• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker panelen? New watch, vintage looks....

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Självklart snygg, då det är en replika/kopia/hommage av en vintagedinka ;-) Men ja, lite lökigt. Ungefär lika lökigt som om det vore typ Steinhart som gjort den. Kanske billigare och lättare att köpa än originalet, men inte heller lika bra "känsla".

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

falten

Cartier
Riktigt fräsig. Gillar att det är manuellt verk, ser bra mkt roligare ut än vanliga automat verk med en rotor som täcker nästan hela verket. Skulle dock vilja ha en ljusare tavla och runda pushers
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Är det looken du är ute efter så kör, den ser vintage ut och jag finner den snygg. Vintagekänslan däremot saknas men den är väl inte du så intresserad av i alla fall...:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Antar att det var så dom såg ut då...

Räknar kallt med en generaldiss från Aurum NiklasArvid och dom andra vintageboysen

Du har lite rätt, många gammelkronografer ser rätt lika ut för det otränade ögat. Men som alltid finns det vissa som utmärker sig, typ Longines, Omega, UG, vissa Tissot mm.

Så dessa är trevliga även om jag som många andra påpekat föredrar riktig vintage. Även Longines har ett fint arv och några trevliga re-editions.

Såg att någon kommenterade storleken, men visst fanns det stora kronografer förr.
 

plattfot

Rolex
Beror ju lite på vad syftet är med klockan. Nu har du ju redan (vad jag vet) två relativt nya, stryktålliga klockor som är perfekta allroundklockor.

Tissoten skulle (om den var min och jag hade samma klockuppställning som du) bara få åka på vid ett fåtal tillfällen och behöver därför inte vara stryktålig, tåla vatten eller klara ett COSC-test. Gillar du looken hade jag nog kikat efter en lagom patinerad vintage Tissot, Doxa, Guinand, Baume Mercier, Chronograph Suisse etc., som (utan att googla vad re-issueen kostar) troligen kostar ungefär det samma pengar med bjuder på den där sköna känslan av att man bär något som är sextio eller kanske sjuttio år gammalt på armen.
 
Ungefär lika lökigt som om det vore typ Steinhart som gjort den. Kanske billigare och lättare att köpa än originalet, men inte heller lika bra "känsla".

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Hur tänker du egentligen???? enligt dig så är det alltså samma för alla nya Tudor re-editions och du likställer dom som lika roliga om Steinhart gjort dom eller?

Lite info om Tissot som du verkar behöva...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tissot

Tissot är en välrenommerad klocktillverkare som grundades år 1853 i staden Le Locle i Schweiz av Charles-Felicien Tissot och hans son Charles-Emile Tissot

Och likställa deras re-editions av sina egna klockor med Steinhart är ju bara idiotiskt...
 

KMS

Rolex
Också lite kluven. Föredrar vintage där det är möjligt. Detta är ju inte en alltför ovanlig klocka så vintage går ju att finna. Däremot brukar väl just dessa 40-50 talare vara runt 33 mm breda. 37 är väl då kanske en roligare storlek. Den är cool men jag vet inte. Som sagt kluven...:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur tänker du egentligen???? enligt dig så är det alltså samma för alla nya Tudor re-editions och du likställer dom som lika roliga om Steinhart gjort dom eller?

Lite info om Tissot som du verkar behöva...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tissot

Tissot är en välrenommerad klocktillverkare som grundades år 1853 i staden Le Locle i Schweiz av Charles-Felicien Tissot och hans son Charles-Emile Tissot

Och likställa deras re-editions av sina egna klockor med Steinhart är ju bara idiotiskt...

Hahaha... "Ungefär" döljer en liten överdrift kanske, men du fattade nog poängen.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
....blir det lökigt att ha en klocka som är en heritage modell och ser så lik ut som en äldre modell likt som här Tissoten? Personligen tycker jag den är otroligt snygg och 37mm och i mina ögon så ser den verkligen gammal ut...

]

Skön gammelflygarlook!

Kolla efter en Gallet 40-tal, el Heuer kanske?

Liknande Omega Longines fr den tiden är svindyra...
 

fc2

Rolex
Gillar den skarpt. Tycker att Tissot gör en del riktigt snygga klockor, tyvärr använder de Valjoux 77xx. Hade den där haft en Lemania 1873 hade jag nog köpt ett ex.
 

fc2

Rolex
Vad är felet med Valjoux 77xx tycker du?


Inget fel i sig men jag föredrar andra verk. 77xx är otroligt vanlig och togs väl fram som en billig konkurrent till tex Lemania 5100. Nu ska man väl erkänna att 1873 som jag föreslog inte heller är helt ovanlig men den kommer inte i närheten av 77xx när det gäller producerade ex nuförtiden. Om jag fick välja hade den där Tissot:en haft ett Lemania 2310 i sig men det lär aldrig hända.
 
Topp