• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av IT-studier -> jobb

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
IT-support. Liten avdelning som supportar 1-3 line åt större kund. Verkar finnas mycket att lära sig och goda utvecklingsmöjligheter. Är supertaggad :)
Har själv börjat min karriär den vägen och känner många som gått samma väg. Med din inställning kommer det gå super! Stort lycka till!
 

Writer136

Panerai
Jag är också i din ålder. Jag bytte för ett och halvt år sedan karriär efter många åråi butik och var duktigt less på det.
Jag har i princip ingen utbildning. Gick musikproduktion i gymnasiet liksom.
Jag började med kundtjänst och support inom först telecom och sedan bredband via fiber.
Några jobbbyten senare så sitter jag idag med 1-2line IT-support. Jag hanterar väl mest 1line men stället jag är på idag har bakat ihop de båda vilket jag ser som positivt då man lär sig mer på det än att bara eskalera vidare ärendena man inte löser själv.
Jag ser det som en bra grund och väg in till att jobba med IT. Funderar också såklart om man ska specialisera sig på något och vad isf.
Kollat lite på Academic Works java utbildning men kan tänka mig det inte är omöjligt att om man visar intresse så kan säkert ens befintliga arbetsgivare fixa utbildningar åt en.
 

wlk

Omega
Kollat lite på Academic Works java utbildning men kan tänka mig det inte är omöjligt att om man visar intresse så kan säkert ens befintliga arbetsgivare fixa utbildningar åt en.
Så jobbar vi på det företag jag jobbar åt i alla fall. Jag ansvarar för ett team där enbart en som vi har anställt är någon med dokumenterad utbildning eller erfarenhet sedan tidigare. De andra har vi identifierat inom företaget eller genom att i intervjufasen fokusera på vem människan är, dess ambition och arbetsvilja.
Sedan har jag lärt upp dem på jobbet samt skickar dem på utbildningar och de börjar nu bli riktigt vassa tack vare sin vilja att arbeta hårt och lära sig.

Så det går definitivt att ha det här som strategi om du är outbildad men vill jobba inom IT. Kruxet är väl att en del som sätter sig i Help Desk tycker att de "står över" arbetsuppgifterna och inte gillar att prata med kunderna. Det är såklart helt fel approach för kunderna är ju det företaget lever på.
De som däremot tar arbetet på fullaste allvar, jobbar hårt och har en bra, positiv attityd blir snabbt identifierade och får ett nytt erbjudande så fort en lucka erbjuds.

Det kan såklart betyda att du får ha lite tålamod även om du tror att din potential ligger långt över en Help Desk-funktion (som i övrigt är hjältar i sig då det är företagets ansikte utåt mot de riktiga kunderna, alltså vanliga medarbetare). Luckor kommer inte varje dag men du ska också tänka på att för oss som rekryterar är det betydligt lättare att satsa på ett kort vi redan känner inom företaget än att chansa med en extern rekrytering (som för övrigt är svinjobbig).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Så jobbar vi på det företag jag jobbar åt i alla fall. Jag ansvarar för ett team där enbart en som vi har anställt är någon med dokumenterad utbildning eller erfarenhet sedan tidigare. De andra har vi identifierat inom företaget eller genom att i intervjufasen fokusera på vem människan är, dess ambition och arbetsvilja.
Sedan har jag lärt upp dem på jobbet samt skickar dem på utbildningar och de börjar nu bli riktigt vassa tack vare sin vilja att arbeta hårt och lära sig.

Så det går definitivt att ha det här som strategi om du är outbildad men vill jobba inom IT. Kruxet är väl att en del som sätter sig i Help Desk tycker att de "står över" arbetsuppgifterna och inte gillar att prata med kunderna. Det är såklart helt fel approach för kunderna är ju det företaget lever på.
De som däremot tar arbetet på fullaste allvar, jobbar hårt och har en bra, positiv attityd blir snabbt identifierade och får ett nytt erbjudande så fort en lucka erbjuds.

Det kan såklart betyda att du får ha lite tålamod även om du tror att din potential ligger långt över en Help Desk-funktion (som i övrigt är hjältar i sig då det är företagets ansikte utåt mot de riktiga kunderna, alltså vanliga medarbetare). Luckor kommer inte varje dag men du ska också tänka på att för oss som rekryterar är det betydligt lättare att satsa på ett kort vi redan känner inom företaget än att chansa med en extern rekrytering (som för övrigt är svinjobbig).

Rekrytering i IT-branschen är ett veritabelt helvete. Jag har precis lämnat den men satan va svårt det är att hitta rätt folk.
 
