• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa? 114060 eller... finns något bättre?

petke

Breitling
Hej, skapade en annan tråd angående Sub vs Black bay i höstas. Bestämde mig för 114060 och har nu "pengarna i handen" och hade planerat att gå till Bergströms igår, men fick kalla fötter. Har jag valt rätt? Finns något bättre?

Förutsättningarna/Kraven är följande:
Klockan skall vara ny från AD.
Inte dyrare än en 114060.
En klocka som funkar som OWG.
Skall kunna bäras på nato (för alltid om jag skulle bli känslig för nickel, klockan kommer aldrig bytas).
Ha ett hyfsat bestående värde och attraktion inför nästa generation om 30-40år.

Förutom subben så har jag sneglat på Milgauss, Explorer, Black bay black, Div Seamaster osv. Men landar alltid på 114060 (ofta pga länken).
Så innan jag nu ingår livslångt äktenskap med en klocka (kommer aldrig flippa just denna), har jag valt rätt. Ni som har erfarenhet av många olika klockor är 114060 det säkraste kortet eller tröttnar man på att bära dykare året om? Finns annat som funkar bättre enligt mina krav ovan?

Sedan är det möjligt att jag kommer att komplettera med fler klockor i framtiden, men då i en prisklass som är en tiondel av en ny Sub.

Så vad säger era erfarna tankar om detta?
 

Point Blank

Cartier
Jag hade personligen valt en 116610 för att jag gillar datum, men vill du inte ha datum så kör på 114060, grym klocka som jag tror du kommer bli nöjd med att bära livet ut.
 

Fredig

Cartier
Det är väldigt svårt. Jag hade också gått för en 116610 pga datum. Om man nu går tillbaka till din tidigare fråga så är jag helt kär i black bay, särskilt med röd bezel. Men oavsett vad du väljer så kommer du bli riktigt nöjd... utan tvekan!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Grejen är att det alltid finns bättre ;)
En 114060 är en bra början. Kanske lite safe, men ändå ett väldigt bra val.
 

Bjudko

Cartier
Vill man ha datum så väljer man en Sea Dweller och slipper pensionärsbubblan. Annars är 114060 ett riktigt bra val, jag köpte min hos Rob Engström i höstas och är väldigt nöjd. Skulle jag köpa en annan/en till skulle jag testa en Tudor Pelagos med det nya urverket.
 

Rajding

Omega
Jag gick från en 114060 till en Speedy Moonwatch. Länken på Rollen är bättre (Glidelocken är suverän), men Speedyn sitter ändå skönare på min handled. Tycker definitivt du ska klämma på en Moonwatch innan du bestämmer dig.
 

petke

Breitling
Jag gick från en 114060 till en Speedy Moonwatch. Länken på Rollen är bättre (Glidelocken är suverän), men Speedyn sitter ändå skönare på min handled. Tycker definitivt du ska klämma på en Moonwatch innan du bestämmer dig.
Tack för tipset, även om valet bara blir svårare :) Men båda finns ju hos Bergströms så jag får väl tillbringa lite tid i butiken innan jag bestämmer mig.
 

xTZ

Cartier
Sitter i ungefär samma situation! Kollar också på 114060, men har svårt för att bestämma mig! Ska man ha med datum ändå kanske? Kommer jag om 5 år sakna datum? :confused:
Och så finns det ju så många andra fina klockor att bli kär i, speciellt runt den prisklassen!
För min del kommer jag nog slå till på en 114060 och saknar jag datum eller vill hellre ha någon annan så får man väl ta den förlusten, flippa den. Och gå till AD för den man insett att man vill ha istället! ;) lycka till med klockvalet! :)
 

petke

Breitling
Så länge du frågar massan om vad du ska käpa kommer du alltid att få kalla fötter.
Köp klocka med hjärtat.
Lycka till med ditt kör.

Ja men det är så typiskt mig... Köpte ny bil i höstas, tog säkert ett halvår innan jag fattade beslut om vilka tillbehör jag skulle bocka för. Vrider o vänder på allt in i det sista för att välja rätt.... Men du har helt rätt, jag har redan ångrat valet av färg på bilen så nöjd är man ändå aldrig. Bättre att köpa med hjärtat, har alltid velat ha en Sub så jag vet inte varför jag velar egentligen.. Det är forumets fel, innan jag hittade hit visste jag inte "bättre". Nu vill jag ha alla klockor.
 

