• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har era flickvänner för klockor?

Köpte den här åt frun för några år sen men hon vågar knappt använda den. För fin tycker hon. 😄
Är detta något som någon känner igen?
D8ED1B92-DAC2-4174-B2D5-03AB755A8137.jpeg
Nej min fru använder alla sin klockor dyra som billiga .hon har dock ett 30 tal så hon har ju att välja på.

Drar sig mot bröllop till sommaren…
Och då också morgongåva.

Funderar på klocka som alt. Vill att det ska vara något klassiskt och kollar så klart på Cartier Tank Must och ngn Rolex OP 26-32mm. Någon som har tips på andra modeller?
Kollar främst begagnat.

Och då också morgongåva.

Funderar på klocka som alt. Vill att det ska vara något klassiskt och kollar så klart på Cartier Tank Must och ngn Rolex OP 26-32mm. Någon som har tips på andra modeller?
Kollar främst begagnat.
Kul!
Tänker att det beror lite på vilken stil och klockor som redan används. Jag hade satsat på Tank Must.

Och då också morgongåva.

Kollar främst begagnat.
TAG Formula 1 med vit tavla och briljanter.

Generellt tips om hon inte är uttalat insnöad på klockor är att hålla sig till Quartz, de är lättare att ta hand om och kräver mindre av sin bärare.

Lycka till!

Och då också morgongåva.

Kollar främst begagnat.
Min stora lärdom med sånt där har varit att ha stenkoll på om damen ifråga föredrar länk eller läder först och främst.

TAG Formula 1 med vit tavla och briljanter.

Generellt tips om hon inte är uttalat insnöad på klockor är att hålla sig till Quartz, de är lättare att ta hand om och kräver mindre av sin bärare.

Lycka till!
Tack!
Idag har hon en Quartz, Certina DS-8 med svart urtavla som hon är nöjd med. Men börjat kommentarer mer på väninnors klockor.

Vet inte om det är jag som har förstör henne eller om det är ett genuint intresse som börjar växa fram.

Och då också morgongåva.

Kollar främst begagnat.
Kul.

Budget är ju intressant i sammanhanget tänker jag.

Håller med om att kvarts bör det vara om det inte finns något uttalat intresse. Där är nämnda Tank Must rätt oslagbar tycker jag. Fantastisk klocka, och uppskattas gärna även utav icke klock nördar.

Som en bubblare så tycker jag att Sjöö Sandström har väldigt fina alternativ. Tänker på Royal Steel Classic i 32 mm, är kvarts och finns med dia index, dia bezel osv. Dock så är ju såklart inte varumärket lika välkänt generellt som Rolex och Cartier.

Berätta gärna i tråden vad det blev till slut. :)

Vad har vänninorna? Brukar vara så att man jämför med sin umgängeskrets :)
Det finns Longines Conquest, med och utan diamanter, ett par Cartier Tank Must, några Rolex, OP och DJs, Omegor, Constelation och Semaster AT, det är domsom jag lagt på minnet. Det är väll just Cartier och Rolex som hon själv har noterat, så är där av lite insnöad på just dom men skulle vilja lyfta blicken lite.

Kul.

Budget är ju intressant i sammanhanget tänker jag.

Håller med om att kvarts bör det vara om det inte finns något uttalat intresse. Där är nämnda Tank Must rätt oslagbar tycker jag. Fantastisk klocka, och uppskattas gärna även utav icke klock nördar.

Som en bubblare så tyck har väldigt fina alternativ. Tänker på Royal Steel Classic i 32 mm, är kvarts och finns med dia index, dia beer jag att Sjöö Sandströmzel osv. Dock så är ju såklart inte varumärket lika välkänt generellt som Rolex och Cartier.

Berätta gärna i tråden vad det blev till slut. :)
Tänker mig runt 30k, så ett spann mellan 20-40k kanske, och behöver inte ligga i den övre kvartilen.

