• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad skulle jag kunna köpa istället?

Börsing

Basic
Nu är det min tur att ställa frågan, vad skulle jag kunna köpa istället? Mig veterligen finns det ingen tråd specifikt för detta ändamål, så här kommer mina preferenser:
  • <42mm, gärna 20 mm bandbredd
  • WR >100m, skruvad krona.
  • Föredragsvis svart urtavla och helst inte glasbaksida
  • Utan dykarring.
  • Ca 5000 kr
  • Gärna kvarts eller soldriven.

Jag har haft en Seiko SKX007, äger en Seiko SBDJ013 och en vintage Tudor oyster date.
Tanken är med största sannolikhet att byta ut titandykaren mot något likvärdigt, men inte riktigt lika stor på längden…
Har sållat ut dessa klockor redan, med kort motivering:
  • Sinn 556i/a, lite över budget, glasbaksida och möjligen FÖR steril tavla.
  • Hamilton field khaki, älskar inte urtavlan, WR och krona.
  • Seiko Alpinist, både aktuella och kommande under året, glasbaksida och budget, älskar inte mercedesvisaren.

Lutar väldigt mycket åt en citizen bn0118-55e, dvs. en modern ray mears. Några tankar innan en slår till? Tack /S
(Bilder lånade från internet, bortsett från första)
IMG_3264.jpeg

556.jpg
hamilton.png
alpinist.jpg
ray mears.jpg

Kanske en Tissot Gentleman?
40 mm, 100 m WR, svart urtavla, ingen vridring, finns som quartz och ryms inom budget.
Enda nackdelen är väl bandbredden på 21 mm.
Skärmavbild 2020-03-17 kl. 21.49.01.png
Har inte kikat på just denna, quartzen fyller gott och väl alla önskemål. Designen faller mig kanske inte helt i smaken, men ska nog ta mig till närmsta handlar för att känna och prova. Bra tips!

Mycket spännande alternativ.

Eller en Traska Summiteer? Förvisso automat men uppfyller många andra kriterier:
Skärmavbild 2020-03-17 kl. 22.11.24.png
Lagom lik en tudor Ranger, lite dyrare med tull och moms än vad jag tänkt mig. Men faller nog på att jag uppenbarligen (märker jag nu) gillar datumvisning.

Tack än så länge, bara dessa tre gjorde valet svårare :)

En Damasko DS30 skulle platsa om det inte vore för budget och kvarts. (Men snäppet närmare än Sinn 556 i alla fall eftersom den inte har glasbaksida.)

Köp den där Citizen, coolaste klockan i perfekt storlek och tack för tipset, piskar ju Sinn och alla andra förslag med hästlängder! Titan dessutom.

100027031-2.jpg

En Damasko DS30 skulle platsa om det inte vore för budget och kvarts. (Men snäppet närmare än Sinn 556 i alla fall eftersom den inte har glasbaksida.)
Endast budgeten gör att denna inte är köpt, och att det hade varit för lockande att köpa en dyrare av deras klockor enbart pga av deras länkar.

Certina DS Action Chronometer skulle jag rekommendera.
Köpte mig en sån för ett tag sedan och den är en riktigt grym klocka sett till priset (ca. 3900 sek).

2895_m.png
Har tittat på denna många ggr, gillar inte boettformen, varken på bild eller irl. Annars, mkt bra tips!

Köp den där Citizen, coolaste klockan i perfekt storlek och tack för tipset, piskar ju Sinn och alla andra förslag med hästlängder! Titan dessutom.

100027031-2.jpg
Visst? Så känner jag också, även om de flesta förslagen här varit vettiga alternativ.

85953C95-2A55-40C7-A82F-811869049C7A.jpeg

Dubbelpostar denna, som en uppdatering. Detta har gjort mig lite säkrare. Men också mer förvirrad. Storlek och klocktyp är helt rätt. Vet inte om jag är modig nog för färgen...

85953C95-2A55-40C7-A82F-811869049C7A.jpeg

Dubbelpostar denna, som en uppdatering. Detta har gjort mig lite säkrare. Men också mer förvirrad. Storlek och klocktyp är helt rätt. Vet inte om jag är modig nog för färgen...
å du, alpinisten har ej mercedes visare utan dessa kallas cathedral hands på engelska
"katedral visare" på svenska kanske:hilarious:

Det blev en:
E5179F56-BA0C-4C63-B82B-7C3D9770BF1C.jpeg

(Skamlöst lånad av internet)
Nä, skämt åsido såhär förste april...jag hittade den Citizen som jag hade i åtanke från början på 25% rabatt såhär i Coronatider. Slog till, inte omöjligt att jag kompletterar/byter upp mig till en 556i om några år.

Check, alltid bra med Coronarabatt ;)
Ser fram emot paketöppningen!

Tillbaka
Topp