• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Valutapåslag? - Chrono24

Dreas89

Silver
2-Faktor
Hallå,
Jag letar en anledning till att mitt köp hos Chrono24 landade på både mer än vad Euron ligger på samt mer än det preliminära beloppet då det ser ut som att euron legat stilla.

Har Länsförsäkringar och försökte hitta något om det där men icke.

Mitt köp slutade på en kurs för euron på 10.181 - Är det Chrono24 som busar?
Tänkte försöka lära mig min läxa och kanske göra banköverföring nästa gång. Sett mot vad Euron står i blir det nästan 1000 spänn mer för min del, det hade jag hellre lagt till en ny länk eller byta glas :)

Hallå,
Jag letar en anledning till att mitt köp hos Chrono24 landade på både mer än vad Euron ligger på samt mer än det preliminära beloppet då det ser ut som att euron legat stilla.

Tänkte försöka lära mig min läxa och kanske göra banköverföring nästa gång. Sett mot vad Euron står i blir det nästan 1000 spänn mer för min del, det hade jag hellre lagt till en ny länk eller byta glas :)

Hur betalade du?

Hallå,

Paypal?

Euron ligger nästan på en tia jämnt. Betalade du i euro eller någon annan valuta?

Edit: Ändrade ruin till tia

Senast ändrad:
Fick också påslag på köpet, pö ca 1000 lapp via chrono, släppte det då klockan både levererades på mindre än 24 timmar och att den var exakt lika "mint" som säljaren påstod

Alltid banköverföring före kort (kostnadsmässigt) dock noll säkerhet mot bedrägeri till skillnad från kort.
I fallet trusted checkout och trusted reseller hos Chrono24 så känns det ok. Iofs kanske det tar en dag längre. Nu får jag den innan jul iaf :) Prutade ner den 1000kr ändå så ska inte klaga för mycket!

Valutapåslaget är riktigt irriterande och fick mig att känna mig riktigt korkad när jag köpte min Patek från Italien. Tror jag fick betala runt 4000 kr i valutapåslag bara. Enligt min bank är det en säkerhet för banken vid eventuella kursändringar medan pengarna flyttas om jag inte minna fel.

Valutapåslaget är riktigt irriterande och fick mig att känna mig riktigt korkad när jag köpte min Patek från Italien. Tror jag fick betala runt 4000 kr i valutapåslag bara. Enligt min bank är det en säkerhet för banken vid eventuella kursändringar medan pengarna flyttas om jag inte minna fel.
Ska kolla vad jag hade, va en transaktion i 100k klassen! Men som sagt fick så jäkla bra pris så släppte det, men lesson learned!

Senast ändrad:
Som du säger, irriterande! Sen är det avgift även vid banköverföring i regel....

Själv så rättar jag mig inte efter SEK på Chrono24 utan jag har det inställt på EURO och även GBP om klockan är från England. Utifrån det tittar jag på min bank Handelsbanken med sin dagsaktuella valutakurs och därefter kalkylerar jag rätt prisuppgift. Fraktkostnad brukar också vara angivet men det kan vara helt fel och nu sist för några dagar sedan då jag intresserade mig för en klocka var inte fraktkostnaden 59 EUR utan sjuka 160 EUR från säljaren!:shifty:. Vissa handlare har nog inget fraktavtal för bättre priser. Jag skulle då göra en banköverföring till handlarens IBAN men gör man trusted checkout med några procents påslag (tror ca 3-3,5%) så är fraktkostnaden angiven och säkerligen korrekt i köpformuläret. Har gjort en retur till en lurig Italienare och då euron låg på över 10kr den gången så blev fraktkostnaden ett bra stycke över 1000kr fullt försäkrat via DHL.....det är alltså inte helt billigt att handla på C24!:D

Senast ändrad:
Fler och fler online sälje erbjuder ju "tjänsten" att man betalar i sin egen valuta för att kunna se exakt vad köpet går på. Blir alltid dyrare. Sett samma när man köper med kort utomlands.

