• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Val av kronograf?

Med reservation för att inte ha provat den, så tycker jag Tudorn är coolare med mer personlighet. Dessutom är 12-gmt en favorit-komplikation.

Tja, själv tycker jag nog att man antingen följer med strömmen eller har gett upp helt om man har en svart/vit klassisk Speedmaster eller en Submariner. Det är ju inget fel på klockorna osv. Bra grejer. Men samtidigt... de är lite andefattiga och en smula själsdödande i min mening. De tar mer kraft än vad de ger. Tudorn har ju lite skönt 70-tals schwung över sig i alla fall och andas mer racing än Omega. Så Tuda och kör skulle jag säga ;)

Jag har ingen vidare koll på Tudor, men jag irriterar mig på att glaset sticker upp så mycket på Speedyn. Därför har det inte blivit någon och kommer inte bli heller...

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att folk lägger en värdering i en viss modells historia, vem som har burit den en gång i tiden osv. Visst om det gäller just det exemplaret som faktiskt befunnit sig på månen, varit buren av Paul Newman eller liknande och som har en extrem proveniens men en modern Speedmaster är bara en massproducerad kopia som rider på PR-vågen och i slutändan handlar det väl ändå om vad man själv gillar rent estetiskt? Köp den du gillar bäst och bortse från vad andra tycker är mitt tips. Jag hade tagit en Heritage Chrono (helst den blå varianten) före en supertråkig Speedmaster alla dagar i veckan! ;)

Hur annars ska vi rättfärdiga att köpa en klocka för flera tusentals kronor :rolleyes:

OP. Kolla in Breitling Navitimer. Antingen älskar man den plottriga tavlan eller hatar den.

Breitling har också dubbel AR coating, vilket gör att den ser helt otrolig ut i vanligt ljus. Ingen sketen mineralglas här inte!
70292050_382823465668462_5498597855747947807_n.jpg

Har haft tudorn å va sketanöjt under några månader.. men jag tröttnar på det mesta efter 4 månader. Speedyn har ju ett jättetrist utseende om man inte väljer en panda tavla lr anna färg komb. Sen vill jag ha datumsnurra. Tycker oxå att speedyns bandhorn sticker ut konstigt på min armled.. så haru lite mindre handleder så sitter Tudorn betydligt bättre. ..bara mina små tankar kring ämnet. Så besök typ Krons för test av båda. Tjing!

OP. Kolla in Breitling Navitimer. Antingen älskar man den plottriga tavlan eller hatar den.

Breitling har också dubbel AR coating, vilket gör att den ser helt otrolig ut i vanligt ljus. Ingen sketen mineralglas här inte!
70292050_382823465668462_5498597855747947807_n.jpg
Och gillar man den kan man ju också gå på Sinns variant som är typ identisk o billigare med bättre WR. (Och sannolikt lite sämre finish). AR kan dom minst lika bra iaf och historien bakom Sinns variant är ju intressant så sett att dom köpte delar o rättighet av Breitling. Mycket roligare klocka än både Omega o Tudor.
7868319_xxl.jpg

Senast ändrad:
Den är riktigt fin. Har hört att den är galet dyr att serva pga komplikationerna. Vet du pris?

Enligt deras hemsida kostar en full service 650 CHF och en partial service 300 CHF exklusive skatt/moms. Det som skiljer en Full mot Partial service är en fullständig kontra delvis genomgång av urverket. Vid fullständig plockar de isär hela urverket medan delvis gör de en översyn av verket.

Enligt deras hemsida kostar en full service 650 CHF och en partial service 300 CHF exklusive skatt/moms. Det som skiljer en Full mot Partial service är en fullständig kontra delvis genomgång av urverket. Vid fullständig plockar de isär hela urverket medan delvis gör de en översyn av verket.
Ok. Helt klart värt att tänka på innan köp då. Har själv inte sett den live vilket kanske är tur

Tycker i första hand att det är en fråga om automatisk vs manuell samt estetiken. Såklart, omegas selling point bidrar lite!. Själv hade jag valt speedyn för att den är så stilren och kan paras ihop med en massa strap/natos. Du kan ändå få dig en färgklick på speedyn om du sätter den på t.ex. ett flerfärgat nato.

Du ska köpa det du tycker är snyggast / sitter skönast på dig.

Gällande historia / igenkännedom/"WIS-status" slår få klockor Speedmaster Moonwatch, inklusive Tudorn du tittar på.
Så om det är viktigt för dig / attraktiv faktor så är valet givet.