Tack, bra inspel med Royal Steel Classic, låg helt utanför min radar tills nu :)

Det finns Longines Conquest, med och utan diamanter, ett par Cartier Tank Must, några Rolex, OP och DJs, Omegor, Constelation och Semaster AT, det är domsom jag lagt på minnet. Det är väll just Cartier och Rolex som hon själv har noterat, så är där av lite insnöad på just dom men skulle vilja lyfta blicken lite.
Jag noterar att hennes umgänge verkar uppskatta klockor. Trevligt! :cool:

Cartier har ju många trevliga modeller för damer (som du kan få begagnade för under 40)... inte bara Tank Must... Dottern har en Tank Francaise och en kollega har en Ballon Bleu som är riktigt fin (bilder lånade från chrono24).

Personligen gillar jag ju JLC och deras "Reverso One" är ju ett elegant dam-alternativ (sticker dock iväg en bit över 40 om det skall vara glitter på).

Annars är ju (som du själv nämnt) Omega Constellation ett riktigt fint alternativ som du kan hitta i såväl stål som two-tone för mycket rimliga priser begagnat. Köpte en äldre TT till dottern för några tusen - en snygg klocka som hon kan ha som "festklocka" och inte vara jätterädd om.

... och ja - kvartsur är (enligt min erfarenhet) helt rätt till personer som inte är direkt intresserade av insidan av klockan utan premierar funktion och utseende!

1742635177680.png
1742635418443.png
1742635673521.png

Cartier har ju många trevliga modeller för damer (som du kan få begagnade för under 40)... inte bara Tank Must... Dottern har en Tank Francaise och en kollega har en Ballon Bleu som är riktigt fin (bilder lånade från chrono24).

Personligen gillar jag ju JLC och deras "Reverso One" är ju ett elegant dam-alternativ (sticker dock iväg en bit över 40 om det skall vara glitter på).

Annars är ju (som du själv nämnt) Omega Constellation ett riktigt fint alternativ som du kan hitta i såväl stål som two-tone för mycket rimliga priser begagnat. Köpte en äldre TT till dottern för några tusen - en snygg klocka som hon kan ha som "festklocka" och inte vara jätterädd om.

... och ja - kvartsur är (enligt min erfarenhet) helt rätt till personer som inte är direkt intresserade av insidan av klockan utan premierar funktion och utseende!

1742635177680.png
1742635418443.png
1742635673521.png
Bra input. Reverson har jag alltid gillat och övervägt för egen del. Gillar historiken med den som portklocka för polospelare. Men den är ju väldigt elegant som damklocka.

Samtidigt har andra likt du lyft tanken på kvartsur. så ska nog hålla mig där när jag kollar för det praktiska framåt.

Tack så mycket!

Bra input. Reverson har jag alltid gillat och övervägt för egen del. Gillar historiken med den som portklocka för polospelare. Men den är ju väldigt elegant som damklocka.

Samtidigt har andra likt du lyft tanken på kvartsur. så ska nog hålla mig där när jag kollar för det praktiska framåt.

Tack så mycket!
Bara kom att tänka på att Reverso finns/har funnits som kvarts. Kan inget om vilka varianter, men bara gissar att dom borde vara rätt prisvärda beggat iaf.

Om du gör en förstudie får du gärna presentera resultaten. Mycket intresserad även jag.
Har gjort lite initial research på JLC Reverso som har producerat damklockor med kvartsverk sedan åtminstone 1980-tale, för att möta efterfrågan på mer precisa och underhållsfria Japanska klockor. Dessa kvartsdrivna Reverso-modeller har varit en del av damkollektion sedan dess och finns fortfarande tillgängliga idag. Exempel på nuvarande modeller inkluderar Reverso Classic Small och Reverso Classic Medium Thin Quartz, båda utrustade med kvartsverk.

Har gjort lite initial research på JLC Reverso som har producerat damklockor med kvartsverk sedan åtminstone 1980-tale, för att möta efterfrågan på mer precisa och underhållsfria Japanska klockor. Dessa kvartsdrivna Reverso-modeller har varit en del av damkollektion sedan dess och finns fortfarande tillgängliga idag. Exempel på nuvarande modeller inkluderar Reverso Classic Small och Reverso Classic Medium Thin Quartz, båda utrustade med kvartsverk.
Börjar runt 40k. Så stretchar kanske budget jag hade i åtanke lite. Men är en otroligt vacker klocka med kul historik.

Tillbaka
Topp