• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

RosaCasio

Cartier
Det är ju en intressant fråga. Det finns "chick lit", men finns det en genre för "maskulina" böcker (och jag antar att du inte menar böcker där de två huvudrollsinnehavarna ser varandra nakna för första gången på sidan 2... ;) )?

Vad gör dina två exempel maskulina? Har inte läst någon av dom, bara sett ena filmen.

Jag kan tänka mig att vänta till sidan 5 :) .
Vad jag anser vara mer maskulina exempel är böcker som är mer story-drivna och mer brutala skildringar av personernas vardag, mindre själslig vandring och mer realism kanske.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kan tänka mig att vänta till sidan 5 :) .
Vad jag anser vara mer maskulina exempel är böcker som är mer story-drivna och mer brutala skildringar av personernas vardag, mindre själslig vandring och mer realism kanske.
Ah, ok. Det låter som ett axplock av alla dessa krim-romaner skulle passa. Där är jag fel person att fråga om tips.

Jag läste Box 21 av Roslund & Hellström men kom fram till att den var för brutalt för mig. Ingen fan av den typen av krim.
 

RosaCasio

Cartier
Ah, ok. Det låter som ett axplock av alla dessa krim-romaner skulle passa. Där är jag fel person att fråga om tips.

Jag läste Box 21 av Roslund & Hellström men kom fram till att den var för brutalt för mig. Ingen fan av den typen av krim.
Nja, inte krim egentligen, utan mer skruvade brutala böcker.
Om du inte har läst Fight Club eller The Dice Man så kan jag rekommendera dem till dig :) Läs helst på engelska.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nja, inte krim egentligen, utan mer skruvade brutala böcker.
Om du inte har läst Fight Club eller The Dice Man så kan jag rekommendera dem till dig :) Läs helst på engelska.
Svårt med skruvat och brutalt, jag har blivit mesigare sen jag fick barn :D

Då är jag mer inne på skräck. Jag har tipsat om Adam Nevilles The Ritual förut. En bok om fyra engelska grabbar som ger sig ut i de svenska fjällen. Obehaglig från sida 1 och andra hälften drar sig mot det mer brutala hållet.

Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren är också skruvad och brutal på sitt sätt. Men kanske inte den typen av "maskulina" bok du söker.

Jag har sett filmen A Clockwork Orange men inte läst boken (Anthony Burgess). Den kan ju vara åt ditt håll.

Kolla annars med en eller ett par bibliotekarier, de vet oftast mer än man tror.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Långt före gängen i Sverige, skrevs en kristen bok som heter Besegrad genom kärlek, skriven av Nicky Cruz. Första halvan handlar om gänget Mau Mau i New York. Den är ”manlig” i betydelsen brutal och en bra skildring av en hård värld ungdomarna är tvugna att överleva i. Boken kom ut på sjuttiotalet och påverkade mig enormt.
 
Topp