• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om denna Cimier?

Monyettes

Breitling
276D2625-D263-4E9B-A5C6-1A7EEDF678C6.jpeg
B853B95D-CA49-4E81-A2A8-311DCA266AD3.jpeg
Hej!
Är ny här i forumet och har hittills mest skrivit i forumet på Watchuseek, men är glad att jag även hittade ett forum på svenska.

Jag hittade denna klocka som är new old stock från 70-talet, en Cimier kvartsur. Den är aldrig använd men fungerar som den ska enligt säljaren, och jag köpte den för en väldigt liten peng. Läste lite om Cimier och det mesta som står är att de var/är ett lågbudgetmärke i dålig kvalitet? Iallafall förr i tiden innan de gick i konkurs.

Gott nytt år allihopa!
 

Monyettes

Breitling
Utseendet, urverket eller både och?

Jag gillar ett minimalistiskt utseende, men kommer kanske ändra mig sedan då jag precis börjat intressera mig för klockor. Funderar även på att byta ut läderbandet till ett i rostfritt stål.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Utseendet, urverket eller både och?

Jag gillar ett minimalistiskt utseende, men kommer kanske ändra mig sedan då jag precis börjat intressera mig för klockor. Funderar även på att byta ut läderbandet till ett i rostfritt stål.
Tycker utseendet är lite trist, urverket är nog ett vanligt quartz, men om du gillar den så är det ett bra köp ! En sak är säker alla har olika smak och preferenser, bara att gå efter egen smak och ge järnet.
 

Monyettes

Breitling
Tycker utseendet är lite trist, urverket är nog ett vanligt quartz, men om du gillar den så är det ett bra köp ! En sak är säker alla har olika smak och preferenser, bara att gå efter egen smak och ge järnet.

Enligt säljaren har den sju juveler, är det bra eller dåligt? Trodde inte att juveler behövdes i kvartsklockor. Har som sagt noll erfarenhet av klockor, men intresset har växt sig starkt så längtar till mitt nästa köp! Skulle vilja ha en automatisk nästa gång.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Köpte också en Cimier när jag var helt färsk som jag tyckte såg tuff ut. Kunde inget om klockor så utseendet var det enda viktiga. Sen började jag lära mig mer om urverk osv och insåg att vad som satt i den inte var jätteupphetsande (Cal. Lapenouse) och insåg att jag betalat alldeles för mycket för den. Fick som tur var tillbaks pengarna.
Kollat lite av nyfikenhet på andra Cimier-klockor sedan dess och det verkar vara det gemensamma. Ser ofta tuffa ut men drivs av trista billiga urverk.

Men din ser något nyare ut. Så den är nog jämförbar med många andra modernare kvartsklockor.
Så länge du gillar den var det väl inget dåligt köp :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Enligt säljaren har den sju juveler, är det bra eller dåligt? Trodde inte att juveler behövdes i kvartsklockor. Har som sagt noll erfarenhet av klockor, men intresset har växt sig starkt så längtar till mitt nästa köp! Skulle vilja ha en automatisk nästa gång.
Vilket tramsigt säljargument med juveler :hilarious: Juvelerna i urverk är smörjpunkter till drevens axlar inget annat. Det är ju dessutom syntetiska rubiner, så dom har inget värde i sig.
 

Monyettes

Breitling
Köpte också en Cimier när jag var helt färsk som jag tyckte såg tuff ut. Kunde inget om klockor så utseendet var det enda viktiga. Sen började jag lära mig mer om urverk osv och insåg att vad som satt i den inte var jätteupphetsande (Cal. Lapenouse) och insåg att jag betalat alldeles för mycket för den. Fick som tur var tillbaks pengarna.
Kollat lite av nyfikenhet på andra Cimier-klockor sedan dess och det verkar vara det gemensamma. Ser ofta tuffa ut men drivs av trista billiga urverk.

Men din ser något nyare ut. Så den är nog jämförbar med många andra modernare kvartsklockor.
Så länge du gillar den var det väl inget dåligt köp :)

Ja, de tillverkade väl sportigare typer av klockor som var populära men med usel kvalitet? Har sett några sådana till försäljning.

Denna klocka ska vara från 70-talet, strax innan Cimier gick i konkurs. Tror inte att de hann sälja så många kvartsklockor?

