• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad skulle man tänka på om man vill köpa denna enicar?

Så kan det vara, ibland är det bra att enas om att inte vara eniga och det är det som skapar utveckling! 🤗

Jag är faktiskt inte insatt i framtagningen av tavlor men tavlorna fanns ju i ljusgrått eller svart.
Jag ser inte riktigt vad du menar där...?🤔
Färg på indexens sidor? Färgen flyter upp mot index?

Var nog otydlig, menade att jag inte hade koll på prisläget och blev förvånad. Jag har svårt att ett pris över 50’ är motiverat för dessa. Sedan håller jag iofs inte Enicar speciellt högt som varumärke heller.
Vi lever ju in en marknadsförd hobby till stor del och premierna är ju därefter och Enicar är en av de starkast stigande stjärnorna internationellt bland klocksamlare.

Många finner märket intressant och att de för de mesta tillverkade sina egna verk av mycket hög kvalitet och fullt i klass med Rolex, Omega, Tissot mfl.
Märkets historia, uppgång och fall är också fascinerande samt att de valt många tekniskt intressanta och roliga lösningar samt ganska vågad och tilltalande design på många av sina klockor.

Men vi ska inte börja jämföra varandras klockor eller klockmärken på det sättet utan fröjdas åt att denna hobby kan vara så omväxlande och ständigt en källa till nya och ibland förvånande upptäckter! 🤗👍🪐

Färg på indexens sidor? Färgen flyter upp mot index?
Ah, du menar att det blir en liten ram runt index?
Det är ju inget som tex syns på min klocka så jag antar att index monterades efter att tavlan var färdigställd med ev. målning. 🤷‍♂️

Just det här exemplaret kan ju faktiskt ha en tavla som är renoverad slarvigt och mycket tyder även nu på att visarna är relumade....

Ah, du menar att det blir en liten ram runt index?
Det är ju inget som tex syns på min klocka så jag antar att index monterades efter att tavlan var färdigställd med ev. målning. 🤷‍♂️

Just det här exemplaret kan ju faktiskt ha en tavla som är renoverad slarvigt och mycket tyder även nu på att visarna är relumade....
Har du bättre bilder?

Okidoke.
Tänkte eftersom det var du som länkade till Buckan och allt. ;)

Gällande prisbilden överlag kan jag väl för all del hålla med.
Men Enicar är väl ett intressant märke som haft rejäl uppsving på sistone, så jag antar att det inte är sista gången man blir förvånad.
Just den klockan som det länkades til var jag även med att kika närmare på och den hade rätt unik proveniens och skall inte jämföras med andra faktiskt....även om det finns många som tycker den gick för billigt tom! 😆

Prisbilden generellt för Enicar har haft en ganska kraftigt uppåtgående trend under ett flertal år nu men särskilt de mer spektakulära modellerna av Sherpa har skjutit iväg rejält med ibland flera 100 %!

Enicar är superintressant som tillverkare och hela den värld som Ariste Racine byggde upp kring varumärket, bland anställda och nya innovationer och fabriker.
Jag rekommenderar verkligen den som är minsta klock-intresserad att läsa boken "Time for a change - discovering vintage Enicar" skriven av Martijn van der Ven.
Här får man en otroligt fin beskrivning av märkets historia av allt runt omkring och inte bara bilder på en massa klockor, även om det naturligtvis finns det med!
...man behöver inte ens vara intresserad av Enicar tan allmänt historie- och teknik-intresserad! 🤗🪐🌍

Vi lever ju in en marknadsförd hobby till stor del och premierna är ju därefter och Enicar är en av de starkast stigande stjärnorna internationellt bland klocksamlare.

Många finner märket intressant och att de för de mesta tillverkade sina egna verk av mycket hög kvalitet och fullt i klass med Rolex, Omega, Tissot mfl.
Märkets historia, uppgång och fall är också fascinerande samt att de valt många tekniskt intressanta och roliga lösningar samt ganska vågad och tilltalande design på många av sina klockor.

