• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad hände?! Blixtförälskad i Rolex. Eller är man bara en skata?

Har nått slutsatsen att jag kanske får börja med en Datejust 41, i väntan på en SD. Ligger inte snuskigt över AD-priset på grå marknaden i alla fall.
Ställer man sig i kö kommer man väl ändå få en klocka lagom till en prisökning och då är man på gråmarknadspriser ändå… för Datejust 41 i stål kan man väl också glömma att få köpa direkt från ADs??

SD ligger på 100k över retail tyvärr.
Meh....

Får du lista dig pa en Blå Skydweller så ska en DJ41 plockas fram omedelbart utan konstigheter.

Har nått slutsatsen att jag kanske får börja med en Datejust 41, i väntan på en SD. Ligger inte snuskigt över AD-priset på grå marknaden i alla fall.
Ställer man sig i kö kommer man väl ändå få en klocka lagom till en prisökning och då är man på gråmarknadspriser ändå… för Datejust 41 i stål kan man väl också glömma att få köpa direkt från ADs??

”Välkommen” till marknaden

Meh....

Får du lista dig pa en Blå Skydweller så ska en DJ41 plockas fram omedelbart utan konstigheter.
Jasså? Bra i så fall.
Trodde även att DJ41 var på listan av ”kö”-klockor, även om det var lite snabbare leverans än rariteterna. 🤔

Men att döma av Urets grå-priser som ligger 30-40K över retail, så verkar det som att även DJ41 betingar ett högre marknadsvärde pga eventuell tröghet hos ADs.

Har kanske kollat på för mycket YT men det så kallade kösystemet som inte är ett riktigt kösystem utan snarare någon slags köparkvalificering, verkar vara svårt att förstå sig på. Vet inte om handlarna i Sverige är lite bättre men de utländska klock-influerarna verkar tycka väldigt illa om hela Rolex-AD-exklusiv-kö-grejen.

Jasså? Bra i så fall.
Trodde även att DJ41 var på listan av ”kö”-klockor, även om det var lite snabbare leverans än rariteterna. 🤔

Men att döma av Urets grå-priser som ligger 30-40K över retail, så verkar det som att även DJ41 betingar ett högre marknadsvärde pga eventuell tröghet hos ADs.

Har kanske kollat på för mycket YT men det så kallade kösystemet som inte är ett riktigt kösystem utan snarare någon slags köparkvalificering, verkar vara svårt att förstå sig på. Vet inte om handlarna i Sverige är lite bättre men de utländska klock-influerarna verkar tycka väldigt illa om hela Rolex-AD-exklusiv-kö-grejen.
Just precis

Därför måste du ha ramlat in när någon hade en fantastisk dag som ens skrev upp dig pa fantasilistan istf att meddela

"Tyvärr. Vi tar inga nya namn pa den modellen"

Lite som att skrapa fram tre 📺 rutor pa Triss.

Därav komentaren om DJ41.
Bäst att smida medan järnet är varmt

Självklart tycker alla som inte får vara med att det är jätte jätte jätteorättvist att just DE inte får gratis pengar.
Det gör jag också

Köp för fan! Det är ju exakt den känslan du vill ha. Inte vad andra tycker. Ser inte heller något fel med den och din ålder osv.

Edit: Men vänta lite. Du blev kär i en tvåton men beställde en i stål?

Det kan vara bra att känna till att nästan alla på KS ser ner på DJ 41mm. Så du slapp det problemet.

För alla vet att riktiga datejust är 36mm och att flippa en 41mm är omöjligt. Kanske om du är öppen för byten mot Casio eller Seiko sen.

Det kan vara bra att känna till att nästan alla på KS ser ner på DJ 41mm. Så du slapp det problemet.

För alla vet att riktiga datejust är 36mm och att flippa en 41mm är omöjligt. Kanske om du är öppen för byten mot Casio eller Seiko sen.
36:an sitter bättre / bättre proportioner, även på medium / lite
större handleder och är en utmärkt vardagsklocka, men TS - vidga dina vyer och köp ngt mer roligt, refererar till det jag sa förut - köp tex en blancpain, mer klocka o roligare än en tråkig Rolle…

Alltså, jag kan inte låta bli att återvända lite till samma tema jag var inne på från början. Om man ska koka ner stil och mode (och klockor) till sin essens så handlar det om att..

ALLT blir coolt och snyggt på dig om DU är cool.
Hur blir man cool? Genom att våga stå för vad man själv gillar och rocka det. Så därmed: köp det du själv går igång på, och njut!
The end.

Var i butik och provade en DJ41.
Tyvärr kändes klockan lite för liten på mig så det blev en IWC istället och förhoppningen att inköpet öppnar upp för bättre köplats på en Sky Dweller.

Bättre köplats?
Du fick ju två år estimerat?

Hoppas Nymans levererade toppenservice (som vanligt)och att du inte missade deras kaffe med mjölk.
Jag ser ”två år” mer som ett sätt att säga ”sorry men du har ingen chans” :)

I övrigt är de jätteproffsiga på Nymans och inte alls oresonliga när det kommer till pris. Så att jag undrar varför man ska köpa klocka på Uret.

Jag ser ”två år” mer som ett sätt att säga ”sorry men du har ingen chans” :)

I övrigt är de jätteproffsiga på Nymans och inte alls oresonliga när det kommer till pris. Så att jag undrar varför man ska köpa klocka på Uret.
Knappast.
2år är ju fantastiskt bra för någon som bara trillar in som ny kund och ber om en SS SkyD Blå.
Helt otroligt skulle jag nog säga.

Det som är riktigt iskallt prutar Nymans på lika bra som andra.
Dessutom fixar de TaxFree något Uret inte kunde vid kontakt med dem.

Så jag håller helt med dig.
Bara positivt från mig också vad gäller dem,även när jag får nej som svar.
Inget personligt Bara affärer.

Knappast.
2år är ju fantastiskt bra för någon som bara trillar in som ny kund och ber om en SS SkyD Blå.

TaxFree?
Men det är väl inget som är tillgängligt för oss svenskar?

Knappast.

Det har Uret löst tidigare. Kompis som bodde utomlands ett tag beställde en Sub vis Uret…..fick tillbaka på Arlanda då han var utskriven…..klockan landade på totalt 36k…..var som sagt 2006!

TaxFree?
Men det är väl inget som är tillgängligt för oss svenskar?
Nej det skulle jag kanske ha förtydligat att permanentboende utanför EU/EES krävs för att kunna momsa ut varor vid hemresa.
Men något krav på medborgarskap finns inte, så svensk eller inte spelar ingen roll.

Hursom så blir det stor skillnad vid större inköp om en butik skriver taxfreedokument och en annan inte gör detta.

Det har Uret löst tidigare. Kompis som bodde utomlands ett tag beställde en Sub vis Uret…..fick tillbaka på Arlanda då han var utskriven…..klockan landade på totalt 36k…..var som sagt 2006!
Jag kollade med just Uret.
Och då deras klockor (frågade specifikt om Rolex) är att anse som begagnade då de sålts nya av en ÅF någonstans så finns ingen moms att återfå var förklaringen jag fick.

Men det kan ju ha ändrats.Är säkert 15år sedan jag var I kontakt med dem

Vore trevligt om man fick chansen på en Sky-Dweller, men jag har nog inte disciplinen att hålla igång en kalender. (Jo jag vet att det finns winder, men ändå...) :rolleyes:

Tillbaka
Topp