Personligen tar jag Speedy 30 gånger av 10 framför den där Tudorn, om det nu är folks åsikter du vill ha.

Några fördelar Speedy:
+ Utseende, oerhört lättläst tid trots chrono tack vare tydliga långa vita visare och kontrasten mot svarta tavlan
+ Historia, WIS-status osv
+ Bättre andrahandsvärde om det spelar roll för dig
+ Hesalit, otroligt vackert med ljusbrytningar, lite härliga repor osv (subjektivt)
+ Bandmonster, passar på i princip allt även om jag föredrar länken
+ Sitter otroligt skönt (iallafall på min handled)

Några nackdelar Speedy:
- Manual wind med liten krona - dryg att dra upp varannan dag tycker jag personligen (men det är inte min daily driver heller)
- Inget datum
- Hesalit, OM du är OCD med repor

Du ska köpa det du tycker är snyggast / sitter skönast på dig.

Gällande historia / igenkännedom/"WIS-status" slår få klockor Speedmaster Moonwatch, inklusive Tudorn du tittar på.
Så om det är viktigt för dig / attraktiv faktor så är valet givet.

Personligen tar jag Speedy 30 gånger av 10 framför den där Tudorn, om det nu är folks åsikter du vill ha.

Några fördelar Speedy:
+ Utseende, oerhört lättläst tid trots chrono tack vare tydliga långa vita visare och kontrasten mot svarta tavlan
+ Historia, WIS-status osv
+ Bättre andrahandsvärde om det spelar roll för dig
+ Hesalit, otroligt vackert med ljusbrytningar, lite härliga repor osv (subjektivt)
+ Bandmonster, passar på i princip allt även om jag föredrar länken
+ Sitter otroligt skönt (iallafall på min handled)

Några nackdelar Speedy:
- Manual wind med liten krona - dryg att dra upp varannan dag tycker jag personligen (men det är inte min daily driver heller)
- Inget datum
- Hesalit, OM du är OCD med repor
Du har ju speedy .006 med safirglas också

Och gillar man den kan man ju också gå på Sinns variant som är typ identisk o billigare med bättre WR. (Och sannolikt lite sämre finish). AR kan dom minst lika bra iaf och historien bakom Sinns variant är ju intressant så sett att dom köpte delar o rättighet av Breitling. Mycket roligare klocka än både Omega o Tudor.
7868319_xxl.jpg

Är de aftermarket strap? Riktigt snyggt!

För bövelen… ett av världens mest beprövade kronografurverk vs ett eta-modulverk. En no-brainer, liksom. Dessutom för tjock och med skruvade kronografknappar.
Skulle jag själv letat efter en vettigt prissatt modern kronograf skulle jag dock kollat på Zenith trots att jag är en Speedy-nörd.

Två bra val! Jag har själv en Speedy Sapphire Sandwich och en Tudor HC Blue. Båda kommer nog stanna i samlingen.
Det jag gillar med Speedyn är det vackra urverket (fördelen med den genomskinliga bakboetten på SS), att den är manuell och att den funkar både till vardags och formella kläder. Den har fantastiskt vackra bandhorn och en lämplig vikt för att användas till textilarmband och tunnare läderband. Den går att matcha med en rad olika armband pga av den lite diskreta tavlan. Tavlan är absolut inte tråkig och har en fin symetri. Kunde önska lite bättre vattentäthet och en marginellt längre krona. Skulle jag bara få äga en kronograf, så skulle det vara denna klocka.
Tudor HC är en fantastisk sommarklocka. Sportig med en kul tavla. Jag blir glad av att titta på den. Lite hög, så inget jag använder till skjorta och kavaj. Bra vattentäthet och fantastiskt länk och spänne. Kunde varit lite bättre AR behandling på glaset om man ska klaga på något.
_20181114_183538.JPG.jpg

Senast ändrad:
Egentligen handlar det nog mest om att välja den klockan som gör dig nöjd när du tittar på vristen. Kikade runt länge innan jag skaffade min. I mitt fall handlade om något hyfsat hantverksmässigt som står sig över tid (köpte min med intentionen att behålla). Gillar även Speedyn för att den fungerar till jobbet (under skjorta) och i lekparken. Även att den lätt ”flyger under radarn” utan onödig uppmärksamhet.

För bad eller mer formella tillfällen skulle jag (personligen) inte välja en kronograf.
Men som sagt välj vad som är rätt för dig och i ”värsta fall” kan du ju alltid ”byta till den andra” senare :)

Tillbaka
Topp