• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad kostar det att tillverka en high-end klocka?

vnording

Basic
Disclaimer att jag är helt ny på forumet och detta har säkert diskuterats tidigare. Men jag är nyfiken på vad en klocka som kostar ca 50-70k i nypris har för produktionskostnader?

Skiljer det sig åt mellan tillverkarna? Vad är marginalen på tex:
G-shock för 900kr
Hamilton för 5k
Longines för 30k
Omega för 50k

Tacksam för lite svar eller tankar från er som kan lite mer om detta 💸💸

Killgissning, ca 50 % av retail priset, på high end dinkor, är ju ej bara produktionskostnad såklart, overhead, marketing, r&d etc, etc,

Produktionskostnader? Märket på tavlan som är det viktigaste, hallå! 😄

Skämt åsido, produktionskostnader är oftast något som tillverkarna håller för sig själva.
Tycker även jag att det är ett intressant ämne men tror inte det finns någon som sitter på annat än gissningar (kan förvisso vara kul det med).

Ja det är ju inte en liten slant som läggs på marknadsföring. Du kan knappt se en bildruta F1 utan att ha en biffig rolex krona i ansikten.

Jag har svårt att förstå hur den rena produktionskostnaden skulle kunna bli mer än (max) 8k. (förutsatt att du inte kastar på lite diamanter).

Men det finns garanterat någon som har bättre koll än vad jag har?

Fick fram den här uppskattningen när jag googla lite på det:

”The estimated labour component in a Rolex is around 3–4 hours. That equates to less than USD400 even considering the extremely high cost of Swiss labour.

The bill of materials is substantially less than $5 for a steel watch.

Additional overheads are probably somewhere around $100–200

Overall costs is probably $400–600”

Vad betyder "produktionskostnad"? Enbart materialkostnaden? Eller räknar man också in lönekostnaden för de som står vid maskinerna? All annan personal som behövs för att bedriva produktion? Utvecklingskostnad? All personal som behövs för att driva ett stort företag? Reklamkostnaden som behövs så att sakerna säljs?

För att göra en bra klocka behöver du kunskap, erfarenhet, material, maskiner o verktyg, lokaler, personal.
För att sälja den behöver du marknadsföra, du kanske har patent på designen.
Olika fina material spelar väl in men det andra är det som sätter priset.
Tänk en bit stål som en klump, ej värt särskillt mycket. Gör om stålet till 10000 tals små delar så ökar samma material ganska mycket i värde.

”The estimated labour component in a Rolex is around 3–4 hours. That equates to less than USD400 even considering the extremely high cost of Swiss labour.

Tror inte heller det handlar om så mycket mer om man inte drar in diverse ädelmaterial i ekvationen.
Även om vi räknar högt på låt säga 1000 dollar så borde det bli en god kaka över på massproducerade stålisar.

Tror inte heller det handlar om så mycket mer om man inte drar in diverse ädelmaterial i ekvationen.
Även om vi räknar högt på låt säga 1000 dollar så borde det bli en god kaka över på massproducerade stålisar.
Sedan ska det val poangteras att I just Rolex fall har AFs runt 35% marginal.
Dvs en klocka som har listpris for 100K far RolexSA betalt 65K for.

Hur mycket som kostar forutom ramaterial och ihopsattning av fardiga delar kan iallafall inte jag rakna fram. Men det lar vara mangdubbelt mer an de tva komponenterna.

• Like
Reactions: v0n

Hur mycket som kostar forutom ramaterial och ihopsattning av fardiga delar kan iallafall inte jag rakna fram. Men det lar vara mangdubbelt mer an de tva komponenterna.
Visst är det så, många som ska dela på kakan när det kommer till större väletablerade tillverkare och kanske heller inte unikt för just Rolex.
Tolkade inte in "kring-om-kostnader" i TS fundering och ska heller inte dyka ner i det kaninhålet.
Tänkte mer konkret helt enkelt...material, komponenter och montering (samt eventuellt hantverk för all del).

Att micro-brand kan utveckla, tillverka och sälja BRA klockor i småserier för 5k (Malm tex) visar att det inte kostar så mycket.
Och ruggigt bra Rolexkopior sälj väl skitbilligt.

Mjo, det låter väl rimligt, sen kostar ju maskinerna rätt mycket också men utslaget på deras volymer blir det nog inte mer än några euro till.

Edit: läste inte frågan ordentligt inser jag. Jag vet inte vad swatch har för produktionskostnader.

Senast ändrad:
Vad betyder "produktionskostnad"? Enbart materialkostnaden? Eller räknar man också in lönekostnaden för de som står vid maskinerna? All annan personal som behövs för att bedriva produktion? Utvecklingskostnad? All personal som behövs för att driva ett stort företag? Reklamkostnaden som behövs så att sakerna säljs?
Produktionskostnad innefattar BoM, lön till produktionspersonalen, maskin- och verktygskostnad, lokalkostnad. Men inte utvecklingskostnad eller marknadsföring.

Inte en chans att BOM är mindre än 5 USD för en mekanisk klocka för en klocka med inhouse urverk.

Lätt att glömma momsen i detta fall. 20.000 går direkt till staten och 80.000 minus ev marginal går till tillverkaren.

