• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad skulle man tänka på om man vill köpa denna enicar?

aviator

Basic
507B2C37-F9B7-4E95-A8E3-16064411E815.jpeg

There’s a thread for that. ;)

Mest uppenbart är väl annars att den har knasiga visare.
Hur kommer det sig att du tittat på just den?

Njaa, är väl snarare att hen som lagt ny lysmassa inte visste hur det skulle se ut? Är väl första generationen?

Fått ett erbjudande om att köpa den…på vilket sätt är visare knasiga?

Njaa, är väl snarare att hen som lagt ny lysmassa inte visste hur det skulle se ut? Är väl första generationen?

Sorry, skrev väl slarvigt och snabbt i detta fallet.
Ville mest styra till en bättre tråd och tyckte att de såg tråkiga ut. Men fair enough, inte den allra vanligaste av klockor och lume är så klart möjligt att åtgärda.

Inget knas alls med visarna utan helt korrekt!

Trevlig klocka men en rejäl investering så helt rätt att du kollar lite fakta innan!
Jag vill att du kollar serienummer till att börja med och skicka gärna ett pm till mig om du vill! 👍

Klockan ser ut att vara en MK 1a eller 1B och i fint skick men fler bilder behövs för att bedöma skick och pris....vad begär man?🤔

Lysmassan behöver inte vara fel utan original med klockan men svårt att vara helt säker baserad på en bild och utan att veta klockans proveniens... 🤷‍♂️.

Ser ut att ara fel färg och fyllde de någonsin hela visarna med lysmassa? De jag sett har det bara oanpå metallen?
Har sett fler med denna gröna nyans och tror faktiskt den kan vara korrekt, även om den känns lite udda.
Visarna är speciella för MK 1a och kallas ofta svärd-visare eller gladious hands.

Annat exempel:
8FDED84B-A32B-49CC-9ECF-002EC2C7A78B.png

….eller så är det samma klocka?🤪

Har sett fler med denna gröna nyans och tror faktiskt den kan vara korrekt, även om den känns lite udda.
Visarna är speciella för MK 1a och kallas ofta svärd-visare eller gladious hands.
Fyllda med lysmassa? Katalogbilder? Känns jättemärkligt att byta bemålning under en batch. Naturliga vore en efterkonstruktion.

Trevlig klocka men en rejäl investering så helt rätt att du kollar lite fakta innan!
Jag vill att du kollar serienummer till att börja med och skicka gärna ett pm till mig om du vill! 👍

Klockan ser ut att vara en MK 1a eller 1B och i fint skick men fler bilder behövs för att bedöma skick och pris....vad begär man?🤔
Tack för ditt svar!
Återkommer med serienummer och flera bilder.
Klockan är servad och de begär 150k vilket är bra saftigt.

Tack för ditt svar!
Återkommer med serienummer och flera bilder.
Klockan är servad och de begär 150k vilket är bra saftigt.
Tack, gör gärna det så tar vi det därifrån!

Jag har några internationella kontakter som nog får betraktas som några av världens främsta experter på just dessa klockor från Enicar så du kommer att få ett bra svar!

Dock vill de ogärna att man skyltar med serienummer så skicka det gärna via om, detta då det förekommer förfalskningar av dessa klockor som kan vara svåra att upptäcka för den oinvigde!

Är klockan korrekt och i rätt skick så är priset relevant men visst är det mycket pengar!
….dock fortfarande betydligt billigare än motsvarande Rolex eller Omega och då är det här mer klocka för pengarna med sin SuperCompressor-boett och förgyllda Valjoux 72-verk! 😉

Kul att du gillar modellen! 🤗

Lysmassan är uppenbarligen utbytt på de exemplaren i tråden. Referensen på sidan du länkar till är svårare. Utan ifylld lysmassa känns iaf mest rätt.
Det kan mycket väl vara så men vi ska kika vidare på detta för det är inte så självklart som det ser ut är jag rädd….att det finns med lysmassa ifylld på hela ytan på originalvisare från Enicar är utom all tvivel korrekt men färgen kan diskuteras! 🤔

Det kan mycket väl vara så men vi ska kika vidare på detta för det är inte så självklart som det ser ut är jag rädd….att det finns med lysmassa ifylld på hela ytan på originalvisare från Enicar är utom all tvivel korrekt men färgen kan diskuteras! 🤔
Utom all tvivel utan referensmaterial från tiden?

Utom all tvivel utan referensmaterial från tiden?
Återkommer i frågan då det inte finns mycket material kvar från Enicar tyvärr….
Oj vad mycket pengar, hade gissat på max 50’. Känns inte speciellt prisvärt.
Haha har du så dålig koll på Enicar, broder? 🤪

För 50´ får du ingen Enicar Sherpa Graph i bra skick och jag vill nog påstå att dessa klockor är betydligt mer prisvärda än många haussade och överprisade Rolex och Omegas där ute dessutom med samma men betydligt finare urverk! 👊🏻

Senast ändrad:
Det är ju busenkelt att kolla under blåljus för en snabb, skaplig indikation på lysmassan, men är tämligen säker på att den inte är original. Sådana visare med mkt lume har stor risk att tappa den, så att det finns fler med nyare lysmassan känns väldigt väntat.