Planerar köpa Rolex från spanska COMERZIA via Chrono24 och utgick från att vi skulle använda Trusted Checkout med nu när jag fick kontraktet så föreslår COMERZIA banköverföring. Varför skulle de göra det? Det är väl jag (köparn) som ändå betalar chrono24as provision? Men med ett 30tal fina referenser och 114 TC's så verkar dock COMERZIA var seriösa. Någon av er som har erfarenhet av COMERZIA?

Fick svar idag 1,5% i valutapåslag för min del... Vet inte vad Banköverföring kostar. Men imorgon får jag leverans så ska inte klaga! :)

Planerar köpa Rolex från spanska COMERZIA via Chrono24 och utgick från att vi skulle använda Trusted Checkout med nu när jag fick kontraktet så föreslår COMERZIA banköverföring. Varför skulle de göra det? Det är väl jag (köparn) som ändå betalar chrono24as provision? Men med ett 30tal fina referenser och 114 TC's så verkar dock COMERZIA var seriösa. Någon av er som har erfarenhet av COMERZIA?
Du får ju som jag valutapåslag på kortköpet annars. Men vet inte banköverföring kostar extra.

Läst på lite och såg nånstans att det är bara vissa länder som har transaktionsavgifter när det gäller kort! Någon som handlat från annat land än dessa inom EU å ändå fått valutapåslag som kan dementera eller bekräfta
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/Bank--och-finansiella-tjanster/Kortavgifter-inom-EU/
Jag gör ett par utlandsresor i månaden.
Enligt min erfarenhet får man när man drar sitt Mastercard utomlands en saltad växelkurs. Med mitt amex får man en ”avgift” som är procentuell i relation till transaktionsbeloppet. Här är ett exempel från en transaktion med mitt amex platinum
77140C4E-92A5-4305-B73E-2C234A06E9A8.jpeg

Kortköp godkänns bara upp till blygsamma €3000 annars banköverföring. Normala är valutapåslag om 1,5% men inget påslag vid banköveföringar. Genom att betala med kort har du ett annat försäkringsskydd och oftast någon bonus du tjänar in. Hade ett längre telefonsamtal i dagarna med Chrono24 gällande detta. De menar att gränsen är satt för att skydda köparen. I call bullshit.

Hej. Vad tar man kreditkort eller banköverföring via ch24
Frågan besvarades precis ovanför ditt inlägg om du bemödar dig med att läsa svaren. Över €3000 är kortbetalning inte längre ett alternativ och under det är (kredit)kort att föredra då det ger en större säkerhet.

Godkännde just offerten för en klocka på 5400 GBP vilket min bank översätter 60371 kr, använde trusted checkout och ska just åka ner till kontoret för att göra en banköverföring. Ser dock att när jag får fram betalningsuppgifterna så vill ch24 att jag ska sätta in 62360 kr , alltså ca 2000 kr mer än min bank. Samtidigt säger dom att de inte finns några avgifter med att använda deras tjänst. Förstår inte om då de reserverar ett högre belopp för att skydda mot kursförändringar eftersom de håller betalningen men varför tar det då inte i GBP från början? Fattar ingenting.

Godkännde just offerten för en klocka på 5400 GBP vilket min bank översätter 60371 kr, använde trusted checkout och ska just åka ner till kontoret för att göra en banköverföring. Ser dock att när jag får fram betalningsuppgifterna så vill ch24 att jag ska sätta in 62360 kr , alltså ca 2000 kr mer än min bank. Samtidigt säger dom att de inte finns några avgifter med att använda deras tjänst. Förstår inte om då de reserverar ett högre belopp för att skydda mot kursförändringar eftersom de håller betalningen men varför tar det då inte i GBP från början? Fattar ingenting.
Det rör sig inte om frakten då?

Det rör sig inte om frakten då?

Nej den är inkluderad. Jag googlade att man kunde ändra land till UK i sin profil. Testade till det och så gjorde vi om köpet. Då gick det att betala i GBP men istället försvann uppgifterna för utlandsbetalning... Ringde ch24 och de förklara att beloppet i sek reserveras men att det sen kan återbetalas del beroende på vad växelkursen ligger när de flyttar pengar till köparen. Nu sitter jag istället på banken och väntar på att säljaren för starta om affären för 3:e gången men nu verkar han ha gått på lunch.

Tillbaka
Topp