Hugii

Audemars
Ja men det är så typiskt mig... Köpte ny bil i höstas, tog säkert ett halvår innan jag fattade beslut om vilka tillbehör jag skulle bocka för. Vrider o vänder på allt in i det sista för att välja rätt.... Men du har helt rätt, jag har redan ångrat valet av färg på bilen så nöjd är man ändå aldrig. Bättre att köpa med hjärtat, har alltid velat ha en Sub så jag vet inte varför jag velar egentligen.. Det är forumets fel, innan jag hittade hit visste jag inte "bättre". Nu vill jag ha alla klockor.
Det gör inget om det tar tid.... du ska leva in i känslan att ha den/bära den.. men sen slår du till..låter hjärtat bestämma och sen njuta. Varför älta efteråt? Du har valt färg på bilen och njut av den ;). Samma med klockan. Du vill ha sub och den funkar på nato, så varför krångla till det?
Jag har oxå svårt att komma till skott, men eftersom det tar tid att välja då sitter jag fast, går inte att flippa :)
 

petke

Breitling
Då har man varit på Bergströms, men den som fanns inne var reserverad :(. Får snällt vänta en månad. Annars hade det troligtvis blivit köp.

Men en tanke som slog mig... Hur gör ni när ni lämnar en AD med en ny klocka? Det är ju lätt för diverse skumma typer att räkna ut att det finns något dyrt i påsen.
 

PCB

Audemars
Då har man varit på Bergströms, men den som fanns inne var reserverad :(. Får snällt vänta en månad. Annars hade det troligtvis blivit köp.

Men en tanke som slog mig... Hur gör ni när ni lämnar en AD med en ny klocka? Det är ju lätt för diverse skumma typer att räkna ut att det finns något dyrt i påsen.

köp av näthandlare! är ju tryggast:)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Bästa OWG-valet är IMO en dressad sportklocka som inte är dykare. Förutom dom andra nämnda Rolex så tycker jag Omega AT och IWC 3239 är riktigt bra val. Men skall det vara på nato så blir nog valet ändå en dykare. Från Omega så tycker jag SM300 är den bästa på nato. Grejen med den är att man kan få loss den för 40K mot 60K+ för 114060. Men hade jag haft budget för Rolex så hade jag nog ändå valt den.
 

Fredig

Cartier
Då har man varit på Bergströms, men den som fanns inne var reserverad :(. Får snällt vänta en månad. Annars hade det troligtvis blivit köp.

Men en tanke som slog mig... Hur gör ni när ni lämnar en AD med en ny klocka? Det är ju lätt för diverse skumma typer att räkna ut att det finns något dyrt i påsen.

Jag tog faktiskt med mig en gammal NK påse och la grejerna där i för säkerhetens skull. Dock tog jag klockan direkt på armen för att vara 100 på att inget kunde hända :p
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kör. Älskar min 114060 (även fast jag nu kommit på andra tankar), men faktum kvarstår: den är underbar i kvalitetskänsla, utseende osv.
 

Bjudko

Cartier
Då har man varit på Bergströms, men den som fanns inne var reserverad :(. Får snällt vänta en månad. Annars hade det troligtvis blivit köp.

Men en tanke som slog mig... Hur gör ni när ni lämnar en AD med en ny klocka? Det är ju lätt för diverse skumma typer att räkna ut att det finns något dyrt i påsen.

Snacka med Rob Engström? Jag hade med mig en Byggmaxpåse jag la allt i.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Då har man varit på Bergströms, men den som fanns inne var reserverad :(. Får snällt vänta en månad. Annars hade det troligtvis blivit köp.

Men en tanke som slog mig... Hur gör ni när ni lämnar en AD med en ny klocka? Det är ju lätt för diverse skumma typer att räkna ut att det finns något dyrt i påsen.

Parkera bilen precis utanför. :cool:
 
Topp