• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VAG-skandalen

Landshark

Cartier
Precis. Det är ju inte så att man dagligen sitter och funderar på galna ko-sjukan, eller Ebola, för att ta ett exempel som ligger närmare i tiden...
Kör själv VW (dock ingen påverkad modell), men detta kommer troligen inte påverka mitt val av bil när det är dags att byta. Jag misstänker att fler än VW fuskar på olika sätt. De kanske bara är bättre på att dölja det.

Eller sämre...

Edit: Aha, du syftade nog på att "de andra" var bättre på att dölja. My bad.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har precis som TS en Superb kombi-15, vars motor omfattas av den här soppan. Fram tills nu är jag utomordentligt nöjd med bilen, men kommer bli helt galen om det är så att de förändringar de gör får negativ inverkan på effekt, vridmoment eller bränsleförbrukning. Då jäklar blir det åka av på ett eller annat sätt
 

BOTL

Panerai
Förslaget jag läste om var en adbluetank och större katalysator.

Idag ska VAG presentera en lösning för den tyska marknaden om jag läste rätt. Håll ögonen öppna.

Jag tror absolut att fler märken fuskar på olika sätt, framförallt ljuger precis alla om förbrukningen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med den erfarenhet ni VAGägare har av era märkesverkstäder. Har i förtroende att detta kommer lösas så att ni blir nöjda och får ett förtroende?

Kort svar: Nej. :)

Långt svar: Nej. Det finns ingen historia (generaliserar nu) hos bilbranschens ÅF som tyder på att de är kapabla att lösa situationen kundfokuserat. En grundbult i sälj är att det ska vara lätt att köpa. En märkesanknuten bilhall är det enda stället på planeten där man kan gå in och ställa sig med en skylt där det står: "JAG VILL KÖPA EN NY BIL FÖR MINST 300 000 SEK KONTANT, ÄR BEREDD ATT CLOSA AFFÄREN IDAG" och ändå inte lyckas köpa en bil eller få attention från någon av bilhallens anställda (som oftast har fullt upp med Facebook och varandra, om de ens är på plats). Har svårt att se hur en sådan personalstyrka ska kunna hantera en hyfsat delikat problemsituation likt denna.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testet som avses gäller inte Europa. Chansen att du ska få reklamera din bil pga detta ligger runt 0,01% ;)

Det beror väl på. Nu är jag inte hundra påläst på just det här caset. Men rent generellt; om jag köpt en bilpark till min firma som ska följa en viss spec (förbrukning, effekt, miljö etc) och det sedan visar sig att bilarna/produkterna jag köpt inte uppfyller dessa krav pga att tillverkaren ljugit och det inte går att justera detta utan att det påverkar specen så bör väl detta få någon sorts konsekvens? Då har jag ju lurats att köpa en produkt som inte är vad som avtalats.

I ett fall som ovan tror jag att det kan få konsekvenser för VAG, jag har däremot svårt att se hur svennebanan med en Golf skulle kunna reklamera...
 

par

Patek
2-Faktor
Det beror väl på. Nu är jag inte hundra påläst på just det här caset. Men rent generellt; om jag köpt en bilpark till min firma som ska följa en viss spec (förbrukning, effekt, miljö etc) och det sedan visar sig att bilarna/produkterna jag köpt inte uppfyller dessa krav pga att tillverkaren ljugit och det inte går att justera detta utan att det påverkar specen så bör väl detta få någon sorts konsekvens? Då har jag ju lurats att köpa en produkt som inte är vad som avtalats.

I ett fall som ovan tror jag att det kan få konsekvenser för VAG, jag har däremot svårt att se hur svennebanan med en Golf skulle kunna reklamera...
Vad jag vet specas aldrig Nox och kväveoxid i Sverige. Sverige mäter inte det direkt så som us
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det beror väl på. Nu är jag inte hundra påläst på just det här caset. Men rent generellt; om jag köpt en bilpark till min firma som ska följa en viss spec (förbrukning, effekt, miljö etc) och det sedan visar sig att bilarna/produkterna jag köpt inte uppfyller dessa krav pga att tillverkaren ljugit och det inte går att justera detta utan att det påverkar specen så bör väl detta få någon sorts konsekvens? Då har jag ju lurats att köpa en produkt som inte är vad som avtalats.

I ett fall som ovan tror jag att det kan få konsekvenser för VAG, jag har däremot svårt att se hur svennebanan med en Golf skulle kunna reklamera...
Det har faktisk redan prövats vad gäller koldioxid där en kund påstod att bilen inte gick att köra mindre än 40% över specad förbrukning med därmed ökade utsläpp. Bilen uppfyllde därmed inte kraven. Den talan lades ner.


