• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Det är ju MacroMåndag så vi gör ett försök med den nya mobilen....funkar rätt ok ändå! 😜 🪐

tempImagePCwov5.png
tempImagelO5ncz.png

Jag la 28 minuter på att se Läsglappet. Så otroligt viktigt att vi läser böcker, inte digital text. Vi läser snabbare och slarvigare när vi läser digital text. Det vet vi genom forskningen. Vi vet också att vår förmåga att tänka är helt beroende av vårt språk. Brister vi i våra språkliga kunskaper brister vi i vår förmåga att tänka.

IMG_0791 1.JPG

Postade i fel tråd förut. Något som @BOBBAN påminde mig om. Får inte svara där på grund av trådreglerna så jag gör det här. Jag vet inte hur gammal den är och undrar också från vilket år den kan vara. Jag har en diffus minnesbild av att ha sett en snarlik modell märkt med årtal och hoppades att det skulle kunna gå att använda uteslutningsmetoden för att klura ut årgången men det visade sig att de flesta vattenfestivalklockor som dyker upp inte är märkta med årtal.

Vad gör jag då just nu då? Jag uppdaterar en nyanskaffad spartransformator jag köpt för att få tillgång till 115 V växelspänning i hobbyrummet. Den ska förses med skyddsjord och har fått ett nytt fräscht kabelställ i gummi. Jag hade redan tillgång till 115 V men den nya transformatorn kan lämna åtta gånger så hög effekt som den gamla. Den senare ska dock behållas. Den här nämligen två fördelar relativt den större. Dels är den isolerad med separata primär- och sekundärlindningar. Dels har den tillhört Gunnar Heckscher, universitetsprofessor i statsvetenskap, diplomat, och partiledare för Högerpartiet. Tråkigt nog är det inte en tillräckligt gammal ASEA för att den ska vara försedd med ett hakkors, som Heckschers näsduk från Berlinolympiaden som ropades in i samma auktionslott tillsammans med hans papperskorg, på Uppsala Auktionskammare efter hans död.
20231211_184020.jpg

20231211_235947.jpg

20231212_000325.jpg

20231212_000535.jpg

Gunnar_Heckscher_1959.jpeg

Tillbaka
Topp