• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tycker ni om att prova på klockar utan intentioner att faktiskt köpa?

Jag funderar på att göra det. klockan som jag gillar finns hos lokala klockmaster för 7,395 kr men online på en annan sida finns den för 5,750 kr Enda skillnaden är att den billiga kommer med läderband. Tycker du att det är dålig stil att göra så? länkar till båda följer nedan

https://www.klockmaster.se/klockor/tissot/tissot-chemin-des-tourelles-powermatic-80-t0994071104800

https://klockorochsmycken.se/produkt/tissot-chemin-des-tourelles-powermatic-80-t099-407-16-048-00/
Fråga om AD kan prismatcha, inte svårare än så.

hemsidan skriver att dem är en AD, så gråhandlare vettefan
Precis det där sa jag till personen i butiken men fick till svar att de är gråhandlare hur mkt de än skriver att de är AD.

Vet inte vad jag skulle lägga för vikt vid de men om vi säger så. Jag hade inte betalat 5000kr mer för att köpa en klocka i butik vs beställa från nätet. Detta handlade om en Oris 65 diver

Jag har absolut inga problem med att gå in hos en AD utan att vara ”dressad”. Jag brukar tvärtom försöka tajma besöket med en ”bekvämare” outfit. Känns bara töntigt att klä upp sig enbart för att försöka få bättre service. Har aldrig upplevt sämre service hos ADs pga min klädsel (som kan variera)
Dock lämnar jag alltid Adidasbyxorna och bomberjackan hemma, det är att utmana ödet och jag sparar den outfiten till besöket hos LW.
;)

Hahah klockrent! Älskar kommentaren att du sparar adidas och bombarjackan till LW :D

När jag går in i en butik med ändamålet att spendera tio- eller tom hundratusentals av mina surt förvärvade är det sista jag vill att känna att jag behöver klä upp mig för besöket. Snarare kan man väl vända på frågeställningen: Bör AD ha en dresscode när de möter sina klienter?
Jag gillar snygga kläder, men som frekvent cyklist blir det ibland svårt att upprätthålla. Jag vet inte hur många gånger jag i tid och otid stövlat in på både Rob och Nymans iklädd cykelmundering inkl ryggsäck och dinglande hjälm. Har alltid blivit bemött på bästa sätt så jag är övertygad om att de lämnat kavajkravet på kunderna för länge sedan.

När jag skulle hämta ut en klocka så gled jag in i tofflor, jeansshort och en vit t-shirt. Väl inne i butiken fick jag otroligt nedvärderande blickar från ett par som va "dressade" och några år äldre än mig själv - när de såg klockan jag hämtade ut vart vände dom som ett mynt och vart väldigt nyfikna, trevlig och vill gärna prata med mig! Njuter än idag åt vilket håll käften moment det var.. Haha! :happyhappy:

Det jag själv har märkt att om man är ensam som kund eller om personalen har väldigt lite att göra, så brukar de erbjuda sig att man får testa klockan på arm även om man säger att man inte tänkte köpa något idag, eller bara kollar.

Det är som att få provköra en fin bil. Säljaren skapar gärna ett habegär för en vacker dag kanske du har råd.

Jag har inte sålt just klockor, men gjort många år som säljare i detaljhandeln. Som många skriver så är det lite dumt att ta tid av en upptagen säljare. Inte bara för att hen blir irriterad utan även för att hen kommer så artigt som möjligt försöka göra klart ditt ärende så han kan ta nästa på....
När man försöker vara PK men det skiter sig till slut ;)

Prövar klockor ett antal gånger och vart tydlig med att jag inte kommer köpa något.
Om det är fyllt i butiken söker jag inte aktivt upp en personal eller tackar ner även om dom erbjuder sig att ta fram nått. Är det dock dött är dom oftast supertrevliga och man får gärna en pratstund och nörda runt lite ( beroende på säljarens intresse/kunskap såklart). Jag tror som uppskattar det om dom ändå inte har annat för sig.

Säger som många andra, klart man måste prova :) Jag brukar alltid berätta att jag inte tänker köpa något utan bara vill testa lite och inte om det är mycket folk i butiken. Min erfarenhet är att detta är helt okej och ofta märker man om säljaren har ett klockintresse och då kan man få ett trevligt klocksnack

Som flera redan har nämnt, undvik tider då det är ”riktiga kunder” som behöver tid.

