• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni att säga om quartzklockor (Omega)?

Den klocka jag har nu är quartz, eller ja, den är batteridriven. Så nästa får bli en automatisk! Även om jag sitter still väldigt ofta och länge så lär den väl stanna flera gånger för mig. Men då har jag min quartz att jämföra med som någon sa.

Den klocka jag har nu är quartz, eller ja, den är batteridriven. Så nästa får bli en automatisk! Även om jag sitter still väldigt ofta och länge så lär den väl stanna flera gånger för mig. Men då har jag min quartz att jämföra med som någon sa.

Då får du sitta riktigt still riktigt länge. Båda mina IWC-automatare har en faktiskt gångreserv på runt 50 timmar ...

Jag gillar generellt sett inte Quartz. Men jag har förälskat mig i Rolex OQ. Och sedan den Schweiziska skönheten förförde mig så är jag förvirrad. Har inte riktigt hämtat mig. Men en Omega Quartz? Not bloody likely, för mig.

När man blir lite mer erfaren i sitt klocknördande så lär man sig uppskatta quartzur, det är inget skämmigt med det. I samma period lär man sig uppskatta mindre klockor, så kallade damklockor, dvs mindre än 42mm. Basta!

Sant! Det är en del av vuxenblivandet. Modern forskning visar iofs att det skjuts uppåt i åren med tiden. Men till slut brukar de flest bli det. Vuxna alltså..:D

Om jag skall vara ärlig är det egentligen bara ur som endast finns i batteriutförande som är roliga batteriur. Med det sagt finns det många lite äldre batteridrivna ur som både är mekaniska små underverk och stentuffa. Som alltid, köp det som känns bäst, men för att kunna avgöra det måste man ha testat båda...

SNC13379.jpg

Om jag skall vara ärlig är det egentligen bara ur som endast finns i batteriutförande som är roliga batteriur. Med det sagt finns det många lite äldre batteridrivna ur som både är mekaniska små underverk och stentuffa. Som alltid, köp det som känns bäst, men för att kunna avgöra det måste man ha testat båda...
Det där +1:ar jag på. Helt rätt resonenerat.

Omega har gjort många trevliga och mycket bra batteriklockor historiskt sett. Men lite som Aurum sa, dvs de klockor som endast gjorts som batteriare är ofta betydligt trevligare än de som finns som en 'snikvariant' av en automatisk. Dessa fyra batteriare har jag för stunden; två Megaquartz och två stämgafflar (Electronic f300 Hz). Mycket trevliga tycker jag (även om de två högra ska säljas)! :)

2013-11-23112206.jpg~original

Kvartsklockor fyller helt klart en funktion, vilken är exakthet, men det förutsätter ju såklart att det är ett bra urverk (HAQ).
Min har diffat 0 sekunder sedan jag köpte den i somras. Klart du ska ha en bra kvartsare, så köp min. ;)
DSC_0132.jpg~original

Kvartsklockor fyller helt klart en funktion, vilken är exakthet, men det förutsätter ju såklart att det är ett bra urverk (HAQ).
Min har diffat 0 sekunder sedan jag köpte den i somras. Klart du ska ha en bra kvartsare, så köp min. ;)
DSC_0132.jpg~original

Den var fin men jag är dock endast intresserad i Rolex och Omega som ett första köp.

Den var fin men jag är dock endast intresserad i Rolex och Omega som ett första köp.

Gör din research om urverken innan du handlar. Det är stor skillnad på olika kvartsverk och ska du köpa en finkvartsare så ska du ha en som är temperatur-regulerad så den håller +- några sekunder per år och inte per månad. Alla Omegakvartsare är inte så bra som man kan tro, medans andra är riktigt bra.

Eller så kör man riktigt retro och satsar på en gammelomega med mycket historik runt sig som exempelvis denna som jag precis fick ett bytesförslag på. Riktigt cool, tycker jag även om jag tycker Omegas marine chronometer är ännu coolare.
P1020174bMedium.jpg

Stämgaffelur är ju härliga, inte minst trevligt med "hummandet" och flytande sekundvisare trots batteridrivet. Megaquartzarna är ju fräna de med, varför sälja en sådan skönhet :)
Bara därför att de inte används... :sorry: TV-dial'aren är lite för stor för mig och den högra (Genéve) tänkte jag ha på länk men hittar ingen som passar. Gillar inte läder så mycket.
Sant med stämgafflar, riktigt coolt med flytande sekundvisare! :)

Kan ni som har koll utbilda en som inte har det? Finns det batteridrivna klockor som har flytande sekund visare!? Vilka isåfall?

Denna använder jag dagligen, fungerar.
null_zps2dfe0c30.jpg

Quartz hit eller dit, jag köper klockor jag gillar och gillar inte du den så dritter jag fullständigt i det.
Som beater fungerar Bond smp quartzen typ bäst?

Att rata en quartzare är väl lika korkat som det var att rata automatare när quartzarna dök upp.
Det finns många fina äldre batteridrivna klockor från alla de stora tillverkarna som platsar i vilken klocklådan som helst.

Tillbaka
Topp