Lite snabbt googlande visar att Mjölby Intarsia senare blev det fortfarande verksamma företaget Fanerami. I den släkten har jag varit och härjat i min ungdom.Som jag uppfattat det var det ett företag som gjorde intarsia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lite snabbt googlande visar att Mjölby Intarsia senare blev det fortfarande verksamma företaget Fanerami. I den släkten har jag varit och härjat i min ungdom.Som jag uppfattat det var det ett företag som gjorde intarsia.
Googlar jag på V1PX så verkar det som att det går att köpa - inte från Varta dock.Jag har fått överta detta bordsur från min far.
Om mitt minne inte sviker mig så vill jag minnas att han fick klockan av sina föräldrar.
I alla fall så går inte klockan då jag inte har lyckats hitta ett batteri med en spänning av 1,35 volt. Originalbatteriet varta V1PX, tillverkas ej längre då det innehöll kvicksilver. Har jag förstått det som.
Någon här kanske har befunnit sig i samma situation och har någon lösning?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Googlar jag på V1PX så verkar det som att det går att köpa - inte från Varta dock.
Det är bara att prova. I värsta fall går den för snabbt.De som jag har hittat har alla varit på 1,5 volt. Ursprungsbatteriet är på 1,35 volt. Jag vet inte om den ökningen av spänningen påverkar klockan negativt. Men det hade varit kul att få igång klockan!
Man blir ju lite sugen på att se bilder"Är jag den ende här som samlar på väggur?" tänkte jag, och så hittade jag den här tråden. Trevligt, även om det var ett tag sedan den var aktiv. Jag försöker blåsa nytt liv i den med mitt svar.
Det började när jag var i femårsåldern och fick ett gökur av min far - ett spontanköp från hans sida, tror jag. Sedan dess har mekaniska klockor fascinerat mig, och jag har sakta men säkert samlat på mig en hel del. Jag har tappat räkningen, men många är det om man räknar väggur, golvur, bordsur, årsur, fickur, väckarur och armbandsur. Nu börjar väggarna bli fulla, så jag har blivit lite mer kräsen med tiden. Alla fungerande väggur håller jag igång, så det låter en del hemma.
Jag har inte så många bra bilder, men några hittade jag, och de kan väl fungera som smakprov.Man blir ju lite sugen på att se bilder![]()