Var nyligen i en butik i ett annat land där vi passerade en klockbutik. Mitt sällskap kände inte till märket så vi gick in och tittade. Tomt i butiken och förklarade för säljaren att det var ett annat märke som jag var ute efter. Stoppade inte säljaren för skönt snack i 30 min och att han plockade fram en kartong med alla klockor som var köpta men inte uthämtade (exempelvis sålda för mer en ett år sedan). Främst diverse Limited editions (1 av 1 osv) och andra modeller som inte fanns i skyltfönstret. Sedan plockar han även fram mer eftertraktade modeller till salu som de inte har framme i butiken (ännu en gång bekräftat till de som tvivlar på att butiker har eftertraktade modeller hemma som de inte visar i butiken). Blev dock inget köp men ett mycket trevligt besök.

Som flera redan har nämnt, undvik tider då det är ”riktiga kunder” som behöver tid.

Var nyligen i en butik i ett annat land där vi passerade en klockbutik. Mitt sällskap kände inte till märket så vi gick in och tittade. Tomt i butiken och förklarade för säljaren att det var ett annat märke som jag var ute efter. Stoppade inte säljaren för skönt snack i 30 min och att han plockade fram en kartong med alla klockor som var köpta men inte uthämtade (exempelvis sålda för mer en ett år sedan). Främst diverse Limited editions (1 av 1 osv) och andra modeller som inte fanns i skyltfönstret. Sedan plockar han även fram mer eftertraktade modeller till salu som de inte har framme i butiken (ännu en gång bekräftat till de som tvivlar på att butiker har eftertraktade modeller hemma som de inte visar i butiken). Blev dock inget köp men ett mycket trevligt besök.
Vet du varför man köper något och inte ens har hämtat ut det ett år senare?
Kul att butiksupplevelsen var trevlig :)

Vet du varför man köper något och inte ens har hämtat ut det ett år senare?
Kul att butiksupplevelsen var trevlig :)
Högst oklart, även för personalen. De har en hel del tämligen förmögna kunder så möjligt att vissa kunder spontan köper något de gillar och glömmer bort att hämta den, även om den kostar exempelvis halvmiljonen. Mest sjuka är hur många klockor det var och att det i regel var olika köpare.

Klart att man ska få prova klockor även om man inte planerar att göra ett köp på platsen. Jag brukar prova runt rätt friskt när tillfälle ges och har fått upp känslan för vad jag gillar. Jag vet tex att 47mm Panerai faktiskt funkar även på kycklingarmar...

Det viktigaste är dock att man har lite fingertoppskänsla. Kanske inte gå till butiken en lönelördag om man nödvändigtvis inte måste, jag har t.ex. turen att ofta kunna gå en liten stund strax innan stängning en dag mitt i veckan. Sedan är det väl alltid trevligt att vara ärlig mot säljaren och meddela att man inte tänkte köpa något "men mest var sugen på att testa" eller något liknande.

Det brukar gå bra att få prova klockor, även om man explicit inte avser att köpa dem. Att vara rimligt välklädd kan hjälpa till. Men framförallt om man redan i de inledande samtalen visar att man kan något om klockor. Har man dessutom en trevlig klocka på armen så kan det också underlätta -- och det behöver inte vara en dyrgrip. Genom åren har jag på så sätt blivit bättre bemött i London än i NY. Tycker att handlarna i USA oftare verkar gå på utseende. Bodde för många år sedan i the Bay Area och det tog lite tid innan man så att säga blev "accepterad" och väl mottagen, exempelvis på Shreve & Co. Var där igen i höstas och då kände de igen mig, trots många år (och ny personal och flytt till mindre lokal). Hos RM och PP i Pacific Place i HK har det också gått bra. Men i Neapel och Capri ville de knappt släppa in mig i paneraibutikerna, trots att jag hade en panna på armen! Antagligen oro för språkförbistring. Likaså hos en Paneraibutik i Sankt Petersburg i Ryssland; iskallt bemötande... Men i London går det alltid (?) bra. För ett antal år sedan blev jag lite väl trevligt bemött hos Asprey på Bond Street. Det bjöd på te och tilltugg. Då blir det extra jobbigt att efter ett långt och trevligt samtal tillsammans med mycket provande bara tacka för sig och säga att man är "intresserad men återkommer". I de nordiska storstäderna brukar det också gå bra att prova lite. Provade exempelvis Breguet i Helsingfors och de var en trevlig upplevelse.

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp