• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad innebär en klockservice, egentligen?

En billigare automat (2-3000 kronorspänn) har alltså inte värdet för att bli påkostad en service. Hur länge kan man förvänta sig att den går o fungerar samt håller tiden något så när bra?

Menar du att en service på, tex min IWC Mark XVI med ETA 2892-A2 verk, skulle vara mer lönsam om man bytte ut verket, än att faktiskt serva det på riktigt? Jag har ingen koll, men vad kostar ett sådant urverk?
Det varierar nog väldigt mycket. Jag tror ett ett enstaka 2824 kanske ligger på ett par tusenlappar, och 2892 lär vara betydligt dyrare. (Dubbelt kanske?) Men klocktillverkarna har nog andra priser som beror på mängd. Sedan är det nog bara billigare (relativt sett) märken som använder dem helt i originalutförande från ETA. Stora (och dyrare) tillverkare tror jag antingen får dem moddade speciellt för sig, eller så byter de delar på dem själva innan de monteras. (T.ex. åtminstone rotorn på en automat, om den ska ha kristall på baksidan.) Svårt att ens gissa vad det är för priser då.

• Like
Reactions: khx
Flikar bara in från sidan -
Sjukt imponerande att se filmerna - båda av det otroliga arbete som gått in i att framställa dessa små mekaniska underverk men kudos till urmakarna - vilket jobb!!!

Vad kostade servicen av denna SeaDweller tro?

Ett 2824 eller 2892 kostar i runda slängar cirka 2000kr om jag inte minns fel, men sen så skulle urmakaren i fråga som byter detta även göra påslag på denna kostnad + kostnaden för att byta den och packningar så då är service kostnaden faktiskt inte så farligt enligt mig. Ifall man nu skulle byta på till exempel ett IWC verk så får man ett standard ofinisherat eta verk och klockan skulle tappa i princip allt sitt värde. Jag skulle i alla fall aldrig köpa en klocka där det inte sitter i ett orginalverk från märket själv.

Sen så finns det även vissa märken som har utbytesverk och då skickar man ner det gamla verket och får ett refurbished (fabriksrenoverat) tillbaka. Då får man det servade verket till ett billigare pris än att köpa ett nytt.

• Like
Reactions: khx
Tillbaka
Topp