Ett fyndpris är väl när man hittar en dinka till under marknadvärdet? eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En Day Date med länk för 20-30?
Miljoner människor sitter på ebay och budar. Kunskapen som behövs finns gratis på nätet. Köpa billigt är svårt, fynda är nära omöjligt.
Var svaret till mig?Tja, att göra ett fynd på ebay eller chrono24 är nog uteslutet. Man kan väl göra en bra affär, så man kan sälja utan att förlora något. Men fynda, nej.
Vill du fynda får du nog jaga privatsäljare på t.ex. blocket som är i pengaknipa. Inte omöjligt, men lär ta en hel del tid (i genomsnitt).
Tänk på att en service kostar nästan 5000 kr, så det skall vara skillnaden i pris mellan en klocka som behöver service och en nyservad. Med 5 års intervaller är värdet 1000 kr per år.
...och har extremt stretchad länk...
Sök på Michael YoungPå tal om det. Finns det något en urmakare kan göra åt en strechad länk förutom att ge den nådaskottet och beställa en ny?
Jag tror det kan vara svårt att göra några direkta fynd på en stålrolex. Det finns nog inga andra klockor i världen som är lättare att sälja så det finns inget behov för säljaren att gå ned i pris. En daydate kanske kan vara lite enklare att få till ett lite bättre pris på.
Vad du kan göra är, om du har kompisar i USA eller Hongkong, så kan du köpa därifrån. Det kan ibland vara lite bättre priser där. Kolla in chrono24.com så får du en uppfattning om prisbilden.
Om du hittar något du är seriöst intresserad av kan du ju alltid kasta in en länk här och få lite synpunter.
Det är vad jag kallar ett fynd för iaf.Ett fyndpris är väl när man hittar en dinka till under marknadvärdet? eller?
Är verkligen ingen expert på Rolex. Men generellt finns det väl alltid fynd därute. Dock kräver det kunskap, tid, tålamod för att hitta fynden. Sen är ju som många sagt innan de billigaste klockorna behöver ju inte vara de största fynden. Service, skicket osv måste man räkna in när det gäller fyndpotential. Risken med att jaga priser är att man nöjer sig med något för att det var billigt... Man får passa sig för att vara dumsnål.
Men som sagt hitta guldkorn kräver kunskap och ett stort problem med alla premium märken är att det finns så många fallgropar. Problemet med just Rolex är ju att alla "vet" att Rolex är "sjukt dyrt". Så chansen att någon skulle rea ut en Rolex för att dom inte vet var dom har är nog rätt så liten.
Jag tror det kan vara svårt att göra några direkta fynd på en stålrolex. Det finns nog inga andra klockor i världen som är lättare att sälja så det finns inget behov för säljaren att gå ned i pris. En daydate kanske kan vara lite enklare att få till ett lite bättre pris på.
Vad du kan göra är, om du har kompisar i USA eller Hongkong, så kan du köpa därifrån. Det kan ibland vara lite bättre priser där. Kolla in chrono24.com så får du en uppfattning om prisbilden.
Om du hittar något du är seriöst intresserad av kan du ju alltid kasta in en länk här och få lite synpunter.
Tröttaste tråden på länge. "Fyndpris" är det pris du kommer betala och sen inse att du blivit blåst. Lycka till!
Den enda trötta här är du din pessimist. Bara för att du drar en tarsan till rolexkatalogen och kan alla listpriser utantill betyder inte att alla är lika insatta. Förhoppningsvis blir man inte blåst men det kommet inte att vara tack vare dig.
Ja det är billigare i USA, men inte mycket, och definitivt inte om man lägger på momsen. Kan man köpa i USA och slippa momsen, ja då kan det vara en bra affär.
Eller har jag fel?
Man kan iofs hävda att jag kanske inte gjorde ett fynd men väl en bra affär för för till det priset kommer den vara nyservad och i toppskick, vilket inte är fallet med de flesta SUBarna på uretvintage...
Det var väl ungefär så jag tänkte när jag skrev:
"Vad du kan göra är, om du har kompisar i USA eller Hongkong, så kan du köpa därifrån. Det kan ibland vara lite bättre priser där."
Dvs har man någon som kan ta emot den och ta hem den (eller att man göra det själv) så kan man ju tjäna några kronor beroende på hur växelkursen står just då. Jag har inte följt det mer systematiskt men noterat att om man tex tittar på Chrono24 så är det ofta så att de lägsta priserna är ju från USA eller Hongkong.
Det beror kanske lite på vad man menar med "fynd". Om man menar med fynd kanske 40-50% lägre pris, så är det nog svårt att göra fynd på Rolex. Men givetvis finns det ju ett visst spelrum när det gäller priset och det ligger kanske i härade av 10-15%.
Och det är väl inget fel i att vilja göra en bra affär? Nyligen tex skulle frugan köpa en ny bil och hade inte tid själv (hon är nog en bättre förhanldare än jag), så då fick jag sköta det. Genom hårt prutande och prisjämförelser så lyckades få ned priset med ungefär vad man betalar för en hygglig Submariner. Och har jag tid så tar jag kanske en sväng förbi NKs vinterrea när den lugnat ned sig efter de första dagarnas kaos och kanske köper något med 50% rabatt. När jag ska flyga jämför jag priser på olika biljetter. När jag är i USA köper jag skjortor från Brooks för jag tycker att de är både bättre och billigare än vad jag hittar i Sverige etc etc. Men var och en gör väl vad man vill med sina pengar och det finn ju inget rätt eller fel i frågan.