• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad svarar ni på frågan om vad er klocka kostar?

Greven78

Basic
Jag tycker det är svårt när folk frågar vad ens klocka kostar. Många tycker ju att det är helt idiotiskt att bära en klocka för mer än 20K på armen. Jag känner likadant med min bil, i området där jag bor är min bil den som kostar mest, jag gillar bilar och prioriterar det en hel del men ibland skäms jag nästan på något vis när jag kommer åkande med bilen. Hur känner övriga för sånt här?
Om några vänner frågar om er klocka och, "vad kostar en sån?"
Berättar ni priset?

I ditt fall kan du kanske svara ”mindre än min bil”?

(Jag kan oftast inte det, men så tror jag heller aldrig någon någonsin frågat vad min klocka kostar.)

Jag tycker det är svårt när folk frågar vad ens klocka kostar. Många tycker ju att det är helt idiotiskt att bära en klocka för mer än 20K på armen. Jag känner likadant med min bil, i området där jag bor är min bil den som kostar mest, jag gillar bilar och prioriterar det en hel del men ibland skäms jag nästan på något vis när jag kommer åkande med bilen. Hur känner övriga för sånt här?
Berättar ni priset?

Frågan har dykt upp tidigare ett par gånger och svaren brukar variera. Jag har bara väldigt svårt att förstå varför man inte skulle berätta vad saker och ting kostar om ens vänner frågar förutsatt att det är av den riktiga sorten och inte någon man har träffat i busskön.

Jag har vänner som sysslar med dyra hobbies som exempelvis segling. Skulle jag få ett bullshitsvar eller uppenbart lögn-svar om jag frågade vad de senaste kolfiberseglen kostade skulle jag tycka att det var superkonstigt. Man är väl genuint intresserad av vad ens vänner pysslar med och i det ryms även frågor om priser även om jag också skulle fråga om tillverkning och prestanda, (i exemplet med seglen).

Förut innan jag köpte ny bil (hade en Saab 9-3 från 99), så svarade jag 4 x så dyr som min bil.

Numer orkar jag inte bry mig så jag säger exakt vad den kostar (om jag vet/kommer ihåg)...

Jag brukar säga vad jag gav, tycker inte om att ljuga. Ibland händer det att man kan få störiga motfrågor som "hur kan du tycka att det är värt det?" ställda i en passivt aggressiv ton.

Berättar ni priset?
Gör som @yonsson när hans fru frågar: svara ärligt, men nämn inte att valutan är Euro :D

Berättar ni priset?
Jag försöker i allmänhet låta bli att vara ängslig. Detta gäller även ängslighet för vad min omgivning ska tycka om priset på min klocka. Kan du stå för att du hade råd att köpa klockan har egentligen ingen annan än möjligtvis din partner rätt att säga något om hur mycket den kostade.

Sen ska man komma ihåg att många har andra hobbys/intressen som kostar en rejäl slant, allt från resor, bilar och gitarrer till hifi, kokain och lägenheter i innerstan.

Jag är också för att säga vad den kostar, vill inte slingra mig och försöka hitta på någon vit lögn. Något i mig tycker bara det är lite jobbigt, jag har jobbat och sparat ihop mina pengar själv så inget att skämmas för men det är väl något i det svenska lynnet :)

Jag är också för att säga vad den kostar, vill inte slingra mig och försöka hitta på någon vit lögn. Något i mig tycker bara det är lite jobbigt, jag har jobbat och sparat ihop mina pengar själv så inget att skämmas för men det är väl något i det svenska lynnet :)
Missunsamhet/jante är väl inte unikt för Sverige men likväl tråkigt. Jag tycker inte man ska skämmas så länge man inte pantsätter barnen eller använder pengar man inte har.

Är det vänner berättar jag. Om jag behöver motivera säger jag bara att vi prioriterar olika.

”Du köpte en matta för 20k, jag en klocka” eller jämför det med valfri resa til Thailand. :D

Är det random dude, säger jag att det är en kopia. Om det inte är en random KS:are då, men då brukar inte prisfrågan komma upp ändå... :)

Det beror väl på vem som frågar. I mitt fall har män varit mer intresserade av pris och kvinnor av klockans utseende. Jag svarar dock inte så ofta, det känns som en underlig fråga att behöva besvara vilket säkert bottnar i att jag ”slösar” pengar på lyxprodukter när andra tar sms lån.

Får dessa frågor av både vänner och kollegor.
Säger bara som det är, vad jag köpt den för och vad den egentligen kostar

Det här med att andra skulle vara missunnsamma, jag tycker faktiskt inte det stämmer. I de flesta sammanhang jag hamnar i diskussioner kring klockor märker jag inget av det. De flesta skulle dock aldrig lägga samma tid och pengar på klockor men har andra intressen eller prioriteringar.

Det här med att andra skulle vara missunnsamma, jag tycker faktiskt inte det stämmer. I de flesta sammanhang jag hamnar i diskussioner kring klockor märker jag inget av det. De flesta skulle dock aldrig lägga samma tid och pengar på klockor men har andra intressen eller prioriteringar.

Är man omgiven av missunnsamhet har man inga riktiga vänner.

Säger som @Matts Tycker inte jag möter missunnsamhet för min klockor. Men sedan kan det så klart att ha å göra med var du bor, jobbar med eller vilka du umgås med. Har flera bekanta och kollegor på jobbet som kör Tesla, Porsche eller andra dyra bilar så där faller min klockor ganska kort i fråga om pris och omkostnader. (Jag äger för övrigt ingen bil, där finns pengar över till mycket. Bara vägtullar och parkering i Stockholm är med god marginal en Seiko om året) Även vanligt på jobbet med dyrare klockor så jag sticker inte ut så mycket, förutom i antalet klockor då.

Men visst har man fått frågan någon gång och är det någon som verkligen är intresserad så svarar jag. Är det däremot någon som lägger en kommentar som ”jaha, Rolex såklart” med spydig ton eller ska berätta att man minsann kan köpa en kopia som är lika bra där bara ”motorn” skiljer sig. För det har de minsann sett på youtube.
Då får de ofta ett spydigt svar tillbaka.

Mina vänner, nära släktingar och andra klocksnackare svarar jag ärligt om de frågor.

Med bekanta är jag rätt försiktig att svara exakt då det svider i mångas ögon av svart sjuka när man väljer att lägga sina hårt intjänade pengar på klockor.... Sen är det så att många tycker jag är en bortskämd snor unge om de får veta priset (är rätt ung) även om inte en krona kommer ifrån mina föräldrar och pallar inte med den stämpeln.

Om en främling frågar så är det en fake..

Ingen frågar, egentligen. De som är intresserade av klockor vet redan.

Främlingar som frågar får passande svar som sällan är överdrivet vänliga.

Tillbaka
Topp