• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad väger din klocka?

Tycker det slarvas med decimalerna. Så här bestämmer man massan på en klocka!
image.jpeg

Jag har inte tillgång till vågen just nu men för en månad sen vägde min Rolex Submariner 16610 134 gram med alla länkbitar på.

Intressant tanke. Det som just slog mig är om en quartsklockas tickande gör utslag? Väger ett " tick" mer än 100000-dels gram. Återkommer i mogon efter utfört test.
En teoretisk beräkning enligt relativitetsteorin visar att det beror på om ett tick kräver mer eller mindre energi än 900 MJ, dvs mer eller mindre än motsvarande 250kWh. Min gissning är det kräver mindre för annars skulle batteribytet på en quvartsare vara fasansfullt dyrt.

En teoretisk beräkning enligt relativitetsteorin visar att det beror på om ett tick kräver mer eller mindre energi än 900 MJ, dvs mer eller mindre än motsvarande 250kWh. Min gissning är det kräver mindre för annars skulle batteribytet på en quvartsare vara fasansfullt dyrt.
Så teoretiskt genomtänkt var inte min tanke. Det bara slog mig att vibrationerna möjligen kunde ge utslag. Den ska kunna kalibreras till microgram. Som sagt ska leta upp en quartsare och testa i morgon.

Men då kan man ju iaf väga upp när det är dags att ladda Tesslan... :)

@BadkarsPiraten Messa mig direkt om du mot förmodan skulle lessna. Brädar det mesta i rolexväg! Vad är det för serie?

16713, min lämnar mig aldrig. Min present till mig själv när jag fyllde 22.
Leta Chrono24, du finner nog rätt lätt finare exemplar. Min är långt ifrån perfekt, väl polerad genom åren men den har följt med mig på många snedfyllor genom Shanghai och Seoul under tiden jag ägt den. Hon lämnar mig aldrig! :)

Fortsätter med min YM som glädjande väger in på samma matchvikt som @Pelarn65 s och noterar att skillnaden i vikt inte är så stor jämfört med en 47mm Oris, visserligen i titan men med länk.
GMTn åkte med när vågen ändå var framme :)
20160215_185922.jpg
20160215_185908.jpg
20160215_185853.jpg

Tillbaka
Topp