Men vi ska inte börja jämföra varandras klockor eller klockmärken på det sättet utan fröjdas åt att denna hobby kan vara så omväxlande och ständigt en källa till nya och ibland förvånande upptäckter! 🤗👍🪐
Egna fina verk i klass med Rolex och Omega? Vilka? De jag sett har har inte imponerat.

På din med applicerade index.
Provar dessa men tyvärr inga med bra kvalitet....
IMG_7115.jpg
IMG_9414.jpg
IMG_7680.jpg

Ser ut som färg på indexens sidor, men får nog leta upp bättre bilder.
Ska försöka se om jag kan ta bättre själv men har bara en iPhone 11 Pro men den tar rätt hyfsade bilder ändå!

Men index har ju målade partier på sig med som går över kanten på kortsidorna men det är inte det du menar kanske?

Det är iofs inte så svårt att hitta en fin speedmaster för det priset (eller en icke-haussad seamaster 321 för en tredjedel) och flertalet håller nog ändå omega högre än enicar?

Fin klocka, men i nuvarande läge en modell som få andra än gediget pålästa enicarfans i slutändan köper för 150k. Det är vad jag främst skulle ha i åtanke inför ett eventuellt köp!
Så är det och mycket beror just på att Omega så klart är ett mycket mer känd tillverkare och Enicar kommer aldrig att uppnå samma status bland den allmänna skaran, men frågar du genuint klockintresserade så har de koll på märket, även här i Sverige!

För mig själv var det en helt ny erfarenhet för lite mer än bara ett år sedan, då jag själv hörde talas om märket och blev fascinerad av främst dessa logga men sedan märket som helhet.🪐

Klockan är fin men ska den motsvara det priset så måste allt vara top notch och där vet vi för lite just nu….🤷🏼‍♂️

Det är iofs inte så svårt att hitta en fin speedmaster för det priset (eller en icke-haussad seamaster 321 för en tredjedel) och flertalet håller nog ändå omega högre än enicar?

Fin klocka, men i nuvarande läge en modell som få andra än gediget pålästa enicarfans i slutändan köper för 150k. Det är vad jag främst skulle ha i åtanke inför ett eventuellt köp!
Det är iofs sant, men om man köper för att behålla så får man ju en oändligt mycket ”roligare” klocka.
Just ”roligare” är så klart högst subjektivt, men man ser ju åtminstone 12-15* Speedys om man går en runda på stan, men knappast många Sherpa Graphs.

*Överdrift för effekt. ;)

Det är iofs sant, men om man köper för att behålla så får man ju en oändligt mycket ”roligare” klocka.
Just ”roligare” är så klart högst subjektivt, men man ser ju åtminstone 12-15* Speedys om man går en runda på stan, men knappast många Sherpa Graphs.

*Överdrift för effekt. ;)
Huvudet på spiken! 😁

Vi har ju alla våra olika syften och mål med samlandet av klockor men för mig är även jakten på den där speciella klockan halva nöjet och sedan känslan att få bära en klocka som gärna får ha skavanker och haft ett liv men ändå fortfarande fungera!

Jag vill personligen inte heller ha en bil som alla andra och detsamma gäller även mina klockval, utan att det för den skull ska vara dyra klockor eller bilar...🤪

Huvudet på spiken! 😁

Vi har ju alla våra olika syften och mål med samlandet av klockor men för mig är även jakten på den där speciella klockan halva nöjet och sedan känslan att få bära en klocka som gärna får ha skavanker och haft ett liv men ändå fortfarande fungera!

Jag vill personligen inte heller ha en bil som alla andra och detsamma gäller även mina klockval, utan att det för den skull ska vara dyra klockor eller bilar...🤪

OT, men då undrar så klart vän av ordning vad du kör för bil?
Förutom Camaron, alltså.

Aha!
Kikade på min med lupp och förstoringsglad och det finns inga som helt tecken på svart färg på mina index....men det kanske är så på TS bild i början?

På index som appliceras efter att tavlan är lackad så ser man så klart ingen färg, men det är också vanligt med upphöjda index som är på plats när tavlan lackas. Då brukar man kunna se att färgen ”kryper upp” på basen av index.
Tycker mig kunna skönja detta både på klockan som TS postade och den som Bukowskis sålde.

