• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Inte så otippat kanske...

ebu9a9uv.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sitter och försöker klura ut varför Omega heter Omega, har det något att göra med djurhierarki och om inte, varför "Omega"? Det går inte att dra en analogi om att det är något dumt att efterkalla ett klockmärke efter det namn som i naturen symboliserar den som står längst ner i kedjan?

:D
Vad för litteratur läser du?
Ska nog läsa bibel istället!
Alfa och omega,början och slut.
Tillämpar det på klockor=du börjar med en Alfa och som slut klocka har du en Omega!
Eller,det första och sista klocka du behöver är en Omega!!!
:D:D:D:omega:

;)

Vad för litteratur läser du?
Ska nog läsa bibel istället!
Alfa och omega,början och slut.
Tillämpar det på klockor=du börjar med en Alfa och som slut klocka har du en Omega!
Eller,det första och sista klocka du behöver är en Omega!!!
:D:D:D:omega:

;)

Hehe... Blev en hel del Googlande... Men jag ska erkänna att dessförinnan hade jag alltid förknippat relationen mellan Alpha och Omega som den högst resp. lägst ställda i djurriket.

Som du säger finns fler betydelser, och i linje med det om början och slut är (A)lpha och (O)mega den första resp. sista bokstaven i grekiska alfabetet :D

Edit: Annat intressant om Alpha och Omega i djurriket och då i synnerhet om människor i sociala sammanhang brukar tydligen en "Omega-människa" vara den som förknippas som en ensamvarg som är duktig på att göra karriär och på att studera. Omega-människan behöver inte någon bekräftelse om ledarskap och att stå i centrum likt Alpha-människan, men han vet trots allt att han har alla de egenskaper som Alpha-människan har men saknar alltså behovet att få det bekräftat.

Ja det var det jag minns, hittar inte igen källan.

Sitter och försöker klura ut varför Omega heter Omega, har det något att göra med djurhierarki och om inte, varför "Omega"? Det går inte att dra en analogi om att det är något dumt att efterkalla ett klockmärke efter det namn som i naturen symboliserar den som står längst ner i kedjan?

:D
Detta är min association. Jag är ingen fysiker men tror kanske att Omega har ngt med spänningar att göra. I detta fallet mellan urverksdelar i rörelse som i sin tur ger klockan dess olika kaliber. Är jag helt ute och cyklar som den novis jag är? :)

På det igen. Jakt är en materialsport.
image.jpg
image.jpg

Jag har inte tittat på jaktprylar på 15 år så jag måste få fråga vad du har ovanpå kikarsiktet? Annars har du rätt i att det verkligen är en materialsport. Ligger på samma nivå som att ta en Skogsprommenad i Stockholm närområde. Den oroliga medelklassen är klädda för 1000-tals kronor och som om de skulle ut på en fjällvandring i utmanande väder..:D

Jag har inte tittat på jaktprylar på 15 år så jag måste få fråga vad du har ovanpå kikarsiktet? Annars har du rätt i att det verkligen är en materialsport. Ligger på samma nivå som att ta en Skogsprommenad i Stockholm närområde. Den oroliga medelklassen är klädda för 1000-tals kronor och som om de skulle ut på en fjällvandring i utmanande väder..:D

Hehe jag hade 3 lager kläder igår, frös... Måste fixa bättre stuff.
Det är en lampa.

Tillbaka
Topp