Senast ändrad:
Kostnaden för urverk som går att köpa separat kan ge en viss indikation. T.ex. ett Sellita ETA-klonat kostar om man köper ett (1) från en handlare ca 150 USD. Det priset inkluderar då hela Sellitas kostnad (admin, hr, juridik, marknadsföring) och samma sak för firman som säljer urverket. http://www.julesborel.com/products/Sellia/SEL-SW220-1-MVT-Sellita-Watch-Movement. Mao, att bara tillverka urverket kan max kosta 60 USD. Om man sedan lägger till 100 USD för boett och urtavla så hamnar man på en kostnad på en bit under 200 USD för en klocka av bra kvalitet men som inte bygger på något direkt manuellt arbete med finish av urtavla, urverk eller boett.

Beror ju på företag till företag.
Rolex SA står särskilt, då de inte har krav på vinst på samma sätt som andra märken med personer som står som ägare/delägare.

Inte en chans att BOM är mindre än 5 USD för en mekanisk klocka för en klocka med inhouse urverk.
Beror väl på hur man räknar.
Företaget jag utvecklar för(inte klockor) köper ju in typ 95% av allt vi gör och bara slutmonterar själva, men när vi gör/modifierar något på linan så räknar vi inte den kostnaden i BOMen.

Så om en klocktillverkare köper stål och sen lägger 4 timmar på att själva modifiera stålet så räknar man väl BOM-kostnaden på själva råmaterialet då.
Jag antar att det är de 400 USD som de räknade med kommer från.

För själva slutmonteringen tar väl inte 3-4 timmar?

Företaget jag utvecklar för(inte klockor) köper ju in typ 95% av allt vi gör, men när vi gör/modifierar något på linan så räknar vi inte den kostnaden i BOMen.

Så om en klocktillverkare köper stål och sen lägger 4 timmar på att själva modifiera stålet så räknar man väl BOM-kostnaden på själva råmaterialet då.

Jag vill nog påstå att det tar avsevärt mer än så med alla tester och prov som bara en boett ska gå genom, än mindre urverket.

Företaget jag utvecklar för(inte klockor) köper ju in typ 95% av allt vi gör och bara slutmonterar själva, men när vi gör/modifierar något på linan så räknar vi inte den kostnaden i BOMen.

Bill of materials inkluderar kostnaden för alla komponenter, https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_of_materials

dvs använder man den gängse definitionen av Bill of materia så är 5 USD omöjligt.

Mkt snack om bom etc, vilket är den lilla delen av total cost, marknadsföring, r&d och design processer, olika finish, testa o certa verk etc, det är ju där agnarna skiljer sig…och vi får prisskillnader

Undrar ts vad 150-200 gram stål kostar så går det säkert att få svar på, rent logiskt borde själva produktionskostnaden av en Longines, Rolex eller Omega vara snarlik. Jämför du marknadsbudgeterna skulle jag bli förvånad ifall Longines lägger 1/1000 del av Rolex. Helt ärligt, vem bryr sig? Armbandsuret är lika subjektivt som konst, är man ute efter att hålla koll på tiden är väl apple watch ganska svårslaget för de flesta av oss.

Bill of materials inkluderar kostnaden för alla komponenter, https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_of_materials

dvs använder man den gängse definitionen av Bill of materia så är 5 USD omöjligt.
Jag vet inte om vi snackar om varandra här, men om du vill räkna in kostnaden för varje komponent i BOMen inkluderat de interna kostnaderna (personalkostnader för att förädla råmaterialet) så får du väl lägga till de 400 USD i personalkostnader de räknade med i det citerade inlägget.

Din länk tar inte upp kostnader till bom och hävdar att det finns fyra definitioner av BOM, så "gängse definition" vet jag inte vad du menar med.

Jag har jobbat med produktutveckling på ett gigantiskt företag i snart tio år och vi separerar processkostnad från BOM cost, men så köper vi som sagt in de flesta av våra komponenter från underleverantörer och bara slutmonterar.

Jag vill nog påstå att det tar avsevärt mer än så med alla tester och prov som bara en boett ska gå genom, än mindre urverket.
Eftersom jag inte vet vilka tester du pratar om så är det omöjligt att förstå hur det ligger till, men normalt sett räknar man inte 1 timme arbetstid för personal om det är ett test som i sig tar 1 timme men det går av sig självt 58 minuter av den tiden. Testar man sen mer än en boett åt gången så splittar man de två minutrarna på antalet testobjekt.

Högvolymsproduktion är generellt sett ganska lean, troligtvis även hos Rolex även om de i reklam gärna vill få det att låta som att de lägger massor av tid på sina produkter.

Det är en intressant och viktig frågeställning, inte minst sedan vi gått ifrån den gamla regeln att det fanns ett samband mellan produktionskostnad och försäljningspris. Idag talas det mer om positionering som mer handlar om att företaget som säljer produkten bestämmer vilka andra märken man vill konkurrera med helt utan koppling till produktionskostnad. Med det gamla tankesättet visste man att begagnatpriset låg i paritet med tillverkningskostnaden. När det nu dyker upp produkter utan koppling till tillverkningskostnad finns risken att andrahandsvärdet blir ingenting, speciellt gällande för ett dyrt märke som tillverkats billigt och där den största kostnaden bestått av storytelling och marknadsföring och annat som inte ger ett bestående värde. Samma fråga som TS undrar över diskuterades på KS för 10 år sedan. Då minns jag att ett urverk tillverkat i Kina kostade 35 kr. Under samma tid minns jag att de som sålde jeans på den svenska marknaden betalade ca 29 kr/par. Hur man än vrider och vänder på den här frågan ser man att det mest är luft i prissättningarna. Rolex som producerar stora mängder är nog en av de som har störst luft i sina listpriser. Att det då finns folk som är beredda att betala mer än list, förstår alla att det är något som inte är friskt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp