• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vad ska en Rolex gmt blnr väga? Hur många länkbitar ska det ingå?

D

Deleted member 11690

Guest
Lade vantarna på en Batman för någon månad sedan. Klockan ska vara utplockad i augusti 2017 hos ad i westfield center, sanfransisco. Använd lite under två månader och sedan uppköpt av en svensk handlare med gott rykte, därefter köpt av mig som fullset.
Har sedan dess använt klockan och varit mycket nöjd. Igår fick jag för mig att väga klockan med (sa samtliga länkbitar?) och vågen stannade på 149 g. Klockan ska så vitt jag kan läsa mig till väga 151g. (läst 152 någon stans.)
En länkbitar väger 3 gram och jag har fått för mig att det ska ingå 13 länkbitar till oysterlock länken som sitter på klockan. I så fall fattas en länkbit så som jag räknar och den fulla vikten bör då vara 152. I så fall är allt egentligen frid och fröjd, fick dock en obehaglig "tänk om den är fake känsla" i magen. Om alla länkbitar är med och om den bara väger 149 bör det ju vara nåt som inte stämmer?
Har kontrollerat vågen med andra klockor och då väger den rätt på grammet.
Slänger in lite bilder och hoppas på att någon med bättre koll än jag kan svara och förhoppningsvis ge ett lugnande besked :)

image.jpg

image.jpg
image.jpg

Ber om ursäkt för dåliga bilder och fettfläckar, får handsvett när jag blir orolig och har bara tillgång till en kass mobilkamera för tillfället :p men så vitt jag ser är detaljerna på plats, kameran kunde inte få med de minsta inscriptionerna på spännet men dom är där.
image.jpg

image.jpg

Länkbitar får jag till 7+4+ 1 bortplockad. Då är det 12. Saknas en länkbit lr är den inte kosher lr har jag missat något annat? Sorry för långt och rörigt inlägg :) hoppas nån vänlig själ vill hjälpa mig !
Mvh Marcus
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    178.5 KB · Visningar: 621
Senast redigerad av en moderator:
Spännet på min 2014a.
20171025_142003.jpg
Din ser ju mörkare och skarpare ut än min. Min bild ser förjävlig ut iof, ser inte alls ut så i verkligheten ser jag nu. Ska slänga in bättre bilder på det! Har kollat mycket filmer på youtube och tycker iof att det ser bra ut när jag kollar min och jämför med det. Usch hatar sånt här !
 
Din ser ju mörkare och skarpare ut än min. Min bild ser förjävlig ut iof, ser inte alls ut så i verkligheten ser jag nu. Ska slänga in bättre bilder på det! Har kollat mycket filmer på youtube och tycker iof att det ser bra ut när jag kollar min och jämför med det. Usch hatar sånt här !
Vad jag kan se så är ditt spänne helpolerad medan den andra har en sandblästrad finish i mitten. Vad jag förstått så är detta en ändring Rolex har gjort sedan 2016 där spännet är helpolerat. Gravyren framträder tydligare på det matta spännet än det blanka.

Video på skillnaden, här mellan en gmt master 2 (blank) och en explorer 2 (matt). Titta från 7:33
 
Vad jag kan se så är ditt spänne helpolerad medan den andra har en sandblästrad finish i mitten. Vad jag förstått så är detta en ändring Rolex har gjort sedan 2016 där spännet är helpolerat. Gravyren framträder tydligare på det matta spännet än det blanka.

Video på skillnaden, här mellan en gmt master 2 (blank) och en explorer 2 (matt). Titta från 7:33
Stort tack för infon :)
 
Just antal länkbitar är ovintigt tycker jag. Nån kan ta de eller lägga in fler. Det man ser på min är att ytan inte är polerad på spännet samt att texten inte är som gravyr.
Håller med dom det, orsaken till att jag efterfrågade antal länkbitar är att min klocka väger 3 gram för lite och jag misstänker att jag är en länkbit kort, därför vill jag reda ut hur många länkbitar det ska vara :)
Fick nyss berättat för mig att Rolex börjat polera spännet fr.o.m. 2016? :)
 
Allt annat vore ju märkligt. Man ska nog vara glad om de ens antar sig jobbet att utförda ett äkthetsintyg på klockor som inte är köpta hos dem.
Intyg och intyg. Tänkte mest på att skruva upp locket och titta på verket. Tycker det är rimligt att ta betalt i båda fallen dock, men har aldrig gjort nåt av det så var nyfiken.
 
Intyg och intyg. Tänkte mest på att skruva upp locket och titta på verket. Tycker det är rimligt att ta betalt i båda fallen dock, men har aldrig gjort nåt av det så var nyfiken.
Har heller aldrig gjort det men har hört att de flesta kan tänka sig ge ut ett intyg om man har cert. Brukar kosta nån 1000 lapp vad jag har förstått :)
 
Har heller aldrig gjort det men har hört att de flesta kan tänka sig ge ut ett intyg om man har cert. Brukar kosta nån 1000 lapp vad jag har förstått :)
Oj, en tusing var ändå typ dubbelt så mycket som jag hade förväntat mig att det skulle kosta. Saftigt på ett jobb som jag tänker tar typ en kvart att göra. 2 minuter att skruva upp och titta på verket och högst 10 minuter att fylla i ett intyg.
 
S
Oj, en tusing var ändå typ dubbelt så mycket som jag hade förväntat mig att det skulle kosta. Saftigt på ett jobb som jag tänker tar typ en kvart att göra. 2 minuter att skruva upp och titta på verket och högst 10 minuter att fylla i ett intyg.[/QUOTE
Ja det är en bra slant, aldrig gjort själv, finns kanske dom som gör det billigare. Har dock erfarenhet från värderingsintyg när det gäller diamanter och då har det gått loss på 800-1000 beroende lite på, mer ibland, och då snackar vi typ 10 minuters jobb :) Så det är nog inte helt orimligt !
 
grattis till snygg klocka, min väger också 149 gram så det borde inte vara några konstigheter.
Tack :) känner mig rätt lugn nu, ska lämna in den och få den kollad vid tillfälle bara för att, men känns inte som att det finns några uppenbara fel och har ingen anledning att misstro säljaren :)
 
Din ser ju mörkare och skarpare ut än min. Min bild ser förjävlig ut iof, ser inte alls ut så i verkligheten ser jag nu. Ska slänga in bättre bilder på det! Har kollat mycket filmer på youtube och tycker iof att det ser bra ut när jag kollar min och jämför med det. Usch hatar sånt här !

Det finns två versioner av spännet där inskriptionens färg är annorlunda och där "bakgrunden" är antingen blank eller mörk/matt.
 
Känslan jag får av bara bilderna är äkta, men de är ju vara en magkänsla ☺️
Kaplans Auktioner kan du ju lämna in den på om inte annat.
Lycka till!
 
Känslan jag får av bara bilderna är äkta, men de är ju vara en magkänsla ☺️
Kaplans Auktioner kan du ju lämna in den på om inte annat.
Lycka till!
Skönt att höra :) blir förvånad om den skulle vara fake, men har alltid köpt från AD tidigare och då slipper man den där "tänk om" känslan :D lämnar nog in den och tar ut ett äkthetsintyg när jag får tillfälle men använder och njuter så länge :)
 
Luktar jäkligt illa, inget serienummer kl 6 ser jag nu, bortslipat lr fake. Blir att ringa säljaren imorgon bitti. :/
 
Tillbaka
Topp