Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att folk lägger en värdering i en viss modells historia, vem som har burit den en gång i tiden osv. Visst om det gäller just det exemplaret som faktiskt befunnit sig på månen, varit buren av Paul Newman eller liknande och som har en extrem proveniens men en modern Speedmaster är bara en massproducerad kopia som rider på PR-vågen och i slutändan handlar det väl ändå om vad man själv gillar rent estetiskt? Köp den du gillar bäst och bortse från vad andra tycker är mitt tips. Jag hade tagit en Heritage Chrono (helst den blå varianten) före en supertråkig Speedmaster alla dagar i veckan!![]()
Och gillar man den kan man ju också gå på Sinns variant som är typ identisk o billigare med bättre WR. (Och sannolikt lite sämre finish). AR kan dom minst lika bra iaf och historien bakom Sinns variant är ju intressant så sett att dom köpte delar o rättighet av Breitling. Mycket roligare klocka än både Omega o Tudor.OP. Kolla in Breitling Navitimer. Antingen älskar man den plottriga tavlan eller hatar den.
Breitling har också dubbel AR coating, vilket gör att den ser helt otrolig ut i vanligt ljus. Ingen sketen mineralglas här inte!
![]()
+Varenda kotte har ju en speedy. Tudorn är coolare.
En El Primero går nog aldrig fel. Klassisk klocka som i mitt tycke passar till allt!
![]()
Den är riktigt fin. Har hört att den är galet dyr att serva pga komplikationerna. Vet du pris?
Ok. Helt klart värt att tänka på innan köp då. Har själv inte sett den live vilket kanske är turEnligt deras hemsida kostar en full service 650 CHF och en partial service 300 CHF exklusive skatt/moms. Det som skiljer en Full mot Partial service är en fullständig kontra delvis genomgång av urverket. Vid fullständig plockar de isär hela urverket medan delvis gör de en översyn av verket.
Du har ju speedy .006 med safirglas ocksåDu ska köpa det du tycker är snyggast / sitter skönast på dig.
Gällande historia / igenkännedom/"WIS-status" slår få klockor Speedmaster Moonwatch, inklusive Tudorn du tittar på.
Så om det är viktigt för dig / attraktiv faktor så är valet givet.
Personligen tar jag Speedy 30 gånger av 10 framför den där Tudorn, om det nu är folks åsikter du vill ha.
Några fördelar Speedy:
+ Utseende, oerhört lättläst tid trots chrono tack vare tydliga långa vita visare och kontrasten mot svarta tavlan
+ Historia, WIS-status osv
+ Bättre andrahandsvärde om det spelar roll för dig
+ Hesalit, otroligt vackert med ljusbrytningar, lite härliga repor osv (subjektivt)
+ Bandmonster, passar på i princip allt även om jag föredrar länken
+ Sitter otroligt skönt (iallafall på min handled)
Några nackdelar Speedy:
- Manual wind med liten krona - dryg att dra upp varannan dag tycker jag personligen (men det är inte min daily driver heller)
- Inget datum
- Hesalit, OM du är OCD med repor
Bra tillägg, men partisk som jag är uteslöt jag .006 och safir helt ur ekvationenDu har ju speedy .006 med safirglas också
Och gillar man den kan man ju också gå på Sinns variant som är typ identisk o billigare med bättre WR. (Och sannolikt lite sämre finish). AR kan dom minst lika bra iaf och historien bakom Sinns variant är ju intressant så sett att dom köpte delar o rättighet av Breitling. Mycket roligare klocka än både Omega o Tudor.![]()
Vet ej då bilden är från C24a... Klockan är iaf den med blå tavla o lite patinerad lume. Gillar sällan det men på denna är det snyggt!Är de aftermarket strap? Riktigt snyggt!
En El Primero kan nog aldrig bli fel. Klassisk klocka som i mitt tycke passar till allt!
![]()