• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Tog en paus mitt i Stiftelsen.
Kort (100 sidor) bladvändare från Ajvide.
Hillbilly-skräck
IMG_1892.jpeg

Det var längesedan jag läste den. Men har för mig att den var riktigt bra. 5 plus.

Är bara ca 60 sidor in men gillar den än så länge

IMG_1125.jpeg

Också sju år efter alla andra. Gillar den.

Jag lägger in den på min lista till tomten. Tack för tipset.

Lite kuriosa om boken:

"När Stoner gavs ut 1965 fick den ett fåtal fina recensioner och sålde i några tusen exemplar. Den uteblivna framgången fick John Williams att tvivla på sitt forsatta skrivande, även om romanen under åren som följde stundtals trädde fram ur glömskan.
Det var inte förrän tjugo år efter Williams död som Stoner blev en litterär sensation. Efter att ägarna till den lilla bokhandeln Crawford Dolye Booksellers i New York uppmanat till att romanen skulle återutges kapitulerade kritiker och läsare inför "den perfekta romanen" som snabbt hamnade på bästsäljarlistor världen över.

John Williams

John Williams (1922–1994) föddes i Texas. Han arbetade som universitetslärare, och gav ut två diktsamlingar och fyra romaner.
Williams hör till de senaste årens verkliga litterära sensationer.
"
(text & bild hämtad från nok.se)

Senast ändrad:
Lite kuriosa om boken:

"När Stoner gavs ut 1965 fick den ett fåtal fina recensioner och sålde i några tusen exemplar. Den uteblivna framgången fick John Williams att tvivla på sitt forsatta skrivande, även om romanen under åren som följde stundtals trädde fram ur glömskan.
Det var inte förrän tjugo år efter Williams död som Stoner blev en litterär sensation. Efter att ägarna till den lilla bokhandeln Crawford Dolye Booksellers i New York uppmanat till att romanen skulle återutges kapitulerade kritiker och läsare inför "den perfekta romanen" som snabbt hamnade på bästsäljarlistor världen över.

John Williams

John Williams (1922–1994) föddes i Texas. Han arbetade som universitetslärare, och gav ut två diktsamlingar och fyra romaner.
Williams hör till de senaste årens verkliga litterära sensationer."
(text & bild hämtad från nok.se)
Många stora författare som varit såpass före sin tid att de hunnit dö innan de slagit igenom i större skala. Drömmer ibland om att själv upptäcka ett sådant bortglömt verk, finns säkerligen många.

Hej!
Trevligt att hitta denna tråd med många fina tips. Jag har hållit på med ljudböcker i säkert 10 år nu men har nu börjat läsa igen efter att ha investerat i några läsglasögon, E-inkplatta och ett nytt lånekort. Jag har en del böcker i några bokhyllor samt i tunga flyttkartonger också som jag tänkte gå igenom. Jag bor i Gbg och undrar om det är värt med ett lånekort på Mölndals bibliotek också? Har läst att en del kör dubbla men vet inte om sortiment eller annat skiljer. Detta gäller nog kanske framför allt digitala lån tror jag.

Har precis läst klart den utökade versionen av The Stand (Pestens Tid) med Stephen King. ca 1000 sidor istället för ca 400. Skön berättelse (men kanske en aningens aningens lång) och kommer helt klart fortsätta läsa mer av honom och gärna på engelska. 22/11 1963 avverkades som ljudbok på svenska för inte så länge sedan. Också en bra bok som jag kan rekommendera men jag önskade att hade läst den istället. Många av hans böcker har ju filmatiserats men jag ser fram emot flera av hans böcker och kommer nog läsa flera av dem på engelska.
Tips önskas på nästa bok av honom!

Annars skulle jag gärna vilja få tips om bra biografier, främst inom ekonomi eller historiska personer. Här måste jag erkänna att kunskapsgapet är stort. Det finns säkert biografier inom andra ämnen som är riktigt bra så tipsa även om dem.

Tack och hej så länge:)

Då var årets 52 böcker avklarade, får se om jag hinner bräcka förra årets rekord på 59. Är dock absolut inte någon tävling utan för journal för att minnas vad jag läst under åren.
IMG_7652.jpeg

Du gör som jag. Dokumenterar din läsning.
Jag vill kunna se vilket år jag läste vad.
Värdefullt.

Året hittills har av diverse skäl präglats av lathet från min sida. Jag har hittills bara läst 42 volymer. Det får jag erkänna är uselt.

Har precis läst klart den utökade versionen av The Stand (Pestens Tid) med Stephen King. ca 1000 sidor istället för ca 400. Skön berättelse (men kanske en aningens aningens lång) och kommer helt klart fortsätta läsa mer av honom och gärna på engelska. 22/11 1963 avverkades som ljudbok på svenska för inte så länge sedan. Också en bra bok som jag kan rekommendera men jag önskade att hade läst den istället. Många av hans böcker har ju filmatiserats men jag ser fram emot flera av hans böcker och kommer nog läsa flera av dem på engelska.
Tips önskas på nästa bok av honom!
En vattendelare här i tråden har varit Institutet - jag tyckte den var riktigt bra. Nyligen läste jag också Billy Summers, inte klassisk King per se men även den väldigt bra (kanske just pga avsaknaden av det övernaturliga där King ofta får svårt att trovärdigt knyta ihop säcken :) )

Tillbaka
Topp