• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om jag har förstått det rätt, var han involverad i en olycka, och många var oroliga över hur detta skulle påverka hans framtida förmåga att skriva. Den här boken släpptes efter olyckan och har fått väldigt bra omdömen, vilket jag antar att man kan säga att den här boken representerar honom väl. Jag vet inte riktigt, då jag inte har mycket att jämföra med, men det återstår att se.


Vill du uppleva vintage King rekommenderar jag The Shining. Men den är rätt tjock.
Kortare storys för en mjukare start finns det gott om. Alla hans samlingar med korta stories är läsvärda imo.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Njaaa, vet inte om jag håller med där. Ingen av de första fem i alla fall är särskilt King-iga tycker jag (även om de är bra).

Skulle i så fall hellre rekommendera Night Shift, Skeleton Crew eller Nightmares & Dreamscapes.


De är också väldigt bra!
Night Shift har jag nog läst 3-4 ggr. Bra grejer.
Dock har jag inte gett mig in på DT serien. Läsvärd?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Njaaa, vet inte om jag håller med där. Ingen av de första fem i alla fall är särskilt King-iga tycker jag (även om de är bra).

Skulle i så fall hellre rekommendera Night Shift, Skeleton Crew eller Nightmares & Dreamscapes.

De är också väldigt bra!
Night Shift har jag nog läst 3-4 ggr. Bra grejer.
Dock har jag inte gett mig in på DT serien. Läsvärd?
Tycker ni det är osmart att börja läsa institutet för att få en känsla för hur duktig han egentligen är när man läser nån av dem ni nämner ovan? Och jag antar att ni är överens om att Night Shift är bra första bok?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tycker ni det är osmart att börja läsa institutet för att få en känsla för hur duktig han egentligen är när man läser nån av dem ni nämner ovan? Och jag antar att ni är överens om att Night Shift är bra första bok?


Institutet är inte typisk King. Den är bra på sitt sätt men trollband mig inte alls. Ingen av hans nyare alster gjorde det.
Modern King - Full dark no stars var helt ok och en ganska hög igenkänningsfaktor för King minus skräckelementen.
Mest psykologi.
De samlingsnoveller som @leicaphile nämnde ovan är bra.
Jag hade kört på en kortis och en lite längre novell, t ex The shining.
 

leicaphile

Panerai
Tycker ni det är osmart att börja läsa institutet för att få en känsla för hur duktig han egentligen är när man läser nån av dem ni nämner ovan? Och jag antar att ni är överens om att Night Shift är bra första bok?

Jag tycker att Institutet är en helt OK bok, även om den inte landar på nån av mina personliga topplistor. Men tycker inte den representerar King särskilt väl. NIght Shift innehåller ett antal av hans klassiker så vore en bra startpunkt!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
.
Denna var bra.

931889F1-9C2C-46E8-965A-0472FD7460E4.jpeg


Har nu läst den.
Ok läsning men tyckte slutet var abrupt.
Sjöjungfrun då? Tyckte det var för lite kring henne och väldigt mycket om gruppdynamiken mellan kompisarna. Iofs inget fel i det, King gör ju likadant. Sjöjungfrun hade lika gärna kunnat bli utbytt av en meteorit med lite övernaturliga egenskaper imo.
Och kompisarna uppvisade närmast blaséaktiga reaktioner när de upptäckte en fullkomligt fantastisk varelse i samma mytomspunnen nivå som en utomjording eller en enhörning. Inte speciellt trovärdigt...
 

leicaphile

Panerai
.



Har nu läst den.
Ok läsning men tyckte slutet var abrupt.
Sjöjungfrun då? Tyckte det var för lite kring henne och väldigt mycket om gruppdynamiken mellan kompisarna. Iofs inget fel i det, King gör ju likadant. Sjöjungfrun hade lika gärna kunnat bli utbytt av en meteorit med lite övernaturliga egenskaper imo.
Och kompisarna uppvisade närmast blaséaktiga reaktioner när de upptäckte en fullkomligt fantastisk varelse i samma mytomspunnen nivå som en utomjording eller en enhörning. Inte speciellt trovärdigt...

Kan hålla med om kritiken där och det var väl inte en av hans bästa; tyckte dock den var läsvärd oavsett framför allt pga dynamiken mellan karaktärerna.

"Vänligheten" var väl bättre och lite mer komplett så att säga.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
I veckan läste jag ut förmodligen trådens mest diskuterade bok, Institutet. Jag hade jättestora förväntningar på denna och den levde nästan ut till dessa. Väldigt bra skriven, 665 sidor där nästan ingen harang förekommer. Ska bli spännande att läsa Stephen Kings äldre böcker som ni har rekommenderat.

