• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tror ni om denna idé till klockdatabas?

NewMexico

Omega
Har en ganska bra idé till en klockdatabas där man kan efter klockor som man gillar utifrån väldigt många fasta preferensval ungefär som att söka efter tekniska produkter på Prisjakt.nu.
Alla världens klockor (nja, kanske en utopi...) som någonsin producerats av rimliga märken (inte skämtklockor eller 50-kronorskineser osv) skall efterhand finnas med.

Säg att är alltså ute efter en klocka, och jag vet exakt vad jag vill ha men är inte så noggrann med vilket märke, och har dålig kunskap om märken som skulle kunna producerat denna sorts klocka.

Mina krav, som jag klickar i på sidan:

Lug-width: 18-20 mm
Boettstorlek: 38-42 mm exkl krona
Boettmaterial: SS
Urverk: Automatiskt
Tillverkkad: 50, 60, eller 70-tal
Vattentät: Minst 200m
Datumvisning: Ja, datum
Siffror på urtavla: Nej

(Här nöjer jag mig med denna sökning men det finns givetvis en mängd olika andra val att göra, en del av klockorna kanske har detta scpecat, andra inte)

Ta-daah: Sidan presenterar 46 modeller som uppfyller dessa krav. Bara att börja leta på eBay osv.

Sidan skulle givetvis vara byggd på användargenererat innehåll med moderatorer osv som skulle kunna hålla kvalitén på topp. Detta är ju något som skulle användas av klocksamlare och entusiaster världen över. Man skulle kunna fylla på med bilder på specifika modeller osv samt info om klockan både i kvalitativ och kvantitativ form.

Vad tror ni?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Precis vad jag behöver nu, letar snygg dykare (wr200) som inte är för stor och tjock.
Fanns det en så skulle jag självklart lägga in de klockor jag har och vet infon om :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Har en ganska bra idé till en klockdatabas där man kan efter klockor som man gillar utifrån väldigt många fasta preferensval ungefär som att söka efter tekniska produkter på Prisjakt.nu.
Alla världens klockor (nja, kanske en utopi...) som någonsin producerats av rimliga märken (inte skämtklockor eller 50-kronorskineser osv) skall efterhand finnas med.

Säg att är alltså ute efter en klocka, och jag vet exakt vad jag vill ha men är inte så noggrann med vilket märke, och har dålig kunskap om märken som skulle kunna producerat denna sorts klocka.

Mina krav, som jag klickar i på sidan:

Lug-width: 18-20 mm
Boettstorlek: 38-42 mm exkl krona
Boettmaterial: SS
Urverk: Automatiskt
Tillverkkad: 50, 60, eller 70-tal
Vattentät: Minst 200m
Datumvisning: Ja, datum
Siffror på urtavla: Nej

(Här nöjer jag mig med denna sökning men det finns givetvis en mängd olika andra val att göra, en del av klockorna kanske har detta scpecat, andra inte)

Ta-daah: Sidan presenterar 46 modeller som uppfyller dessa krav. Bara att börja leta på eBay osv.

Sidan skulle givetvis vara byggd på användargenererat innehåll med moderatorer osv som skulle kunna hålla kvalitén på topp. Detta är ju något som skulle användas av klocksamlare och entusiaster världen över. Man skulle kunna fylla på med bilder på specifika modeller osv samt info om klockan både i kvalitativ och kvantitativ form.

Vad tror ni?
Jag använder mig av sådan filter på c24 och uret har ju något liknande på sin sida. Man får nog lägga ner väldigt mkt tid för att få det att funka, typ som på wiki. Kör hårt, ingen gillar en fegis :p
 

JohnDoe

Rolex
Härlig idé men kan föreställa mig att datainsamlingen blir svår och målgruppen för snäv. Alla tillverkare har inte all relevant data angiven för respektive klocka. Väntar med spänning på hur det går.
 
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Filtrering på Chrono24.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Svårt med copyright till bilderna bara, men självklart kan en länksamling funka
för utan bild blir det väl tråkigt
 

NewMexico

Omega
Rätta mig om jag har fel, men problemet med Chrono24's sökning är ju att det är upp till handlarna att fylla i den informationen om klockan och att klockan finns till salu för tillfället?
 

PCB

Audemars
något jag saknar är, längden från lug till lug,
oftast det bästa måttet att avgöra klockans passform
 

twisted

Cartier
Jag har själv varit inne på samma idé, sitter även på utvecklarkunskaper. Jag körde dock fast på tanken om att fylla sidan med modeller skulle ta sig en evighet. Kunde man få användare att fylla den hade det vart trevligt, men hur man ska motivera det är det svåra. Om du kan komma med hur detta skulle gå till, hjälper jag gärna till att bygga något kul!
 

Buggebubben

Breitling
2-Faktor
Jag har själv varit inne på samma idé, sitter även på utvecklarkunskaper. Jag körde dock fast på tanken om att fylla sidan med modeller skulle ta sig en evighet. Kunde man få användare att fylla den hade det vart trevligt, men hur man ska motivera det är det svåra. Om du kan komma med hur detta skulle gå till, hjälper jag gärna till att bygga något kul!
Go go go!
Dina programmerarkunskaper är ju på topp, detta kommer bli kanon.
 
Topp