu värre blir svårt sjuka och så tar staten alla pengarna för att de måste bo på hem där "hyran" styrs av förmögenhet och inkomst. Själv vill jag resa och njuta av livet medan man fortfarande kan. Svärföräldrarna har haft förmånen att vara friska så de reser mycket sedan de blev pensionärer. Något direkt sparande har de aldrig haft. Billigt hus och pensioner enligt gamla ATP systemet.... dvs det system som vi andra betalar samtidigt som vår egen pension.... Även de ligger plus ett gäng millar på huset så frun o svågern lär få ett rejält tillskott med tiden. Allt beror väl på vilka förutsättningar man har.
 

JohnDoe

Rolex
Tjänar man pengar på ärligt vis och sparar för att köpa något som man verkligen vill ha så har det väl ingen betydelse..
Ja det där borde ju kraftigt påverka diverse politikers möjligheter att köpa klockor. Finns väl inte en ärligt tjänad krona där, fast de har fördelen av att ha ett eget regelverk. En egenföretagare som tillämpar samma redovisningsprincip som riksdagsmän och landshövdingar bör nog räkna med en rejäl ofrivillig semester på statens bekostnad.
 
Topp