Inte riktigt samma sak men inte alltför avlägset från detta fall heller.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Nu vet jag inte hur du säljer/köper bilar eller dyl men kan vara värt att fundera på andrahandsvärdet om det är så att du säljer den.

Servar hos verkstad som gör komplett service enligt VAGs rekommendation/serviceplan. Bilen ligger ändå inte under garanti (2010) så jag tror inte det påverkar andrahandsvärdet mätbart. Stämpel som stämpel.
 
Servar hos verkstad som gör komplett service enligt VAGs rekommendation/serviceplan. Bilen ligger ändå inte under garanti (2010) så jag tror inte det påverkar andrahandsvärdet mätbart. Stämpel som stämpel.
Jag syftade främst på om det är mjukvara som ska bytas och den inte byts ut. Som köpare av en VAG som omfattats av detta vill man nog som köpare gärna ha intyg på att detta gjorts. OM det nu blir så att saker ska åtgärdas vilket ju inte är säkert.

Vad gäller service håller jag helt med dig.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet specas aldrig Nox och kväveoxid i Sverige. Sverige mäter inte det direkt så som us

Det har faktisk redan prövats vad gäller koldioxid där en kund påstod att bilen inte gick att köra mindre än 40% över specad förbrukning med därmed ökade utsläpp. Bilen uppfyllde därmed inte kraven. Den talan lades ner.


Inte riktigt samma sak men inte alltför avlägset från detta fall heller.


Tänker mest på situationen om VAG tar in bilen för att korrigera sitt fusk och detta sedan påverkar förbrukning och prestanda på ett sådant sätt att den beställda specen från kunden inte längre uppfylls.

I övrigt tror jag att det är mest varumärkesskadande och fuck-up-stämpel på hela grejen. VAG framstår ju som riktiga klåpare och det verkar ju förstärkas varje gång någon av cheferna uttalar sig. Hörde någon servicechef på radion som inte direkt var förtroendeingivande... Sånt påverkar köpbeslut mer än man tror.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tänker mest på situationen om VAG tar in bilen för att korrigera sitt fusk och detta sedan påverkar förbrukning och prestanda på ett sådant sätt att den beställda specen från kunden inte längre uppfylls.
Om jag var VAG ägare skulle jag hålla bilen långt ifrån verkstaden. Gränsvärdet som överskridits har ingen påverkan i Sverige och för att få ner NOx värdet kommer effekten gå ner och förbrukningen upp. Ingen "förbättring" man vill ha på sin egen bil direkt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om jag var VAG ägare skulle jag hålla bilen långt ifrån verkstaden. Gränsvärdet som överskridits har ingen påverkan i Sverige och för att få ner NOx värdet kommer effekten gå ner och förbrukningen upp. Ingen "förbättring" man vill ha på sin egen bil direkt.

Och det är det jag funderar på hur det löses för i första hand företagskunder som köpt en bilpark baserat på en viss spec och vissa premisser... Kan bli messy.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Och det är det jag funderar på hur det löses för i första hand företagskunder som köpt en bilpark baserat på en viss spec och vissa premisser... Kan bli messy.
Helt klart. Det jag menade med mitt inlägg var dock att man redan har försökt väcka talan där en bil bevisligen är fysiskt omöjlig att köra enligt gränsvärdena och den talan ogillades. Jag kan dock inte exakt detaljerna runt den men i grunddrag var det en person som försökte få en bil återköpt pga den inte kunde anses (enligt honom) uppfylla CO2 kraven. Tror det finns en artikel i Teknikens Värld om det. Sedan var ju det ett svenskt ärende, man vet aldrig vad som händer utomlands.

Generellt tror jag dock försäljningen kommer påverkas mycket lite av detta. Var och en ser om sitt eget hus först och främst och så länge Passat levererar automatlåda, fyrhjulsdrift och massor med utrustning som ryms i 7.5pbb så kommer de sälja bil i massor.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag är inte så säker på att "alla" andra också fuskar. Det är skillnad på att utnyttja kryphål i testerna och handgripligen fuska genom att manipulera bilen vid testerna.
Jag haft 2st bilar från VAG men bytte nu senast då deras märkesverkstad också tyckte om att fuska. Bilarna var jag nöjd med. Slog regnummret på dessa bilar nu i efterhand och båda är "drabbade" som dom så fint kallar det.
 
Topp