Jag kommer nog bli nöjd med den så länge den gör vad den ska, dvs hålla många år och håller tiden. Den skickas från Polen så jag hoppas att den hinner komma nästa vecka.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
276D2625-D263-4E9B-A5C6-1A7EEDF678C6.jpeg
B853B95D-CA49-4E81-A2A8-311DCA266AD3.jpeg
Hej!
Är ny här i forumet och har hittills mest skrivit i forumet på Watchuseek, men är glad att jag även hittade ett forum på svenska.

Jag hittade denna klocka som är new old stock från 70-talet, en Cimier kvartsur. Den är aldrig använd men fungerar som den ska enligt säljaren, och jag köpte den för en väldigt liten peng. Läste lite om Cimier och det mesta som står är att de var/är ett lågbudgetmärke i dålig kvalitet? Iallafall förr i tiden innan de gick i konkurs.

Gott nytt år allihopa!
Jag tycker att den var riktigt fin, men så är jag ju lite konstig också :) Är det ett 7 juvelers kvartsverk i den så är det nog ett verk av lite bättre kvalitet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Enligt säljaren har den sju juveler, är det bra eller dåligt? Trodde inte att juveler behövdes i kvartsklockor. Har som sagt noll erfarenhet av klockor, men intresset har växt sig starkt så längtar till mitt nästa köp! Skulle vilja ha en automatisk nästa gång.
Nej, även kvartsur (med visare) är ju mekaniska, det är bara färre kugghjul i dem, och juvelerna ("rubinerna" kallas de ofta) används som lager för axlarna.

Sju är ganska mycket för ett kvartsverk faktiskt, men det kanske var fler på den tiden. Jag har en Marathon med ett (modernt) ETA FØ6-verk, och det har 3 juveler.

Annars tycker jag den ser trevlig ut, men jag är också svag för "ren" design. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag också. :) Det är nästan så att man inte hade velat ha bakboetten på!
Det är glasbaksida, så den ser ut så där :happyhappy: Modellen heter F.P. Journe Elegante 48 och kom först som en dam-modell med lite strössel på sidorna. Boett i titan och gummiband med en luminovamålad tavla
ab638d3d36e2dc6b1963d3a49641f091.jpg

så nu har du ett "kvartsmål" att uppnå när Cimier´n gjort sitt ;)
 

Myggan

Omega
276D2625-D263-4E9B-A5C6-1A7EEDF678C6.jpeg
B853B95D-CA49-4E81-A2A8-311DCA266AD3.jpeg
Hej!
Är ny här i forumet och har hittills mest skrivit i forumet på Watchuseek, men är glad att jag även hittade ett forum på svenska.

Jag hittade denna klocka som är new old stock från 70-talet, en Cimier kvartsur. Den är aldrig använd men fungerar som den ska enligt säljaren, och jag köpte den för en väldigt liten peng. Läste lite om Cimier och det mesta som står är att de var/är ett lågbudgetmärke i dålig kvalitet? Iallafall förr i tiden innan de gick i konkurs.

Gott nytt år allihopa!
Inget fel på den klockan. Och som tidigare sagts, fin tavla.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja vackrare har man ju sett ;) Men som du tidigare sa, så länge det gör jobbet är den vär priset :)
Här kommer en bild till de som förkastar kvartsverk som fula och tråkiga utan själ :cigar:
F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-6.jpg
De flesta är ju fula och tråkiga, och har inte fönster på baksidan. Det är klart att det går att göra dem fina. (Som tekniknörd i databranschen vet man att kretskort kan vara rena konstverk. ;) )
Jag undrade dock hur de lyckas använda 18 juveler i ett kvartsverk, men så kollade jag in den där start-stop-komplikationen den har... riktigt tufft. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De flesta är ju fula och tråkiga, och har inte fönster på baksidan. Det är klart att det går att göra dem fina. (Som tekniknörd i databranschen vet man att kretskort kan vara rena konstverk. ;) )
Jag undrade dock hur de lyckas använda 18 juveler i ett kvartsverk, men så kollade jag in den där start-stop-komplikationen den har... riktigt tufft. :)
Tyvärr har jag inte min GS kvar, men jag har i alla fall en Junghans som inte skäms för sig :)
Junghans-Mega-Collection-5_cut.jpg
 
Topp