• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad orsakar stor positionsavvikelse?

Magnux

Basic
Tjena.

Jag försöker reglera en Seiko SKX007 (7S26C) från år 2014 som jag fick billigt. Använder Timegrapher-app på iOS. Jag kan konstatera att den har väldigt stor avvikelse i olika positioner - från minus 30 sekunder med glas upp, till plus 20 med glas ned. Beat error är skitbra - 0,2 till 0,4 ms. Dom här urverken är ju kända för att vara robusta och fungera 10 till 20 år utan service.

Frågan är: Vad är den mest troliga orsaken till stor positionsavvikelse - servicebehov, skada av slag eller nåt annat? Eller är det normalt?

Min gissning är balansbomens juveler och motstenar är i behov av rengöring och oljning. Verket är förmodligen i behov av service. I värsta fall är någon av balanstapparna krokig eller av (kan hända om klockan får en rejäl smäll). Undersök med en lupp om juvelen på balanskloven ser klar ut, om det ser ut som avlagringar har oljan stelnat (händer efter ett antal år - servicebehov). Undersök även om balansen snurrar rakt, om den vobblar kan någon av balanstapparna vara krokig eller av.
Om du är osäker på vad som är vad i urverket kolla in: http://watchmaking.se/dictionary.html

Tjena.

Jag försöker reglera en Seiko SKX007 (7S26C) från år 2014 som jag fick billigt. Använder Timegrapher-app på iOS. Jag kan konstatera att den har väldigt stor avvikelse i olika positioner - från minus 30 sekunder med glas upp, till plus 20 med glas ned. Beat error är skitbra - 0,2 till 0,4 ms. Dom här urverken är ju kända för att vara robusta och fungera 10 till 20 år utan service.

Frågan är: Vad är den mest troliga orsaken till stor positionsavvikelse - servicebehov, skada av slag eller nåt annat? Eller är det normalt?
Just avvikelsen i siffror är nog ganska normal på det urverket. Det som är bra är ju att du vet i vilken position den går fort respektive sakta. Om du mäter ifrån morgon till kväll innan du lägger ifrån dig klockan vet du ju hur du ska lägga klockan över natten för att kompensera dagen :) *och amplitude är värdet som är mest intressant ur synpunkt av servicebehov, inte beat error :)

Amplituden är 175 grader.

IMG_7864.PNG

Tillbaka
Topp