Kan väl vara läge att summera lite kring kring trådens specifika klocka då den numer faktiskt är i trådskaparens ägo efter en affär där alla parter verkar nöjda!
Jag har varit med i bakgrunden och försökt ta reda på klockans autencitet och historia via mina Enicar-vänner runt om i världen.
Det vi vet hittills är att detta inte verkar vara en av de Enicar-klockor som kommer från arbetet kring regalskeppet Vasa, utan mer troligt är att en högre tjänsteman på Volvo köpte klockan ny 1960. Enicar sponsrade som bekant arbetet kring upptagningen och delvis restaureringen av Vasa.
Som kuriosa kan nämnas att denna klocka bara är 10-tal nummer ifrån i serienummer från den klocka som såldes på Bukowskis i våras med känd Vasa-bakgrund!
Klockan är en av de första 100 tillverkade av denna modell av Sherpa Graph och modellen MK 1a och som totalt gjordes i 500 ex.
Den är i ett väldigt fint nuvarande skick, bättre än den från Bukowskis som faktiskt inte var komplett!
Det som vi dock misstänkte ovan kring visarna har vi nu fått bekräftat och det är klockans originalvisare som sitter på men de har alltså tyvärr, och felaktigt, fått en lumen-fyllning i efterhand.
Trådskaparen kommer att återställa detta till originalskick vilket troligen innebär att visarna endast kommer att ha lumen på de yttre spetsarna och en liten bit in på sidorna, se bilder nedan. Huruvida det fanns fyllda visare eller ej från Enicar råder det fortfarande tveksamheter till med det mesta tyder på att detta är gjort i efterhand av brukarna för att få bättre synbarhet i mörker.
Klockarnas användningsområde var från början tänkt för racing och de flesta lopp kördes ju dagtid så man ansåg kanske inte det nödvändigt med siktstörande fyllda visare så därför kunde man välja typ av visare när man beställde klockan. De verkar som det är 50/50 mellan de båda varianterna på visare och MK 1a.
Bilderna hämtade från denna eminenta sida där den som vill kan förkovra sig mer:
Fakta Enicar Sherpa Graph MK 1a
Tittar man nog på denna bild så ser man även hur lite lumen det faktiskt var på svärd-visarna:
Gällande huruvida markörerna är pressade dit separat eller om hela tavlan pressades i ett stycke och sedan målades har jag inte fått bekräftat ännu
@Aurum, sorry!
...men vi jobbar på att ta reda på mer!