• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad vill Internal Revenue Service mig?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har aldrig arbetat i USA. Inte haft en krona insatt på några konton där. Ändå får jag detta av Skandia. Har det något med mig att göra eller är det nåt som alla får? Och i så fall varför bara av Skandia? Man kan ju inte heller låta bli att undra vad som händer om jag inte svarar. Stämpling som skatteflyktning och obligatorisk cavity search nästa gång jag reser till USA?
Screen Shot 2016-01-06 at 18.46.03.png
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Det där är vad bankerna numera måste fråga sina kunder tack vare FATCA-avtalet som slutits med USA. Vet inte varför de skickar brev dock, andra banker brukar fråga om man besöker internetbanken eller ringer kundtjänst.
 

morrism

Audemars

Jag syftar på USA:s nya linje som syftar till ökat ekonomiskt inflytande i andra länder med "fredliga" medel. Det här är bara början, att skatteverket och våra banker måste rapportera uppgifter till amerikanska myndigheter enligt nystiftade internationell lagar som USA fått igenom. Det internationella handelsavtalet kommer bli nästa steg, där amerikanska företag kommer kunna ha möjlighet att stämma stater på enorma summor om de anser att deras marknadsandelar i det landet på något sätt hämmas.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där är vad bankerna numera måste fråga sina kunder tack vare FATCA-avtalet som slutits med USA. Vet inte varför de skickar brev dock, andra banker brukar fråga om man besöker internetbanken eller ringer kundtjänst.
Det som förvånar mig är just att det är Skandia som frågar. Skulle säga att det är nog ett av de ställen jag har minst åtaganden överhuvudtaget. Tror jag har nån gammal olycksfallsförsäkring som skvalpar men det är allt. Banker osv där jag faktiskt har lite pengar har inte frågat någonting? :confused:
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag syftar på USA:s nya linje som syftar till ökat ekonomiskt inflytande i andra länder med "fredliga" medel. Det här är bara början, att skatteverket och våra banker måste rapportera uppgifter till amerikanska myndigheter enligt nystiftade internationell lagar som USA fått igenom. Det internationella handelsavtalet kommer bli nästa steg, där amerikanska företag kommer kunna ha möjlighet att stämma stater på enorma summor om de anser att deras marknadsandelar i det landet på något sätt hämmas.

Go USA!!! :cigar:
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Jag syftar på USA:s nya linje som syftar till ökat ekonomiskt inflytande i andra länder med "fredliga" medel. Det här är bara början, att skatteverket och våra banker måste rapportera uppgifter till amerikanska myndigheter enligt nystiftade internationell lagar som USA fått igenom. Det internationella handelsavtalet kommer bli nästa steg, där amerikanska företag kommer kunna ha möjlighet att stämma stater på enorma summor om de anser att deras marknadsandelar i det landet på något sätt hämmas.
För det är ju ingen skillnad mellan en internationell angelägenhet som att förhindra skatteflykt och någon form av ekonomisk imperialism. Och det är ingen lag, det är ett avtal som Sverige accepterat.
 

morrism

Audemars
För det är ju ingen skillnad mellan en internationell angelägenhet som att förhindra skatteflykt och någon form av ekonomisk imperialism. Och det är ingen lag, det är ett avtal som Sverige accepterat.

Sådana avtal som du talar om har funnits väldigt länge, om det finns misstanke att en medborgare har utövat skatteflykt så kan myndigheter begära ut uppgifter från banker i andra länder (förutom typ cayman öarna). Det här är något annat, det här är trålning av personliga uppgifter i andra länder av medborgare som inte ens är amerikaner.

Som jag förstått det så måste alla svenskar som öppnar ett nytt konto fylla i sina personuppgifter och skicka till IRS, jag tycker det är helt sjukt. Tänk om alla länder hade det så, då skulle vi behöva fylla i 300 formulär när man öppnar ett konto.
 
