• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

2015-12-19 17.03.44.jpg
Stiligt som vanligt @Omen, helt i klass med "diamant" dödskallemanchetterna som någon postade på forumet (i somras har jag för mig)
kommer tyvärr ej ihåg vem det var.

Tänkte skicka iväg min Rolle på en översyn, men dragit mig lite för det. Mest för att jag trivs med den så förbaskat. Men har gått med ett halvt öga på att skaffa något annat under tiden Suben är bortrest.

Så, jag minns att min brorsa hade en Swatch i början av 90-talet. En med ett metallarmband som flexade. Inget hålla på och fippla med lås, extensions och annat. Bara dra på på morgonen. Klockan.

Så. Klev in på en Myrorna här på Söder, mest för att jag gillar att kolla igenom bokhyllorna en trappa ned. Men nu tog jag en skarp vänstersväng och hamnade framför en monter full med bijouterier (sällan man använder det ordet, eller hur?) och klockor.

Bland några enkla quartzare - modell parfymklocka - hittar jag en Swatch med metall-flexarmband. Okej att den här är omlott guld varvat med silver, men det kanske går ändå?

Ber expediten om att få se närmare på den. Kikar, fingrar och vänder på klockan. Ser en rotor. Automat? Tavlan är faktiskt märkt 'Automatic'. Verkligen? Visste inte att S hade tillverkat automat-ur innan Sistem51 nu på senare tid. Tavlan är märkt 1992. Provar att skak-draupp den lite. Sekundvisaren hackar till liv.

Skicket är ytligt sett grumligt, med smuts ingrodd mellan länkens metallplattor. Men. Fan. För hundra spänn är det inget att bråka om. Hugger klockan och en fin gammal automatisk Tissot Seastar, också den med flexfit-band, åt sambon.

Så lördagskvällen rengörs armband och boett med en kasserad tandborste och lite Yes. Studerar man urverket närmare ser man att det är märkt ETA 2842, likaså är boetten märkt med ETA:s logotype. Intressanta iakttagelser. 23 juvelers verk förresten.

Men rotorn snurrar inte något vidare. Ringde SGN och fröken sa att det bara är att komma förbi St:Eriksgatan och lämna in klockan för översyn. Fin reception där för övrigt, mycket Omega-memorabilia.

Så... summa-summarum, Suben packas snart omsorgsfullt ned för avfärd till klockdoktorn.

Gokväll KS:are...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    97.2 KB · Visningar: 79
  • image.jpg
    image.jpg
    76 KB · Visningar: 82
  • image.jpg
    image.jpg
    66.6 KB · Visningar: 80
  • image.jpg