  • Like
Reactions: wlk

Writer136

Panerai
Så jobbar vi på det företag jag jobbar åt i alla fall. Jag ansvarar för ett team där enbart en som vi har anställt är någon med dokumenterad utbildning eller erfarenhet sedan tidigare. De andra har vi identifierat inom företaget eller genom att i intervjufasen fokusera på vem människan är, dess ambition och arbetsvilja.
Sedan har jag lärt upp dem på jobbet samt skickar dem på utbildningar och de börjar nu bli riktigt vassa tack vare sin vilja att arbeta hårt och lära sig.

Så det går definitivt att ha det här som strategi om du är outbildad men vill jobba inom IT. Kruxet är väl att en del som sätter sig i Help Desk tycker att de "står över" arbetsuppgifterna och inte gillar att prata med kunderna. Det är såklart helt fel approach för kunderna är ju det företaget lever på.
De som däremot tar arbetet på fullaste allvar, jobbar hårt och har en bra, positiv attityd blir snabbt identifierade och får ett nytt erbjudande så fort en lucka erbjuds.

Det kan såklart betyda att du får ha lite tålamod även om du tror att din potential ligger långt över en Help Desk-funktion (som i övrigt är hjältar i sig då det är företagets ansikte utåt mot de riktiga kunderna, alltså vanliga medarbetare). Luckor kommer inte varje dag men du ska också tänka på att för oss som rekryterar är det betydligt lättare att satsa på ett kort vi redan känner inom företaget än att chansa med en extern rekrytering (som för övrigt är svinjobbig).

Just nu så trivs jag i helpdeskrollen och kan tänka mig den i några år i takt med att man lär sig mer.
Jag tycker ju det är det roliga att prata med användarna och lösa deras problem såväl lätta som svårare problem. Jobbar som konsult men ser långsiktigt och hoppas bli kvar på stället länge.
 
  • Like
Reactions: wlk

wlk

Omega
Just nu så trivs jag i helpdeskrollen och kan tänka mig den i några år i takt med att man lär sig mer.
Jag tycker ju det är det roliga att prata med användarna och lösa deras problem såväl lätta som svårare problem. Jobbar som konsult men ser långsiktigt och hoppas bli kvar på stället länge.
Då är du på rätt väg. :) Det finns ju alla möjligheter inom IT-branschen att gå olika vägar. Teknisk spetskompetens, mot projektledarhållet och vidare inom management etc.
Vi har flera stycken som kommit in via bemanningsföretag och fått fast anställning. Samma sak där som jag skrev innan egentligen - om du visar vad du går för är det betydligt bättre för företaget att anställa dig än att behöva gå igenom en hel rekryteringsprocess. Kämpa på och lycka till :)
 

Writer136

Panerai
Då är du på rätt väg. :) Det finns ju alla möjligheter inom IT-branschen att gå olika vägar. Teknisk spetskompetens, mot projektledarhållet och vidare inom management etc.
Vi har flera stycken som kommit in via bemanningsföretag och fått fast anställning. Samma sak där som jag skrev innan egentligen - om du visar vad du går för är det betydligt bättre för företaget att anställa dig än att behöva gå igenom en hel rekryteringsprocess. Kämpa på och lycka till :)

Jo precis det är så jag känner också, att börja i helpdesk är en bra väg in i IT-branschen om man inte har en utbildning inom IT och komma långt om man bara vill. Jag kom in med en rätt hyfsad datorvana iom man är ju uppvuxen med det omkring sig och sen även att man hållt på med musik mycket och datorn är ju navet i studion.
Märkt nu när jag sökt jobb och kan grunden i det att det är rätt mycket samma på de flesta företag. Det är oftast Windows, office365, active directory osv, kan man de grejerna så har man ju en okej grund.
Tack för lyckönskningar, det ska nog gå bra den här resan man gör :)
 

vicjoh

Omega
Hur står sig Javautvecklare nu? Finns det stor efterfråga? Vad ligger snittlönerna där på (ungefär)?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur står sig Javautvecklare nu? Finns det stor efterfråga? Vad ligger snittlönerna där på (ungefär)?
Snittlön varierar såklart beroende på vart i landet det är och vad det är för arbetsuppgifter/komplexitet & kanske även beroende på utbildningsnivå. Men jag skulle tippa på runt 50k i snittlön i Stockholm för systemutvecklare. Förmodligen några tusenlappar lägre i mindre städer. Stor efterfrågan på utvecklare generellt sett & Java är fortfarande gångbart och vanligt. Kolla t.ex den här surveyn på Stack overflow: https://insights.stackoverflow.com/survey/2019#technology
(Surveyn är dock internationell, men det ger ändå en indikation på hur marknaden ser ut)
 
Topp