Det är ju busenkelt att kolla under blåljus för en snabb, skaplig indikation på lysmassan, men är tämligen säker på att den inte är original. Sådana visare med mkt lume har stor risk att tappa den, så att det finns fler med nyare lysmassan känns väldigt väntat.
Visst är det så!
Väldigt svårt att lägga fast lysmassa på så stor yta och få den att sitta kvar med…

Det mesta talar nu för att dessa visare endast hade lysmassa längst ut på spetsarna och var genombrutna i övrigt, se nedan.
78452A9F-27C2-44DA-B2B2-F2761523827E.jpeg

Sherpa Graph var ju en raden av genomtänkta funktionsklockor från Enicar och att då ha helt fyllda stora visare skymde ju funktionen som tidtagarur vid biltävlingar då behovet att lysmassa på dagtid, då de flesta lopp kördes, var ju obefintligt!

Dock finns det ett antal klockor med känd proveniens och fyllda visare som man vet inte är utbytta så det man tror, inte vet, är att dessa klockor fått visarna fyllda vid ett senare tillfälle då mer funktion i mörker önskades!
…men det här är spekulationer och inget bekräftat ännu så forskning pågår. 🤔🪐

Visst är det så!
Väldigt svårt att lägga fast lysmassa på så stor yta och få den att sitta kvar med…

Det mesta talar nu för att dessa visare endast hade lysmassa längst ut på spetsarna och var genombrutna i övrigt, se nedan.
78452A9F-27C2-44DA-B2B2-F2761523827E.jpeg

Sherpa Graph var ju en raden av genomtänkta funktionsklockor från Enicar och att då ha helt fyllda stora visare skymde ju funktionen som tidtagarur vid biltävlingar då behovet att lysmassa på dagtid, då de flesta lopp kördes, var ju obefintligt!

Dock finns det ett antal klockor med känd proveniens och fyllda visare som man vet inte är utbytta så det man tror, inte vet, är att dessa klockor fått visarna fyllda vid ett senare tillfälle då mer funktion i mörker önskades!
…men det här är spekulationer och inget bekräftat ännu så forskning pågår. 🤔🪐
Känns knasigt…
Visarna tycker jag allmänt passar ganska illa med klockan. De ’vanliga’ passar klockan mkt bättre imo. Här är en med lume btw
97F71E1B-3960-4FA6-BF13-113E72A37DB7.jpeg

För 50´ får du ingen Enicar Sherpa Graph i bra skick och jag vill nog påstå att dessa klockor är betydligt mer prisvärda än många haussade och överprisade Rolex och Omegas där ute dessutom med samma men betydligt finare urverk! 👊🏻
Vi får nog enas om att vara oense här.
På tal om kvalitet, finns det olika tavlor på dessa? På den TS visar verkar index suttit på när man målade tavlan, det är en tråkig budgetlösning.

På tal om kvalitet, finns det olika tavlor på dessa? På den TS visar verkar index suttit på när man målade tavlan, det är en tråkig budgetlösning.
Fast varför max 50k?
Om den på Bukowskis såldes för 160k för någon månad sedan så känns det väl som ett väl stort steg? Finns så klart en del fördelar med den senare över denna, men också nackdelar (saknad pusher).

Fast varför max 50k?
Om den på Bukowskis såldes för 160k för någon månad sedan så känns det väl som ett väl stort steg? Finns så klart en del fördelar med den senare över denna, men också nackdelar (saknad pusher).
Var nog otydlig, menade att jag inte hade koll på prisläget och blev förvånad. Jag har svårt att ett pris över 50’ är motiverat för dessa. Sedan håller jag iofs inte Enicar speciellt högt som varumärke heller.

Var nog otydlig, menade att jag inte hade koll på prisläget och blev förvånad. Jag har svårt att ett pris över 50’ är motiverat för dessa. Sedan håller jag iofs inte Enicar speciellt högt som varumärke heller.
Okidoke.
Tänkte eftersom det var du som länkade till Buckan och allt. ;)

Gällande prisbilden överlag kan jag väl för all del hålla med.
Men Enicar är väl ett intressant märke som haft rejäl uppsving på sistone, så jag antar att det inte är sista gången man blir förvånad.

Det är iofs inte så svårt att hitta en fin speedmaster för det priset (eller en icke-haussad seamaster 321 för en tredjedel) och flertalet håller nog ändå omega högre än enicar?

Fin klocka, men i nuvarande läge en modell som få andra än gediget pålästa enicarfans i slutändan köper för 150k. Det är vad jag främst skulle ha i åtanke inför ett eventuellt köp!

Känns knasigt…
Visarna tycker jag allmänt passar ganska illa med klockan. De ’vanliga’ passar klockan mkt bättre imo. Här är en med lume btw
97F71E1B-3960-4FA6-BF13-113E72A37DB7.jpeg
Kan hålla med dig om att visarna känns mal place och de senare paddelvisarna, som jag har på min egenMK III nedan, känns mer passande.
De kom även med vanliga batong-visare i slutet och de passar även de bättre men smaken är som baken och de här visarna är ju korrekta med en MK 1a så...
IMG_9976.jpg

Så kan det vara, ibland är det bra att enas om att inte vara eniga och det är det som skapar utveckling! 🤗

Jag är faktiskt inte insatt i framtagningen av tavlor men tavlorna fanns ju i ljusgrått eller svart.
Jag ser inte riktigt vad du menar där...?🤔

Tillbaka
Topp