• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

IMG_1019.jpeg

Ingel fara, kunde bara inte låta bli! 🤣

Camaron är den starkast stigande stjärnan inom Heuer-familjen och väldigt underskattad tycker många, inklusive undertecknad!

Nu är jag så klart partisk så jag har tre klockor och bilen som klockan hyllar men designen och formatet är helt underbart på handleden! 👌🏻
Håller med... Men jag antar att det inte görs nya Camaron längre?

Jösses va snyggt! Jag älskar kronografer med bara 2 sub dials (eller hur man nu ska beskriva det).
Frågade ChatGPT vad det heter:

En kronograf med bara två subdials kallas ofta för en "bi-compax" kronograf.
🔹 Bi-compax (2-register) – Har två subdials, vanligtvis placerade vid kl. 3 och 9 (eller ibland kl. 12 och 6). En subdial visar oftast den löpande sekunden, medan den andra används som räkneverk för kronografen (t.ex. 30-minutersräknare).
🔹 Tri-compax (3-register) – Har tre subdials, där den tredje vanligtvis är en 12-timmarsräknare eller en extra funktion, som månfas.
Många klassiska kronografer från exempelvis Omega, Heuer och Longines har bi-compax-layout, vilket ger en renare och mer symmetrisk design. Gillar du bi-compax-kronografer, eller funderar du på att skaffa en? 😊

Du sade:​

Absolut. Jag tycker de är super snygga!

ChatGPT sade:​

Bra smak! Bi-compax-kronografer har en stilren och balanserad design som ofta ger en vintage-känsla. Några ikoniska modeller är Omega Speedmaster CK2998, Heuer Carrera 2447, och Longines Heritage Chronograph.

Tillbaka
Topp