Senast ändrad:

Anden

Cartier
2-Faktor
Sådana avtal som du talar om har funnits väldigt länge, om det finns misstanke att en medborgare har utövat skatteflykt så kan myndigheter begära ut uppgifter från banker i andra länder (förutom typ cayman öarna). Det här är något annat, det här är trålning av personliga uppgifter i andra länder av medborgare som inte ens är amerikaner.

Som jag förstått det så måste alla svenskar som öppnar ett nytt konto fylla i sina personuppgifter och skicka till IRS, jag tycker det är helt sjukt. Tänk om alla länder hade det så, då skulle vi behöva fylla i 300 formulär när man öppnar ett konto.
Fel. Bankerna frågar efter dessa uppgifter men endast de vars uppgifter är relevanta för IRS skickas faktiskt till USA. Dvs de som är skattskyldiga i USA av någon anledning. Sverige trålar för övrigt på samma sätt åt andra hållet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara för att dubbelkolla innan jag börjar öppna zip-filer och skicka kontouppgifter. Jag har fått ett mail som säger att jag ska få tillbaka skattepengar från amerikanska staten och ett mail om obetalda trafikböter i Texas. Summorna är typ identiska, visst kan jag skita i det då? Det tar väl så att säga ut varandra? ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Bara för att dubbelkolla innan jag börjar öppna zip-filer och skicka kontouppgifter. Jag har fått ett mail som säger att jag ska få tillbaka skattepengar från amerikanska staten och ett mail om obetalda trafikböter i Texas. Summorna är typ identiska, visst kan jag skita i det då? Det tar väl så att säga ut varandra? ;)

Japp
Säkerligen kan du kvitta det mot din senaste miljardlottovinst också. Gillar detta mail jag fick nyligen.

Kära vän,

Mitt namn är Peter Murphy, jag arbetar i ledande ställning i en brunn
respekterade säkerhetsföretag, med huvudkontor i Accra Ghana jag
kontakta dig på grund av en brådskande affärstransaktion som jag vill göra med en
pålitliga utlänning, jag fick din e-information via Ghana Chamber of
Handel och industri för utländska affärsrelationer här i Accra-Ghana Fast jag
havent avslöja detta erbjudande till någon.

Den 25 november 2003 var summan av $ 41,500.000 deponeras hos min
företag där jag arbetar, förklädd till en familjeklenod i en koffert låda, detta
är inte den enda gången som korrupta regeringstjänstemän anlitar min
företag att leverera sina sjuka fått förmögenhet utomlands eller säkra den för framtida bruk.
Jag tog exceptionella del av denna insättning eftersom den var stor och som mannen på
rodret för frågor då, lärde jag känna mannen bakom fyndigheten, Sent
President Gnassingbe Eyadema som dog på februari 2005.

Anledningen till att jag kontaktar dig är att jag kontrollerat och fick reda på att
insättning är fortfarande intakt och ingen har bett om det, och jag vet att ingen
någonsin kommer att be om det, jag är den enda levande själ som känner den verkliga identiteten
av insättare, kan ingen annan person hämta insättning utom den person
kan producera en kombination koder som gavs till insättare, hur vi
fungerar är att om insättaren vill hämta sin insättning, kommer han
instruera bolaget skriftligen och ge sina koder och om chefen
bekräftar koden, kommer depositionen att släppas på en gång till den person, inget namn eller
behövs identifiering.

Om du accepterar att arbeta med mig, kommer jag att ge dig instruktioner brev till
skicka till mitt företag och även när företaget ber om koderna, kommer jag att ge dem
till dig.

Mina bästa hälsningar.
Peter Murphy
 
Japp
Säkerligen kan du kvitta det mot din senaste miljardlottovinst också. Gillar detta mail jag fick nyligen.