En liten bild på samlingen jag kommit åt!
IMG_4788.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
I veckan läste jag ut förmodligen trådens mest diskuterade bok, Institutet. Jag hade jättestora förväntningar på denna och den levde nästan ut till dessa. Väldigt bra skriven, 665 sidor där nästan ingen harang förekommer. Ska bli spännande att läsa Stephen Kings äldre böcker som ni har rekommenderat.

En liten bild på samlingen jag kommit åt!
IMG_4788.jpeg


Bra kvällslektyr på alla.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I veckan läste jag ut förmodligen trådens mest diskuterade bok, Institutet. Jag hade jättestora förväntningar på denna och den levde nästan ut till dessa. Väldigt bra skriven, 665 sidor där nästan ingen harang förekommer. Ska bli spännande att läsa Stephen Kings äldre böcker som ni har rekommenderat.

En liten bild på samlingen jag kommit åt!
IMG_4788.jpeg
Alla de fyra översta är riktigt bra (för King) vill jag minnas.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Verkligen. ”Varsel” bli nästa Kings bok jag läser. Nu är jag mer sugen på Feelgoodslektyr. Får se vilken det blir. Eller nu kom jag på vilken jag ska börja med, ”Abélard och Heloise”. En liten mysig boken i dessa kalla tider blir säkert riktigt bra. 😊

Varsel / The Shining - får numera alltid lite skrämselkänslor när jag är på äldre hotell. Stannade på ett välrenommerat och gammalt hotell i Boston som verkligen gav en hotell Overlook-känsla (dvs hotellet i Varsel). Interiören, korridorerna, tapeterna, mattorna - allt oozade King.

Pratade med ett par i hissen och vi var överens om att hotellet gav läskiga King-vibbar!
Tydligen fanns det hotellspöken enligt dem, personalen hade berättat det lol.
Det spökade nästan i mitt rum. Sängkläderna fladdrade plötsligt till men jag kom underfund med att det var ventilationen / AC'n som hade satt igång hehe.

Gillar man hotellspöken ska man också läsa Kings korta story - 1408.
Finns i samlingen Everything's eventual.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag gillade Drömfångare! Nej, den som säger så vet inte vad han/hon pratar om. ^^
De sämsta King böckerna enligt mig är t ex Revival, Under the Dome, The Tommyknockers (knackarna?).
Finns säkert fler.
Känns tryggt att även du instämmer med @nissehult
Varsel / The Shining - får numera alltid lite skrämselkänslor när jag är på äldre hotell. Stannade på ett välrenommerat och gammalt hotell i Boston som verkligen gav en hotell Overlook-känsla (dvs hotellet i Varsel). Interiören, korridorerna, tapeterna, mattorna - allt oozade King.

Pratade med ett par i hissen och vi var överens om att hotellet gav läskiga King-vibbar!
Tydligen fanns det hotellspöken enligt dem, personalen hade berättat det lol.
Det spökade nästan i mitt rum. Sängkläderna fladdrade plötsligt till men jag kom underfund med att det var ventilationen / AC'n som hade satt igång hehe.

Gillar man hotellspöken ska man också läsa Kings korta story - 1408.
Finns i samlingen Everything's eventual.
Haha vad skoja och läskigt!! Jag kanske ska styra om läsandet, åker snart iväg och det hade varit kul att uppleva den lilla läskiga känslan.... (läs att jag är sk*t rädd för sånt).

Apropå när böcker kan få inflytande i ens vardag. Läst en hel del recensioner om boken "väggen" och tydligen är det en bok som stannar kvar och berör ens inre.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Känns tryggt att även du instämmer med @nissehult

Haha vad skoja och läskigt!! Jag kanske ska styra om läsandet, åker snart iväg och det hade varit kul att uppleva den lilla läskiga känslan.... (läs att jag är sk*t rädd för sånt).

Apropå när böcker kan få inflytande i ens vardag. Läst en hel del recensioner om boken "väggen" och tydligen är det en bok som stannar kvar och berör ens inre.
Läste precis Väggen, gillade den och går att tolka på så många olika sätt. Läs den :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag gillade Drömfångare! Nej, den som säger så vet inte vad han/hon pratar om. ^^
De sämsta King böckerna enligt mig är t ex Revival, Under the Dome, The Tommyknockers (knackarna?).
Finns säkert fler.
Under the dome tyckte jag var bra. Fascinerande hur samhället rasar ihop. Slutet var ju ingen höjdare - men där brukar King ha lite problem..
 
Topp