• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad väljer du? (Röstning)

Ny klocka eller vintage??

  • Ny

    Röster: 36 52.9%
  • Vintage

    Röster: 32 47.1%

  • Totala väljare
    68

Kson

Patek
2-Faktor
Min fråga är om du bara fick välja ett altenativ på att äga klockor som är nya eller som är vintage vad hade du valt?

Rösta och skriv hur du tänker :).

Ny= helt ny eller några år gammal.
Vintage= äldre klocka.
 

Kson

Patek
2-Faktor
MIn röst lägger jag på vintage då dessa ur tilltalar mig mer och jag tycker de har mer historia.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Förstår att äldre saker kan ha charm. Men innan dess är de bara begade i 20 år.
Nytt för min del!
Gillar heller inte tanken av allt ev mysko en klocka kan ha varit med om.
 
Vintage alla dagar! Det som tilltalar med vintage är ju att man kan hitta något unikt. Något som inte alla kan skaffa i närmsta butik. Sen att bära välfungerande mekanik som snurrat i 30-50 år är ju ingenjörsporr på hög nivå.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Måste utveckla: Jag kan förstå charmen med att köpa nåt nytt som aldrig suttit på en arm. Dock önskar jag att jag insett det när jag var 20, köpt en då och sen fått åldras tillsammans med den. Och voila: då skulle den vara ganska vintage nu! Med själ. Och en gemensam historia med mig. :happyhappy:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill gärna ha lite ovanligare klockor (jakten efter att vara lite unik), och med lite själ (unik längre historia och gärna plexi). Då plånboken inte är bottenlös, så blir det jagande i vintageträsket, vilket kan vara lite kul, som redan påpekats.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vintage är min melodi, år av användning ger klockan en personlighet/karaktär/själ och kanske en intressant historik vilket jag tycker en helt ny klocka saknar. Inser att jag kan dra paralleller till vilken "typ" av kvinna jag dras till...:)...erfaren, charmig, tilltufsad...
 

JohanHLM

Rolex
Röstade nytt...
Vill helst ha lite av varje men tvingas jag välja enbart ett av alternativen skulle jag gärna köpa nytt och behålla tills det blir vintage.
 

Landshark

Cartier
"Mellanmjölk".
Jag vill ju egentligen behålla min Sea-Dweller (1665) inte minst av nostalgiska skäl. Samtidigt är jag sugen på en modernare DSSD. Och jag har för närvarande inte "råd" att ha båda.
Tror det var Jonas Gardell som raljerade över mellanmjölken "för dem som inte bestämt sig för om de ville gå upp eller ner i vikt". Typ så har jag det med vintage vs. modernt...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vintage! Hur ofta kan du säga och drömma dig bort att uret du bär just i denna stund, en gång bars av Stalins chefssekreterare, Björn Borgs andra hustrus barn, eller Medialabs CEO mitt under IT-bubblan... För mig är Vintage en del av historien och en anledning till varför jag ogillar ett quartzur på armen. Ett mekaniskt ur kan med rätt service utstå påfrestningar under sekel, varför då tala om charmen med mekaniska ur och hållfastighet om du ändå alltid köper nytt? :)
 

hejo

Panerai
Nytt=själlöst
Vintage=Historia, livfullhet etc etc

Ett exempel genom ett plexi ser man tavlan på ett sätt som ger en ro i själen.
Vitguldsindex får en att må dåligt ....
En matt tavla blir man glad av :)

Tja Vintage är bäst nytt suger så enkelt är det...

Men som sagt smaken är som baken o jag respekterar de som köper nya klockor, jag skulle aldrig göra det!

/Henrik
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nytt=själlöst
Vintage=Historia, livfullhet etc etc

Ett exempel genom ett plexi ser man tavlan på ett sätt som ger en ro i själen.
Vitguldsindex får en att må dåligt ....
En matt tavla blir man glad av :)

Tja Vintage är bäst nytt suger så enkelt är det...

Men som sagt smaken är som baken o jag respekterar de som köper nya klockor, jag skulle aldrig göra det!

/Henrik


Det behövs ju folk som köper nya klockor, så det i framtiden kan komma nytt vintage! ;)
 
D

Deleted member 1265

Guest
"Mellanmjölk".
Jag vill ju egentligen behålla min Sea-Dweller (1665) inte minst av nostalgiska skäl. Samtidigt är jag sugen på en modernare DSSD. Och jag har för närvarande inte "råd" att ha båda.
Tror det var Jonas Gardell som raljerade över mellanmjölken "för dem som inte bestämt sig för om de ville gå upp eller ner i vikt". Typ så har jag det med vintage vs. modernt...
Ok din 1665 är en av de coolare rolex någonsin gjorts, personligen avsevärt fränare än dssd.
Ok kanske inte är svart på vitt ändå avseende nytt eller använt!
 
Topp