Kära vän,

Mitt namn är Peter Murphy, jag arbetar i ledande ställning i en brunn
respekterade säkerhetsföretag, med huvudkontor i Accra Ghana jag
kontakta dig på grund av en brådskande affärstransaktion som jag vill göra med en
pålitliga utlänning, jag fick din e-information via Ghana Chamber of
Handel och industri för utländska affärsrelationer här i Accra-Ghana Fast jag
havent avslöja detta erbjudande till någon.

Den 25 november 2003 var summan av $ 41,500.000 deponeras hos min
företag där jag arbetar, förklädd till en familjeklenod i en koffert låda, detta
är inte den enda gången som korrupta regeringstjänstemän anlitar min
företag att leverera sina sjuka fått förmögenhet utomlands eller säkra den för framtida bruk.
Jag tog exceptionella del av denna insättning eftersom den var stor och som mannen på
rodret för frågor då, lärde jag känna mannen bakom fyndigheten, Sent
President Gnassingbe Eyadema som dog på februari 2005.

Anledningen till att jag kontaktar dig är att jag kontrollerat och fick reda på att
insättning är fortfarande intakt och ingen har bett om det, och jag vet att ingen
någonsin kommer att be om det, jag är den enda levande själ som känner den verkliga identiteten
av insättare, kan ingen annan person hämta insättning utom den person
kan producera en kombination koder som gavs till insättare, hur vi
fungerar är att om insättaren vill hämta sin insättning, kommer han
instruera bolaget skriftligen och ge sina koder och om chefen
bekräftar koden, kommer depositionen att släppas på en gång till den person, inget namn eller
behövs identifiering.

Om du accepterar att arbeta med mig, kommer jag att ge dig instruktioner brev till
skicka till mitt företag och även när företaget ber om koderna, kommer jag att ge dem
till dig.

Mina bästa hälsningar.
Peter Murphy
Haha älskar googletranslate.
"in a well respected" = "i en brunn respekterade"
 

DrDre

Patek
Det internationella handelsavtalet kommer bli nästa steg, där amerikanska företag kommer kunna ha möjlighet att stämma stater på enorma summor om de anser att deras marknadsandelar i det landet på något sätt hämmas.

Det är väl naturligt att ett företag kan stämma en motpart om man anser att denne inte har följt regler eller avtal. ABB eller Skanska kan ju tex stämma både offentlig verksamhet och privata aktörer i USA.
 

Marckus

Panerai
Har du begärt att få handla med utländska värdepapper brukar man behöva signa något liknande har jag för mig... Dock märkligt att få det hemskickat?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har du begärt att få handla med utländska värdepapper brukar man behöva signa något liknande har jag för mig... Dock märkligt att få det hemskickat?
Har inte gjort det, jag vet ärligt talat inte vad jag har för engagemang hos Skandia överhuvudtaget.

Blir mer och mer nyfiken på vad som händer om jag inte svarar alls?
 

reffen

Omega
Fick hem ett liknande brev från Resurs Bank, visade sig att ja hade nått gammalt spar konto som ja inte använder.. brådis är det också, ja fick en vecka på mig ca tills det skulle vara inne(7 januari) har inte skickat in det så lär ju märka rätt snart om det händer nått mer :). Isf blir det nog att stänga kontot då ja inte använder det längre.
 

morrism

Audemars
Fick hem ett liknande brev från Resurs Bank, visade sig att ja hade nått gammalt spar konto som ja inte använder.. brådis är det också, ja fick en vecka på mig ca tills det skulle vara inne(7 januari) har inte skickat in det så lär ju märka rätt snart om det händer nått mer :). Isf blir det nog att stänga kontot då ja inte använder det längre.

De kommer skicka dina uppgifter till IRS om du inte fyller i inom tid.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skandia är lite allmänt bajsnödiga och rädda att få FI på sig. Man är kundägda och vill gå ett steg längre hela tiden...Det finns ju skandaler bakåt i tiden som spökar med självförtroendet.
 
Topp