• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad får er att sälja en klocka??

I mitt fall är jag oftast tvungen att sälja för att ha råd att prova ngt nytt. Är en brukare och inte en samlare, så klockor som jag inte använder byts ut till förmån för att kunna prova andra.

Köper ju som sagt ofta på impuls! Å har man inte använt någon på ett tag "glömmer" man ju hur fantastiska dom är, å då kan man ju få en känsla att någon borde säljas men sen får jag sån otrolig separations ångest! Sålde en Breitling superocean chrono här om veckan å den kan jag sakna ibland! Man ska nog inte sälja helt enkelt ;)

Haha, vi verkar ha kommit fram till samma slutsats:cigar:

I mitt fall är jag oftast tvungen att sälja för att ha råd att prova ngt nytt. Är en brukare och inte en samlare, så klockor som jag inte använder byts ut till förmån för att kunna prova andra.
Blir ju så för dom flesta när ribba för "kittlet" i magen höjs! I mitt fall strävar jag ju efter att dels höja "golvet" i samlingen men även sträva efter en symbios där jag har klockor som är keepers för alla tillfällen :)

Först övertänker, resonerar och tvekar jag kring en specifik klocka och sen har jag bestämt mig. Sen.. plötsligt köper jag impulsartat något helt annat. :)
Det roliga är att de flesta sådana här känsloköp har förblivit keepers. Brukar gå igenom min samling (o för övrigt andra prylar i hemmet) nån gång om året o sälja av sånt som inte används. Ogillar oanvänt överflöd, gillar att optimera.
Nu ska det dock säljas mer eftersom jag har siktet inställt på något nytt igen. Har nog bestämt mig. Så blir antagligen något helt annat. Vi får invänta rätt känsla bara!

Oftast om jag har börjat gå i säljtankar om en klocka så är det kört. Rent mentalt börja jag då kolla efter annat, sen säljer jag för att finansiera nyköpet.

Sålt ett par klockor för att berättiga nyköp (alltid till brakförlust), ångrar mig oftast efter ett tag :D jobbar på större impulskontroll så att jag slipper sälja fler klockor!

Sålde min Planet Ocean när jag tyckte den var för tung på länk och inte gillade gummit vintertid. Köpte en Speedy som jag sålde för att den var manuell samt ite hade nån vattentäthet.. Det beslutet kan jag dock ångra lite, helvete vad bra klocka det var.

Anledningen till att jag säljer från början är att jag försöker hålla mig till en dyr klocka i taget, nån typ av princip för att inte trilla dit på typ 5 som inte används så mycket..

Sålde min Planet Ocean när jag tyckte den var för tung på länk och inte gillade gummit vintertid. Köpte en Speedy som jag sålde för att den var manuell samt ite hade nån vattentäthet.. Det beslutet kan jag dock ångra lite, helvete vad bra klocka det var.

Anledningen till att jag säljer från början är att jag försöker hålla mig till en dyr klocka i taget, nån typ av princip för att inte trilla dit på typ 5 som inte används så mycket..
Dit har jag redan fallit! Sitter med 5 nu haha

Variation eller så blev det ingen fullträff. Finns så många klockor att prova på istället för att behålla någon man tröttnat på

Har låg omsättning bland mina klockor..

Mitt stora dilemma är att jag bundit mycket i det som faktiskt känns som riktiga keepers; min VC OS Chrono och min Panerai Bronzo. Mitt i-landsproblem blir då att det begränsar mig i övrigt; jag vill ju liksom alla andra testa/köpa ett gäng olika andra klockor också (som besatt Panerista handlar det iofs till 90 % om olika Pannor :D)..

Hittills har de jag sålt i de flesta fall fått gå för att jag behövt kapitalet till det jag vid aktuellt tillfälle nästan betraktat som drömpjäser med VC:n och sedan Bronzon som bästa exemplen. Min förra Panna, 422:an (i mitt tycke den perfekta Pannan), gick av den enda anledningen som hade kunnat få den att lämna; jag fick hugg på Bronzon och behövde deg..

Köp och sälj är väldigt impulsstyrt för min del.
Jag kan nästan omöjligt säga varför jag säljer eller när jag kommer göra det. Jag kan oftast bara konstatera att det kommer och går en del, utan att vara någon monsterflippre.

Mitt stora dilemma är att jag bundit mycket i det som faktiskt känns som riktiga keepers; min VC OS Chrono och min Panerai Bronzo. Mitt i-landsproblem blir då att det begränsar mig i övrigt; jag vill ju liksom alla andra testa/köpa ett gäng olika andra klockor också..

Hittills har de jag sålt i de flesta fall fått gå för att jag behövt kapitalet till det jag vid aktuellt tillfälle nästan betraktat som drömpjäser med VC:n och sedan Bronzon som bästa exemplen. Min förra Panna, 422:an (i mitt tycke den perfekta Pannan), gick av den enda anledningen som hade kunnat få den att lämna; jag fick hugg på Bronzon och behövde deg..

Så är det! Kommer väll bli likadant för mig om jag blir tillräckligt sugen på något riktigt riktigt dyrt då sitter nog inte ens mina guldare pam511 och squadran säkert! Men än sålänge trivs jag med att ha 5 olika att skifta mellan! Får se om det blir 6 eller om jag reducerar! Alla tilltalar mig så mycket på så olika sätt!

Mitt stora dilemma är att jag bundit mycket i det som faktiskt känns som riktiga keepers; min VC OS Chrono och min Panerai Bronzo. Mitt i-landsproblem blir då att det begränsar mig i övrigt; jag vill ju liksom alla andra testa/köpa ett gäng olika andra klockor också (som besatt Panerista handlar det iofs till 90 % om olika Pannor :D)..

Jag känner igen det där även om mina klockor är i ett annat prisspann än dina. Jag kan inte se hur jag någonsin ska sälja någon av mina Sinn eller min Chronolink annat än om det skulle dyka upp något som för mig är som Bronzon var för dig.

Tror det var @yonsson som skrev om hur en dåvarande uppställning var så pass bra att den blockerade för övriga klockor, och då sålde han av vilket bara är att lyfta på hatten åt.

Jag känner igen det där även om mina klockor är i ett annat prisspann än dina. Jag kan inte se hur jag någonsin ska sälja någon av mina Sinn eller min Chronolink annat än om det skulle dyka upp något som för mig är som Bronzon var för dig.

Tror det var @yonsson som skrev om hur en dåvarande uppställning var så pass bra att den blockerade för övriga klockor, och då sålde han av vilket bara är att lyfta på hatten åt.
Någon gång kommer man ju dit! och då blir ju möjligheten att testa nytt mindre och mindre!

Tillbaka
Topp