• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Val av kronograf?

Tobiasnilbrink

Basic
2-Faktor
Halloj!
Trodde jag var hel inne på att innom en tid köpa mig en omega speedmaster. Men nu är jag inte lika säker längre då jag fått syn på en Tudor heritage chrono, någon som har erfarenhet av båda?
Omegan har ju en helt annan historia med månlandning och dyligt, Tudorn har jag ingen aning om något.. hoppas någon kan hjälpa mig till klarhet!
/ okunnig klocktok
311.30.42.30.01.005.jpg
m70330n-0005.jpg

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att folk lägger en värdering i en viss modells historia, vem som har burit den en gång i tiden osv. Visst om det gäller just det exemplaret som faktiskt befunnit sig på månen, varit buren av Paul Newman eller liknande och som har en extrem proveniens men en modern Speedmaster är bara en massproducerad kopia som rider på PR-vågen och i slutändan handlar det väl ändå om vad man själv gillar rent estetiskt? Köp den du gillar bäst och bortse från vad andra tycker är mitt tips. Jag hade tagit en Heritage Chrono (helst den blå varianten) före en supertråkig Speedmaster alla dagar i veckan! ;)

Tror inte det är realistiskt att få tag på ett exemplar som varit på månen :D. En modells provinsens är dock i stor del dess existens-berättigande enl. min personliga åsikt. Tudor-modellen du överväger kommer vara kul i exakt 4 månader, tills nästa, ännu roligare modell kommer på Basel. Speedmastern kommer förbli mer eller mindre vad den är, eftersom den har just det; en referenspunkt att utgå från.

Håller med @HSK om att fokusera på vad du gillar men tycker personligen att modellens historia kan bidra till viss del. Jag gillar rymden och tycker det är extra kul med en speedy av den anledningen. Sen är ju klockorna du tar upp lite olika (automat vs manuell för att ta ett exempel) så åk in till AD och be att få testa båda modellerna innan du tar ett beslut. Båda är ju jättefina klockor så vilken du än väljer blir det bra!

Historian och en tidlös design gör valet enkelt... även om exemplaret inte varit på månen...

Varje gång man träffar någon med en speedy på armen så vet man... Moonwatch :)
Haha för att göra mig förstådd mer rätt... jag hajjar att just den klockan jag köper inte varit på månen, bara menar att klock modellen har en historia

Personligen så tycker jag att Tudorn är riktigt snygg. Speciellt att den känns ganska rå.
Speedmastern har historia men det är inte så viktigt för mig, tycker den är rätt tråkig och får inget habegär av den.
Däremot så tycker jag att det är tråkigt med ETA i Tudorn så det gjorde att jag inte köpte den.

Men jag tycker inte man ska tänka så mycket egentligen, vilken är snyggast? Vilken sitter bäst på armen? Vilken får ditt hjärta att slå ett slag extra?
Välj den!

Om man väger in pris i diskutionen då? Tudor ca 20 till 25 tkr Beggad i mycket gott skick, speedyn ca 30 till 40 tkr Beggad i mycket gott skick... båda klockorna är ju av väldigt fina märken men att speedyn ska vara så mycket dyrare fattar jag lixom inte... jag lånade en speedy av en vän i ca 2månader och blev ju stört kär, men gräset kan ju vara grönare på andra sidan? Värt att testa Tudorn och sen kanske heeeeelt ångra mig och skrapa ihop 20k till och köpa omegan?

Om man väger in pris i diskutionen då? Tudor ca 20 till 25 tkr Beggad i mycket gott skick, speedyn ca 30 till 40 tkr Beggad i mycket gott skick... båda klockorna är ju av väldigt fina märken men att speedyn ska vara så mycket dyrare fattar jag lixom inte... jag lånade en speedy av en vän i ca 2månader och blev ju stört kär, men gräset kan ju vara grönare på andra sidan? Värt att testa Tudorn och sen kanske heeeeelt ångra mig och skrapa ihop 20k till och köpa omegan?
Omega lever ju på just historiken, de skulle nog kunna sälja den där för en femtedel av priset men det finns ju ingen anledning eftersom folk köper den till fullpris.
Personligen så gillar jag att testa mig fram och till slut hitta något jag gillar. Jag skulle köpa Tudorn, men ha i åtanke att den verkar ganska svårsåld om du inte gillar den. Speedmastern finns ju mängder av och är lätta att få tag i om du säljer Tudorn.

Jag köpte en Tudor HC Black. Var väldigt nöjd. Sen dök det upp en chans att få tag på en Blue. Blev ännu nöjdare. Sen dök det upp curved-end rubber till vettigt pris. Ännu mer nöjd!
Mao så rekommenderar jag Tudor HC:
- kronograf
- vridning kan användas till att bli en ”GMT”
- 150 m för lite plask i havet
- Blue är nog en av de absolut bästa sommarklockorna (ej alltför objektiv). Ligger en ute på K&S
427AC4DA-2519-4D98-82E1-0162B08FBCFE.jpeg

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att folk lägger en värdering i en viss modells historia, vem som har burit den en gång i tiden osv. Visst om det gäller just det exemplaret som faktiskt befunnit sig på månen, varit buren av Paul Newman eller liknande och som har en extrem proveniens men en modern Speedmaster är bara en massproducerad kopia som rider på PR-vågen och i slutändan handlar det väl ändå om vad man själv gillar rent estetiskt? Köp den du gillar bäst och bortse från vad andra tycker är mitt tips. Jag hade tagit en Heritage Chrono (helst den blå varianten) före en supertråkig Speedmaster alla dagar i veckan! ;)
Speedmaster historien är dessutom den mest uttjatade i hela branschen.

Speedmaster historien är dessutom den mest uttjatade i hela branschen.
Ja, och inte ens världens coolaste story kommer hjälpa om man tröttnar på klockans utseende eller hur den sitter på handleden. Det går inte att räkna sig fram till vilken klocka som passar en bäst.

Jag skulle ge det lite tid.. Låtsas att jag har båda och tänka vilken jag skulle vilja lägga ögonen på när jag vaknar, vilken jag skulle vilja sätta på handleden när jag klär på mig och skall ge mig ut. Vilken jag skulle ta med på semestern, eller ut i skogen.
Den klockan skulle jag köpa först.

Om det var äkta kärlek skulle du inte tänka så tänker jag.. Se mitt inlägg ovan - ge det mer tid. Eller se åtminstone till att du kan flippa det du köper utan stor förlust för jag tror inte att du är redo att köpa en keeper ännu. Jag känner igen detta, har varit där själv :)

Två ytterligare alternativ att kanske fundera på? En Breitling Navitimer och en IWC Fliegerchronograph?

Navitimern har funnits i detta utförande sedan mitten på 80-talet, vettig storlek, automat (vettigt urverk, ETA 7750) och på chrono24 kan man få en ny till hyggligt pris. Nedsidan är att den inte är så vattentät.

Fliegerchronon har utvecklats och växt lite mellan olika generationer. 3706, på bilden är 39mm (tror jag), vettigt beg pris (runt 30), vettigt urverk (7750).

Lånade bilder.

Breitling Navitimer.jpg

IWC 3706.jpg

Speedyn är ju på alla sätt en intressantare klocka. Både avseende historia och urverk. Allt egentligen. Dessutom hyfsat prisvärd sett till att du får en manuell kronograf från omega för stålarna. Dessutom ett bandmonster och det kommer finnas reservdelar till tids ände. Tycker Tudorn är superfin också, och i slutet av dagen så ska du ju bli glad och gilla klockan när du tittar på handleden. Och är det då Tudorn som gör det, är det det rätta köpet.

Tillbaka
Topp