• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får er att sälja en klocka??

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Är nyfiken av mig!
Jag vet att man köper en klocka med förhoppningen att den skall vara en keeper men det är ju långt ifrån sanningen när det kommer till mig själv och många här inne! Då man är ombytlig, smaker ändras, nya klockor och modeller släpps!

Så undrar lite, när tar ni beslutet att en klocka skall få lämna?
Är det efter en viss tid utan användning?
Är det när du hittat något nytt spännande och behöver göra dig av med någon för att finansiera? (Detta borde väll vara det vanligaste?)
Eller är det i ett annat skede?

Vill gärna ha svar från både folk som "flippar" ofta och dom som nästan aldrig säljer! Då jag är en nyfiken jäkel så hade det vart kul med båda sidor av myntet!
Väl mött
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Hittills har varje klocka en betydelse och är förknippad med något som gör att dom inte kommer att säljas i första taget. Men vafan jag kommer att köpa något jag flippar förr eller senare.. Har ju flippat motorcyklar 2 ggr om året hittills, så det är väl bara en "tidsfråga" innan klockorna går samma öde till mötes.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Hittills har varje klocka en betydelse och är förknippad med något som gör att dom inte kommer att säljas i första taget. Men vafan jag kommer att köpa något jag flippar förr eller senare.. Har ju flippat motorcyklar 2 ggr om året hittills, så det är väl bara en "tidsfråga" innan klockorna går samma öde till mötes.
Precis så känner jag med! Oerhört nöjd med mina 5 klockor nu! Men om sen kommer det ju komma nytt som man kikar på och samlingen kan ju inte bara växa och växa....eller kan den det ? ;)
 

mouqvist

Rolex
Vill prova på något nytt, varför jag säljer och köper rätt ofta.
Vad jag är ute efter är lite säsongbetonat, just nu letar jag efter en dykare (lagom tidigt innan sommaren!), under hösten fokuserar jag mer på dressar och militära klockor där wr inte spelar någon roll.
Just nu är jag inne på quartzur, tycker de är smidiga och jag vill hålla ner kostnaderna, men det kan vända när som helst.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kan ha att göra med att man lägger om sin strategi. Från att från början ha många roliga klockor till att banta ner till ett fåtal med högre kvalitet för att sedan växla tillbaks.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Jag har ju väldigt speciella klockor! Alla är ganska stora och inga dussinklockor så jag ser det såhär, om jag tröttnar på någon av dom eller alla då kommer jag tröttna rejält också och då får dom ryka!
Men det kan också bli så att dom är så speciella, ovanliga, stora och vackra och det gör att dom kommer finnas väldigt länge, men det får framtiden förutspå!
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Eller så blir man tillräckligt sugen på något superdyrt och då måste avyttra någon eller några för att finansiera, det ser jag absolut som en tänkbar sak i mitt fall!!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Från en som aldrig säljer: har väldigt långa beslutsperioder så när jag väl köper så är jag säker på att jag vill ha klockan, åtminstone när det gäller klockor dyrare än 2 k. Sen har jag beslutat mig för att aldrig sälja klockor. Det som skulle få mig att sälja vore om jag desperat behövde pengarna.
 
Jag har aldrig sålt något än så länge men har börjat fundera lite i dom banorna. Anledningen skulle då vara att vissa klockor används ganska lite och saknar dom affektionsvärde kanske dom borde få ett bättre hem. Men än är jag inte där.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Är nog en mix av allt... sålde iväg ett par klockor till brorsan som jag vet ej kommer få mycket armtid... om en klocka bara kommer ligga kan man se till att någon annan får användning för den...
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Jag försöker leta efter prisvärda klockor som passar till min samling. Dock blir det inte som jag tänk. Alltså allt ser bra ut på "pappret" men jag blir ofta missnöjd med ergonomin och vid användning.