OT, men då undrar så klart vän av ordning vad du kör för bil?
Förutom Camaron, alltså.

På index som appliceras efter att tavlan är lackad så ser man så klart ingen färg, men det är också vanligt med upphöjda index som är på plats när tavlan lackas. Då brukar man kunna se att färgen ”kryper upp” på basen av index.
Tycker mig kunna skönja detta både på klockan som TS postade och den som Bukowskis sålde.
Haha, härligt med OT....det är en Tornadogrå Audi A6 Allroad 3.0 TDI från 2016 med lite personlig styling! 😆
IMG_3456 (kopia).jpg

Aha, då förstår jag!
Svårt att se på iphone-bild men ser inget sådant på mina index heller faktiskt...?!
IMG_0235.jpg
IMG_0237.jpg

Tycker fortfarande kanterna ser målade ut. Samma med Enicarloggan.
Det ser inte ut så alls när man tittar i lupp men svårt att återge utan riktig kamera...
Helt släta och fina kanter på både index och logga och skarpa avslut mot tavlan så jag tror det är utfört korrekt, i alla fall som det ser ut på min! 🤔

Senast ändrad:
Det ser inte ut så alls när man tittar i lupp men svårt att återge utan riktig kamera...
Helt släta och fina kanter på både index och logga och skarpa avslut mot tavlan så jag tror det är utfört korrekt, i alla fal som det ser ut på min! 🤔
Märkligt, är det oxid på tavlan vid index? Tavlan ser inte helt platt ut där utan ser ut som en radie upp mot index. Hur loggan skulle kunna vara en lös metalldel förstår jag i te heller riktigt. Men tror vi ordat tillräckligt om detta nu, bara lite förvånad.

Märkligt, är det oxid på tavlan vid index? Tavlan ser inte helt platt ut där utan ser ut som en radie upp mot index. Hur loggan skulle kunna vara en lös metalldel förstår jag i te heller riktigt. Men tror vi ordat tillräckligt om detta nu, bara lite förvånad.
Nä, jag vet inte riktigt fler hur de gjorde men på min och de äldre så är det en lös logga!

Innan vi släpper det så hittade jag bra bilder på en annan modell, men ändå samma uppbyggnad av tavlan som verkar vara NOS.
Markörerna har hål igenom men loggan är nog limmad:

12485936_zoom_v1569414370139.jpg
12485936c_zoom_v1569414372286.jpg
12485936d_zoom_v1569414373358.jpg

Nä, jag vet inte riktigt fler hur de gjorde men på min och de äldre så är det en lös logga!

Innan vi släpper det så hittade jag bra bilder på en annan modell, men ändå samma uppbyggnad av tavlan som verkar vara NOS.
Markörerna har hål igenom men loggan är nog limmad:

12485936_zoom_v1569414370139.jpg
12485936c_zoom_v1569414372286.jpg
12485936d_zoom_v1569414373358.jpg
Det där visar faktisk att indexen inte är applicerade utan en del av tavlan.

OK, jag tycker precis tvärtom, att de är applicerad efteråt i de springor som finns i baksidan av tavlan...förklara hur du tänker? 🤪
Det det är märken efter stansningen. Märken för applicerade index är två små perfekta hål på en platt tavla. Är det applicerade index kan du även se att de inte ligger hett tätt mot tavlan.

Det det är märken efter stansningen. Märken för applicerade index är två små perfekta hål på en platt tavla. Är det applicerade index kan du även se att de inte ligger hett tätt mot tavlan.
Ah, bra förklaring då är jag med! 🙏🏻
Men det finns ju ingen färg på indexen så de måste ju ändå vara applicerade efteråt eller?

