• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad svarar ni på frågan om vad er klocka kostar?

Väldigt sällan nån frågar om det nu inte handlar om närmast sörjande eller kollegor som visserligen vet att jag ”gillar klockor”. Skulle jag få frågan av en random lirare i busskön skulle jag nog inte hojta högt att dom ligger i 200’ klassen av förklarliga skäl såklart..
Men rent allmänt så blir jag nog mer ”idiotförklarad” av att jag köper skor i 10’ plus klassen o lägger mer pengar på kläder på en månad än en vanlig man gör på ett år haha.
Hade iofs en väldigt intressant diskussion med några kollegor senast igår om det här. Vissa köper bara svindyr ekologisk närodlad mat o kan inte ens tänka tanken att vidröra nåt så ”lågt” som tex frysmat eller Donken. Jag käkar både dyr mat men även billig frysmat o Donken..
Det viktiga är väl hur man behandlar folk dvs jag ser ju knappast ner på någon som inte äger en 200’ klocka, jag förväntar mej heller inte att alla vill ha en 200’ klocka likväl som dyra skor o kläder. Jag uttrycker mej heller inte på ett nedvärderande sett om billigare klockor, skor, kläder eller vad det nu är..
Så kontentan av det hela är väl hur man är som person är mitt svar. Finns som sagt dom som endast äger en ”billig Certina” men nedvärdar andra som inte köper dyr mat varje dag:)

Bland mina cykelvänner är det vanligt att cykelhandlarn ger två kvitton. Ett med det riktiga priset för försäkringsbolag mm och ett med ett mycket lägre pris för att visa sin fru (eller man).
Hur ärliga är ni hemma?

Förhoppningsvis avbokar man inte familjesemestern eller avstår att köpa nya kläder till barnen i och med att man köper sina klockor, och då borde man kunna berätta vad saker och ting kostar om ens partner frågar. Om man får en dålig känsla i magen av en sådan fråga så prioriterar man troligtvis fel och bör lägga mer pengar på sitt gemensamma umgänge med sin respektive istället :)

Förhoppningsvis avbokar man inte familjesemestern eller avstår att köpa nya kläder till barnen i och med att man köper sina klockor, och då borde man kunna berätta vad saker och ting kostar om ens partner frågar. Om man får en dålig känsla i magen av en sådan fråga så prioriterar man troligtvis fel och bör lägga mer pengar på sitt gemensamma umgänge med sin respektive istället :)

Så klart, men om du bara visste hur det ser ut ännu längre ner i träsket, i triathlonvärlden. Här mörkar vi allt. Utrustningsinköp, träningstimmar, matvanor och race-planering. Allt för att låtsas vara vanliga människor och inte framstå som de knäppisar vi är.
Många långdistans-triathleters dröm är att kvala till Kona, Hawaii. Kostnaden för kvaltävling, race-avgift, resa, boende mm ligger nog på motsvarande en Rolex Daytona.
Men så knäpp är inte jag...

Bland mina cykelvänner är det vanligt att cykelhandlarn ger två kvitton. Ett med det riktiga priset för försäkringsbolag mm och ett med ett mycket lägre pris för att visa sin fru (eller man).
Hur ärliga är ni hemma?
Fullständigt och alla köp i dom här prisklasserna förankras innan det sker. Något annat än total öppenhet om kostnader är helt otänkbart för min del.

Hittills bara fått frågan av de som varit genuint intresserade av klockan och inte bara frågat om priset utan även ett gäng andra frågor. Om jag får frågan från en random dude kommer jag nog bara att svara "mindre än min bil" och gå vidare...

Till mina närmsta vänner ( vilket är klockintresserade ) säger jag priset, om det kommer på tal, då det mer eller mindre redan vet vad de kostar och kanske är lite mer intresserade av vad jag gav för just den klockan.
Har faktiskt inte varit med om att någon "random" har kommenterat min klocka, men antagligen hade jag svarat att den var fejk.

Tänk om det är de vanliga människorna som har rätt?!
Det kanske är konstigt att betala 200000 för maskintillverkade stålklockor?
Den vanliga människan alltså en så kallad "Svensson" har fan inte rätt, kan inte vara rätt att låna 300-400k för en nyare Volvo som var och varannan gör eller det kanske bara är jag som tycker det?
Försöker att undvika vanliga människor men det är inte helt lätt.
+1

Å fan. Har dom blivit så dyra...
FC3C3EAC-40CA-4D14-8CC2-BDF6285878AE.jpeg
Den vanliga människan alltså en så kallad "Svensson" har fan inte rätt, kan inte vara rätt att låna 300-400k för en nyare Volvo som var och varannan gör eller det kanske bara är jag som tycker det?

+1

Nu har hon äntligen lärt sig att inte fråga. :)
Det gäller att ha ett stadigt in och utflöde så hon inte hänger med.

Börjar bli så här med. Fast jag brukar också vara rätt tydlig om tillfälle ges att sälja en klocka. Sen är det lättare att köpa en ny efter det. Dock blir det oftast så att de pengar som kom in från försäljningen ökas på till kanske det dubbla när efterträdaren köps in.

Å fan. Har dom blivit så dyra...
FC3C3EAC-40CA-4D14-8CC2-BDF6285878AE.jpeg
Mm har blivit sinnessjukt och svenskar värkar tro att man måste ha Volvo för att bo i Sverige...
Screenshot_20181028-084433.jpg

Sen att marknaden ser ut som den gör just nu med så låg ränta gör att var och varannan tycker de har råd att låna till lyx konsumtion, bilar, båtar och motorcyklar till exempel.
Kommer bli en ända röra om räntan åker upp några ynka procent.
Sorry för OT.

+1

Och du tror inte att någon Klocksnackare har en Volvo på avbetalning, utan alla kör Porsche, Bentley eller någon ovanlig vintagekärra och dessutom har alla cashat bilarna?

Och du tror inte att någon Klocksnackare har en Volvo på avbetalning, utan alla kör Porsche, Bentley eller någon ovanlig vintagekärra och dessutom har alla cashat bilarna?
Nee tror jag verkligen inte....
Hoppas mer än det inte är allt för många, och folk här kan se att det finns andra märken som är väldigt bra men mycket billigare.
Men börjar bli lite OT så tänker att jag låter bli att svara mer i denna tråd :)

Nee tror jag verkligen inte....
Hoppas mer än det inte är allt för många, och folk här kan se att det finns andra märken som är väldigt bra men mycket billigare.
Men börjar bli lite OT så tänker att jag låter bli att svara mer i denna tråd :)

Här kommer ett harakiri, men jag tror inte att jag vet någon subkultur som har så höga tankar om sig själva gentemot sin omgivning som de som håller på med klockor. Jag har aldrig varit med om att man i andra sammanhang gör dessa ständiga nedvärderingar om sin omgivning. Jag förstår att det ibland är för att få till en komisk poäng, men tyvärr är det alldeles för ofta med stort allvar.

Tillbaka
Topp