• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Ett band från M-hyllan i morgon @jabla. Ett gäng som var mycket viktiga i att introducera ett nytt instrument till populärmusiken. Till och med Beatles blev så imponerade att dom använde det på ett par låtar ... ;)
IWC A 2019-11-11 (CD'n).jpg

Den är inte vackrast, men den är min klart hårdaste klocka. Lumen verkar totalt obeveklig. Oavsett tiden på natten och oavsett om jag laddat den, så lyser den starkt nog att läsa av utan problem. Den har varit på armen under vilda jetski-turer, vattenskidor, vedklyvning, altanbygge och däckbyten, men den ser fortfarande fantastisk ut!
Det känns som att kärleken glöder länge till.

IMG_20191111_211503__01.jpg

_DSC2544.JPG

Senast ändrad:
Insåg efter förra veckans tips att jag nämnt det här bandet flera gånger tidigare men dom har inte fått vara med själva. Dags nu med andra ord för bandet som gav mellotronen ett ansikte ... ;)

Moody Blues - A Question of Balance (1970)

Fan vad snabb @Tuktuk var och även @LESA. Rätt generation antar jag ... :)

Bandet har existerat sen 1964 men fick sin slutliga bemanning 1966. Det första albumet gjorde inget väsen av sig, med undantag för singeln Go Now. Det var först med albumet Days of Future Passed (1967) som det började hända saker. Skivan var banbrytande i flera avseenden:
  • Ett konceptalbum där dom olika låtarna i sekvens beskriver hur en dag fortskrider.
  • Arrangerad som klassiska musikstycken och uppbackad av en symfoniorkester.
  • Flitigt användande av mellotronen.
Dock var publiken inte riktigt mogen för dessa nymodigheter. Varken albumet eller singlarna Nights in White Satin och Tuesday Afternoon gick något vidare på topplistorna. Detta kom att ändras efter att efterföljande album blivit mycket framgångsrika. Efter en återutgivning 1972 hamnade både albumet och singlarna högt upp på listorna i USA och England.

Nu är det dock inte den skivan som är dagens tips. Mellan 1968 och 1972 följde sex album som alla sålde guld eller platina:
  • In Search of the Lost Chord (1968) [nämndes i förra veckans tips]
  • On the Threshold of a Dream (1969)
  • To Our Children's Children's Children (1969)
  • A Question of Balance (1970)
  • Every Good Boy Deserves Favour (1971)
  • Seventh Sojourn (1972)
Det finns ett par senare som också är helt OK, men det är dom här sex som räknas i min bok. Att välja ut en av dom är inte helt enkelt, då alla har något unikt som gör dom bra. Till slut fick det bli den som blev mest framgångsrik av alla deras skivor, men om du gillar vad du hör, kolla in dom andra ovan också! Som extra bonus med tanke på den tidens inspelningsteknik, fantastiskt ljud på alla skivorna ... :happyhappy:

IWC A 2019-11-12 (CD).jpg

Spotify shortcut powered by @Träff : https://open.spotify.com/album/1TOvW3icPZmigoT9CrRav5

Tillbaka
Topp