• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag bära på nyår?

M

Marcel Watch Group AB

Guest
Jag tycker du skall köra på ett fickur t.ex. en chronograf från Patek philippe
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ska man gå på traditioner så ska man inte ha klocka till smoking, men tycker du kommer undan med en Datejust 1601. Tycker det blir lite överdrivet att behöva sälja DJ för att kunna köpa en ny bara för nyår. Om det inte är så att du ändå funderar på att bytta bort DJ. Eller så bytt länk till läderarmband, blir lite mera dressad då.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ska man gå på traditioner så ska man inte ha klocka till smoking, men tycker du kommer undan med en Datejust 1601. Tycker det blir lite överdrivet att behöva sälja DJ för att kunna köpa en ny bara för nyår. Om det inte är så att du ändå funderar på att bytta bort DJ. Eller så bytt länk till läderarmband, blir lite mera dressad då.

Har inga sentimentala känslor för min DJ. Då den heller inte fyller någon särskild funktion i min "samling" så skulle den kunna gå för ett tunt dressur. Har egentligen större nytta av det.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Förutom dyrt intresse för klockor har jag (om än ett dyrare) intresse för kläder. Därför precis sytt upp en MTM smoking till nyår. Passformen är perfekt, sitter som ett smäck. Dock kvarstår ett problem. Vad ska jag bära för klocka?

Submariner 5513 går bort. Jag är inte james Bond och kommer heller aldrig att bli.

Ploprof går solklart bort.

Datejust 1601. Njae.

Här är mitt problem. Datejusten är ganska dressad - dock ej tillräckligt. Kan absolut funka men föredrar länderband till smoking (typ alligator, orm eller ödla) och Datejusten gör sig tyvärr inte lika bra på läder som den gör på länk.

Så vad bör göras. Sälja datejust för att köpa något nytt i dressad form, typ roligare JLC, IWC, omega etc eller köra på datejust?

Köper jag något i guld måste även nya manschettknappar inhandlas vilket också är lite jobbigt. Buhh. I-landsproblem...

Jag har själv kört (ljustavlad) 1601 till smoking ett par gånger, då på lövtunt och blankt reptilband. Funkade OK...

Kanske en sån här lövtunn rackare istället för din DJ? 2000€..



Källa: http://www.brandizzi.com/audemars-piguet/audemars-piguet-10536.html

...och numera kör jag mer eller mindre exakt en sån till typ allt som kräver svarta skor.
 

jabla

Sarlacc
Kör DJ på tunnt reptilband Fabian du kan få låna mina ändlänkar.

WP_20140321_003.jpg
 

Allinger

Breitling
På med ett band i struts ben på DJn i mörkbrunt/svart sen är du klar. Stingrocka är iofs jävligt snyggt det med men blir inte så formellt eftersom du ska ha smoking.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ska man gå på traditioner så ska man inte ha klocka till smoking, men tycker du kommer undan med en Datejust 1601. Tycker det blir lite överdrivet att behöva sälja DJ för att kunna köpa en ny bara för nyår. Om det inte är så att du ändå funderar på att bytta bort DJ. Eller så bytt länk till läderarmband, blir lite mera dressad då.
Det där är väl en feluppfattning. Det är till frack som man enligt tradition inte bör bära armbandsur till. Till smoking är det inget stilbrott att bära klocka, men då färna något tunt och elegant som slinker fint in under dubbelmanschetten. Jag bär RO Jumbo eller klassiskt herrur med svart skinn, gärna blankt band.
Jag tycker tunt rektangulär klocka med svart band låter som en fullträff.

Här från en privat fest i en penthouse-våning från i sensomras. Då det inte var en black tie tillställning klädde jag ner mig lite busigt med blå camo fluga (nej, den är inte handknuten. Jag har ingen handknuten i kamoflage...), ljusblå bröstnäsduk och pin-up manschettknappar. Min smoking är inte lika strikt, då byxorna inte har revärer. Jag tycker den fungerar bättre i fler situationer så.
tux.jpg
 

_jonte

Patek
Det där är väl en feluppfattning. Det är till frack som man enligt tradition inte bör bära armbandsur till. Till smoking är det inget stilbrott att bära klocka, men då färna något tunt och elegant som slinker fint in under dubbelmanschetten. Jag bär RO Jumbo eller klassiskt herrur med svart skinn, gärna blankt band.
Jag tycker tunt rektangulär klocka med svart band låter som en fullträff.

Här från en privat fest i en penthouse-våning från i sensomras. Då det inte var en black tie tillställning klädde jag ner mig lite busigt med blå camo fluga (nej, den är inte handknuten. Jag har ingen handknuten i kamoflage...), ljusblå bröstnäsduk och pin-up manschettknappar. Min smoking är inte lika strikt, då byxorna inte har revärer. Jag tycker den fungerar bättre i fler situationer så.
tux.jpg
Klass!
 
Topp