• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Ut på föräldraledigt äventyr med dotter och kompisar
IMG_0395.jpeg
IMG_0397.jpeg
IMG_0396.jpeg
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Igår åkte jag in till Stockholm för att kika på en Citizen.
Jag har aldrig ägt just en Citizen, trots att ca 30 klockar kommit och gott under mina 8 år som KS:are…

Det var en Citizen Promaster Automatic Diver Titanium - NB6021-17E som väckt mitt intresse. Jag skulle gärna äga en Seiko SLA043, som jag tycker är döläcker, men då jag inte tål stål så är det inget alternativ. Tänkte att denna Citizen kanske kan vara ett ok substitut.

Måste säga att det kändes märkligt, läs nästan obehagligt, att gå in i en Ur och Penn butik för att kika på en klocka. Så stor kontrast mot ett besök på KM Globen eller Fältöversten. Dock hade jag tur och blev betjänad av en urmakare som huserade i en skrubb längst in i butiken. Blev det köp?

svar JA :p

6,5k för en titanare med en, enligt mig, schysst look och känsla, WOW!
Är den perfekt? Absolut inte. Kronan är för liten, caset kunde bearbetats mer, spännet är plain samt omärk, men Bang for the bucks, absolut.

Det är med lite sorg och kanske en gnutta frustration att denna japanare och kollega till Seiko representeras av Ur & Penn här i Svedala. Märket får inte den status och känsla av kvalitet som iallafall jag tycker det förtjänar.


IMG_1039.jpeg


Lite historia kring just denna modell är att det är en re-make på Citizen Challenge Diver från 70-talet. Just en Citizen Challenge Diver ska ha hittats på ett rev i Australien, efter flera år i vattnet/sanden, fullt fungerade.

https://www.ablogtowatch.com/explor...-the-citizen-promaster-mechanical-diver-200m/

IMG_0455.png
 
Senast ändrad:
Topp