Några exempel:
Tag Heuer Formula ( kronan grävde in i min handled).
Luminox Recon (komposit klocka som skadades extremt lätt av skrapmärken) stora räfflor i boetten...
Certina DS multi -8 ( digiatala fönstret för litet)
Fortis Monolith ( kunde inte skilja på timvisaren och minut visaren)
Roamer searock pro ( urtavlan och timmarkeringarna bländade)
Certina DS action diver quartz. (klockan upplevdes som barnstorlek) inte som dykarur.
Citizien Eco-zilla ( för hög, träffade varenda dörrkarm jag mötte )
Casio Gshock GA-100 ( visarna saknade lume) kom på detta när det blev mörkt
MK II paradive ( bezeln och kronan dåligt tillverkad)
Certina DS Podium precidrive (känslan var inte solid) tryckknapparna lösa?
Seiko sportura kinetic GMT. (laddning av batteriet fungerade dåligt) Armbandet och boettens utformning passade inte min handled.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Jag försöker leta efter prisvärda klockor som passar till min samling. Dock blir det inte som jag tänk. Alltså allt ser bra ut på "pappret" men jag blir ofta missnöjd med ergonomin och vid användning.

Några exempel:
Tag Heuer Formula ( kronan grävde in i min handled).
Luminox Recon (komposit klocka som skadades extremt lätt av skrapmärken) stora räfflor i boetten...
Certina DS multi -8 ( digiatala fönstret för litet)
Fortis Monolith ( kunde inte skilja på timvisaren och minut visaren)
Roamer searock pro ( urtavlan och timmarkeringarna bländade)
Certina DS action diver quartz. (klockan upplevdes som barnstorlek) inte som dykarur.
Citizien Eco-zilla ( för hög, träffade varenda dörrkarm jag mötte )
Casio Gshock GA-100 ( visarna saknade lume) kom på detta när det blev mörkt
MK II paradive ( bezeln och kronan dåligt tillverkad)
Certina DS Podium precidrive (känslan var inte solid) tryckknapparna lösa?
Seiko sportura kinetic GMT. (laddning av batteriet fungerade dåligt) Armbandet och boettens utformning passade inte min handled.
Jag har ju ganska kort betänketid och man vet ju först om det är riktigt rätt efter nån månad eller två :)
 

Eleganten

Omega
Om jag hittar något jag gillar mer och behöver finansiera köpet. Eller om den av någon anledning inte känns bra på handleden längre (eller helt enkelt sitter där alldeles för sällan). Men jag har generellt svårt för att sälja klockor. Brukar vara oerhört noggrann vid köp, så allt som oftast blir de keepers, med några få undantag.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Om jag hittar något jag gillar mer och behöver finansiera köpet. Eller om den av någon anledning inte känns bra på handleden längre (eller helt enkelt sitter där alldeles för sällan). Men jag har generellt svårt för att sälja klockor. Brukar vara oerhört noggrann vid köp, så allt som oftast blir de keepers, med några få undantag.
Köper ju som sagt ofta på impuls! Å har man inte använt någon på ett tag "glömmer" man ju hur fantastiska dom är, å då kan man ju få en känsla att någon borde säljas men sen får jag sån otrolig separations ångest! Sålde en Breitling superocean chrono här om veckan å den kan jag sakna ibland! Man ska nog inte sälja helt enkelt ;)
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Köper ju som sagt ofta på impuls! Å har man inte använt någon på ett tag "glömmer" man ju hur fantastiska dom är, å då kan man ju få en känsla att någon borde säljas men sen får jag sån otrolig separations ångest! Sålde en Breitling superocean chrono här om veckan å den kan jag sakna ibland! Man ska nog inte sälja helt enkelt ;)
Den känslan får ja varje gång man skall flippa..när man fixat till klockan så undrar man om man är helt knäpp när man börjar göra iordning paket som man skall skicka..klockan är ju så nice..
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Eftersom jag egentligen inte håller på med klockhoarding så måste nån då och lämna samlingen. Sällan eller aldrig på armen, -sälj! Då får någon ny, annan gammal som är intressantare får komma in i lådorna istället. Sedan finns det ju några keepers med affektionsvärde som förmodligen aldrig kommer att säljas.
 
Topp