Ah, bra förklaring då är jag med! 🙏🏻
Men det finns ju ingen färg på indexen så de måste ju ändå vara applicerade efteråt eller?
Jag bör ju tillägga att jag inte kan vara 100% säker, men aldrig sett applicerade som ser ut som dessa på baksidan och förstår inte meningen. Då jag inte har sett dessa tavlor irl eller har bild med rätt vvinkel eller upplösning så vet jag faktiskt inte hur dessa är tillverkade. På ett vis spelar det ingen roll, men samtidigt hänger de ihop för om de inte är applicerade får ma inte den superprecisionen som jag gillar. Icke applicerade index i detta format är en pet peeve för mig. Samma som vridringar gjorda i ett stycke aluminium och kronograftavlor utan nedsänkning vid småtavlorna.

Jag bör ju tillägga att jag inte kan vara 100% säker, men aldrig sett applicerade som ser ut som dessa på baksidan och förstår inte meningen. Då jag inte har sett dessa tavlor irl eller har bild med rätt vvinkel eller upplösning så vet jag faktiskt inte hur dessa är tillverkade. På ett vis spelar det ingen roll, men samtidigt hänger de ihop för om de inte är applicerade får ma inte den superprecisionen som jag gillar. Icke applicerade index i detta format är en pet peeve för mig. Samma som vridringar gjorda i ett stycke aluminium och kronograftavlor utan nedsänkning vid småtavlorna.
Ganska säker på att de är applicerade faktiskt då allting ser väldigt skarpt ut på min tavla i alla fall...men jag kan inte vara 100 % säker heller.
Ska kolla detta och återkomma...

Kan väl vara läge att summera lite kring kring trådens specifika klocka då den numer faktiskt är i trådskaparens ägo efter en affär där alla parter verkar nöjda! 😉

Jag har varit med i bakgrunden och försökt ta reda på klockans autencitet och historia via mina Enicar-vänner runt om i världen.

Det vi vet hittills är att detta inte verkar vara en av de Enicar-klockor som kommer från arbetet kring regalskeppet Vasa, utan mer troligt är att en högre tjänsteman på Volvo köpte klockan ny 1960. Enicar sponsrade som bekant arbetet kring upptagningen och delvis restaureringen av Vasa.
Som kuriosa kan nämnas att denna klocka bara är 10-tal nummer ifrån i serienummer från den klocka som såldes på Bukowskis i våras med känd Vasa-bakgrund! 🤪

Klockan är en av de första 100 tillverkade av denna modell av Sherpa Graph och modellen MK 1a och som totalt gjordes i 500 ex.
Den är i ett väldigt fint nuvarande skick, bättre än den från Bukowskis som faktiskt inte var komplett!
Det som vi dock misstänkte ovan kring visarna har vi nu fått bekräftat och det är klockans originalvisare som sitter på men de har alltså tyvärr, och felaktigt, fått en lumen-fyllning i efterhand. 😱

Trådskaparen kommer att återställa detta till originalskick vilket troligen innebär att visarna endast kommer att ha lumen på de yttre spetsarna och en liten bit in på sidorna, se bilder nedan. Huruvida det fanns fyllda visare eller ej från Enicar råder det fortfarande tveksamheter till med det mesta tyder på att detta är gjort i efterhand av brukarna för att få bättre synbarhet i mörker.

Klockarnas användningsområde var från början tänkt för racing och de flesta lopp kördes ju dagtid så man ansåg kanske inte det nödvändigt med siktstörande fyllda visare så därför kunde man välja typ av visare när man beställde klockan. De verkar som det är 50/50 mellan de båda varianterna på visare och MK 1a.

Bilderna hämtade från denna eminenta sida där den som vill kan förkovra sig mer: Fakta Enicar Sherpa Graph MK 1a

enicar-sherpa-graph-mk1a_comparison.jpg

Tittar man nog på denna bild så ser man även hur lite lumen det faktiskt var på svärd-visarna:
enicar-sherpa-graph-mk1a_comparison_gladius_hands.jpg

Gällande huruvida markörerna är pressade dit separat eller om hela tavlan pressades i ett stycke och sedan målades har jag inte fått bekräftat ännu @Aurum, sorry! 🤷‍♂️
...men vi jobbar på att ta reda på mer! 👍

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp