Echo Delta
Guld
Rolex har störst luft i sina listpriser?Det är en intressant och viktig frågeställning, inte minst sedan vi gått ifrån den gamla regeln att det fanns ett samband mellan produktionskostnad och försäljningspris. Idag talas det mer om positionering som mer handlar om att företaget som säljer produkten bestämmer vilka andra märken man vill konkurrera med helt utan koppling till produktionskostnad. Med det gamla tankesättet visste man att begagnatpriset låg i paritet med tillverkningskostnaden. När det nu dyker upp produkter utan koppling till tillverkningskostnad finns risken att andrahandsvärdet blir ingenting, speciellt gällande för ett dyrt märke som tillverkats billigt och där den största kostnaden bestått av storytelling och marknadsföring och annat som inte ger ett bestående värde. Samma fråga som TS undrar över diskuterades på KS för 10 år sedan. Då minns jag att ett urverk tillverkat i Kina kostade 35 kr. Under samma tid minns jag att de som sålde jeans på den svenska marknaden betalade ca 29 kr/par. Hur man än vrider och vänder på den här frågan ser man att det mest är luft i prissättningarna. Rolex som producerar stora mängder är nog en av de som har störst luft i sina listpriser. Att det då finns folk som är beredda att betala mer än list, förstår alla att det är något som inte är friskt.
Hur tänker du kring FPJ, MB&F, en hel del Patek, där beg priserna är högre?