• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tror ni om keramer som boett-material?

PeterLu

Omega
2-Faktor
Vad tror ni om keramer som boett-material? Tänker på nya speedmastern m fl. Det finns ju fördelar om man nu gillar skarpa och repfria boetter t ex. Kommer den lite besvärligare tillverkningen (som jag ändå inbillar mig att det är) göra att de försvinner när nyhetens behag försvunnit? Vad är nästa steg? Högkvalitativ "plast" som 3D-printas ut?
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Tur drulleförsäkringen täcker upp till 100 kkr from nyår! Visst kan det spricka, men då ska man nog ha väldigt otur. Rätt (läs fel) underlag att tappa den på och en ogynnsam vinkel. Fast å andra sidan kanske det blir ett riktigt samlarobjekt om alla andra drullar sönder sina boetter som billiga ikeaglas? Får låta den ligga i bubbelplast de kommande 50 åren.
: )
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Funderat på om man skulle våga sig på en keramiker.. Men känner mig själv allt för väl. Kanter, dörrar, golv mm.. Bäst jag håller mig till stål :( skulle va intressant att testa hur mycket dom egentligen tål. Vist, fel underlag och fel vinkel dödar det mesta men ändå. Vart går gränsen?
 

CarlV

Cartier
Normalt set är en keram väldigt hård men spröd! Tillverkas genom att man utgår i från pulver pressas ihop i en form. sen in i en ugn och hettas upp! Sen måste detaljen maskinbearbetas till slutlig form och tolerans!!

iofs så gör man samma procedurer med metallpulver! Antar att de flesta boetter är gjorda på det sättet!
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Jo tillverkningssättet är bekant. Men hur ser vi på materialet om 10-15 år? Som en parentes, eller blir det mer vanligt tror ni?
 

M.U

Rolex
Snackade lite med säljaren på Omega när Jarl Sandin hade omegakväll. Han menar på att keramiken de använder sig av i sin nya speedmaster är tåligare än stål. Och att blir det någon repa så kan de lätt lasra bort det och således få den som ny.

Tror dock det kommer att komma mer och mer keramiska boetter.
 
Topp