• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör du och din vintageklocka just nu?

Trots ihållande regnoch blåst har vi aldrig varit mer redo att möta världen än just nu! 🌍 🪐 😜

IMG_7492.jpg
-Vilken är fotografens favoritklocka?
-Sherpa 😄
 
Tillbaka på jobbet efter en hederlig man cold (verifierat Covid-negativ). Viking-Sport med kronometer-version av Cortebert 677 i pansarboett av Sandviken-stål (har nu fått bli min avatar).
E3D73458-5325-43BC-9E10-07D8ABA49E6E.jpeg
Pansarboett och Sandviken stål. Varför tänker inte dagens klocktillverkare på sådant utan har tex helt generisk 316 rostfritt och sannolikt kinakvalitet. De verkar mest tänka att varumärket, vem som designat klockan och möjligen urverket gör den intressant för oss nördlings på området. Man glömmer hantverket som kan läggas in i alla andra delar. undantaget extrem high end och något japanskt märke då. Eller så har jag inte sett så många ur helt enkelt.
 
Pansarboett och Sandviken stål. Varför tänker inte dagens klocktillverkare på sådant utan har tex helt generisk 316 rostfritt och sannolikt kinakvalitet. De verkar mest tänka att varumärket, vem som designat klockan och möjligen urverket gör den intressant för oss nördlings på området. Man glömmer hantverket som kan läggas in i alla andra delar. undantaget extrem high end och något japanskt märke då. Eller så har jag inte sett så många ur helt enkelt.
Håller med! Lite konstigt att inte fler specificerar materielet som ju är en viktig del av kvalitet och hållbarhet. Rolex gör ju det och använder 904L som är betydligt mer korrosionsäker än 316, men svårare att bearbeta. Min far som var stålutvecklare på både Sandvik och Avesta järnverk, har berättat att de levererade flera olika typer av specialstål till Schweiziska urtillverkare. Vissa som var lättare att svarva i och vissa som var mer lämpade för boetter som skulle tåla vatten. Jag var dock inte tillräckligt uppmärksam för att lägga detaljer på minnet;-) Ska intervjua honom nästa gång vi ses (ska också visa klockan i inlägget). I det rostfria stålets barndom, var det ju också viktigt att poängtera det unika materialet. Som Staybrite med 12% krom och 12% nickel som Taubert/Borgel var pionjärer på att använda i sina vattentäta boetter. Universal Genève hade ju sitt Enversteel också!
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp