• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Valutapåslag? - Chrono24

Nej den är inkluderad. Jag googlade att man kunde ändra land till UK i sin profil. Testade till det och så gjorde vi om köpet. Då gick det att betala i GBP men istället försvann uppgifterna för utlandsbetalning... Ringde ch24 och de förklara att beloppet i sek reserveras men att det sen kan återbetalas del beroende på vad växelkursen ligger när de flyttar pengar till köparen. Nu sitter jag istället på banken och väntar på att säljaren för starta om affären för 3:e gången men nu verkar han ha gått på lunch.
Skaffa bankid så slipper du sitta på banken som om det vore 2004.

Nej den är inkluderad. Jag googlade att man kunde ändra land till UK i sin profil. Testade till det och så gjorde vi om köpet. Då gick det att betala i GBP men istället försvann uppgifterna för utlandsbetalning... Ringde ch24 och de förklara att beloppet i sek reserveras men att det sen kan återbetalas del beroende på vad växelkursen ligger när de flyttar pengar till köparen. Nu sitter jag istället på banken och väntar på att säljaren för starta om affären för 3:e gången men nu verkar han ha gått på lunch.
Märkligt, köpte nyligen själv via c24 från just England, priset var detsamma under hela betalningsprocessen

Skaffa bankid så slipper du sitta på banken som om det vore 2004.

Haha, bra poäng! Har dock inte haft behov av bankid sen uppkomsten av mobilt bankid :)

Kan ändå anse märkligt att Ch24 inte informerar om företelsen alternativt låter en betala i den valutan som ska transfereras tiill köparen. Skulle ju i såfall minska valutarisker avsevärt.

Märkligt, köpte nyligen själv via c24 från just England, priset var detsamma under hela betalningsprocessen
Var priset detsamma i SEK under hela processen? Jag reagera på att klockan som kostade £5400 översattes till "~62 300 kr" vilket jag tolkade var en indikation på vad priset är i SEK baserat på att jag besöker .se adressen. Så priset i SEK var samma under hela betalningsprocessen, men konverteringen var fortfarande ca 4% fel än om jag överfört £5400.

Var priset detsamma i SEK under hela processen? Jag reagera på att klockan som kostade £5400 översattes till "~62 300 kr" vilket jag tolkade var en indikation på vad priset är i SEK baserat på att jag besöker .se adressen. Så priset i SEK var samma under hela betalningsprocessen, men konverteringen var fortfarande ca 4% fel än om jag överfört £5400.

Och du har raknat med valutapaslag pa ca 1.5-2% samt overforingsavgifterna? Hursom sa ar det en usel kurs.
GBP 5400 motsvarar just nu(1050 AM EST) SEK 61768 inkl valutapaslag vid bankoverforing

Och du har raknat med valutapaslag pa ca 1.5-2% samt overforingsavgifterna? Hursom sa ar det en usel kurs.
GBP 5400 motsvarar just nu(1050 AM EST) SEK 61768 inkl valutapaslag vid bankoverforing

Oj missade ditt svar. Hade räknat med någon form av avgift vid banköverföringen men trodde jag själv kunde få välja att betala i GDP och inte tvinas betala i SEK. Var också väldigt märkligt att chrono24 först i telefon svarade att beloppet var högre som en effekt av att de reserverar mot fluktuationerna i kurserna och att när sedan jag fått klockan och de överfört pengarna till säljaren (och betalar ut i GDP från mina SEK). Så kan få x SEK tillbaka on kursen är oförändrad. Det stämde inte alls sen när de mailar mig. Utqn då var det en avgift och i sitt svar nämnde de också kostnaden att flytta pengar ”från tex EU till Asien”. Stör mig också att klockan låg i min köpsektion för £5,400 men jag får inte betala £5,400. Lite som att gå in i en affär utomlands och vid kassan så får du enbart upp SEK alternativet på kortet, vilket alltid är sämre.

Oavsett blir ju kontentan att det blir helt meningslöst att göra en banköverföring om man ändå betalar i sin egna valuta. Bättre att i så fall ta det på kortet, vilket ger mer säkerhet och möjlighet till någon form av poäng.

Oj missade ditt svar. Hade räknat med någon form av avgift vid banköverföringen men trodde jag själv kunde få välja att betala i GDP och inte tvinas betala i SEK. Var också väldigt märkligt att chrono24 först i telefon svarade att beloppet var högre som en effekt av att de reserverar mot fluktuationerna i kurserna och att när sedan jag fått klockan och de överfört pengarna till säljaren (och betalar ut i GDP från mina SEK). Så kan få x SEK tillbaka on kursen är oförändrad. Det stämde inte alls sen när de mailar mig. Utqn då var det en avgift och i sitt svar nämnde de också kostnaden att flytta pengar ”från tex EU till Asien”. Stör mig också att klockan låg i min köpsektion för £5,400 men jag får inte betala £5,400. Lite som att gå in i en affär utomlands och vid kassan så får du enbart upp SEK alternativet på kortet, vilket alltid är sämre.

Oavsett blir ju kontentan att det blir helt meningslöst att göra en banköverföring om man ändå betalar i sin egna valuta. Bättre att i så fall ta det på kortet, vilket ger mer säkerhet och möjlighet till någon form av poäng.
Vad är alternativet menar du? Det låter märkligt att de tar ut en så pass hög avgift men om du gör en överföring så måste du betala i din egen valuta om du nu inte har ett konto med GBP på. Det finns vissa alternativ som t.ex. Revolut som påstår att de inte tar ut några påslag men hur du än vrider och vänder på det kommer du inte ifrån att du måste köpa en annan valuta för att kunna genomföra betalningen i t.ex. GBP. :)

Nej en kostnad avseende för valutapåslag är nog svår att komma ifrån. Men tidigare i den här tråden har det diskuterats att banköverföring är billigast och det är den inte om du betalar i samma valuta. Alternativet till ch24 nuvarande modell är (1) att låta köpare betala i säljarens valuta, klarar en vanliga quickmarket i Thailand det så kanske europas (världens?) största köpsite för klockor (som befinner sig i Luxemburg) klara av det. Incitament bör vara större med tanke på beloppet per transaktion är mycket högre. Notera då att ch24 säger att de inte tjänar något på der här vilket jag ställer mig mycket skeptisk till. Jämför jag med mitt mastercard hos komplettbank så är valutapåslaget 50% lägre samtidigt som de möjliggör att jag får 2% i återbäring. Det är i såfall beaktansvärld att jag som kund med en potentiell spend på 1 kr kan få 50% rate mot ett bolag som snurrar över en 1B EUR. (2) vill de köra på sin nuvarande model bör alternativet vara att det mycket tydligare (innan du accepterar köp) framgår att man måste betala i sin egen valuta. Samtidigt som de i sin FAQ gällande köp utomlands/användandet av deras escrow tjänst förmedlar att man kan/kommer få betala att valutapåslag och transferavgift mellan x-y%.

Nån som vet hur man ändrar betalvaluta till euro på c24? Jag la ett bud i euro som accepterades av säljaren, men nu när jag skall betala dyker det upp ett belopp i SEK som är omräknat med en katastrofal valutakurs av c24.
Jag vill betala i euro och låta min bank/kortföretaget sköta växlingen.
Har provat att ändra min valuta till eur, men det blir ändå sek när jag skall betala.

Senast ändrad:
Nån som vet hur man ändrar betalvaluta till euro på c24? Jag la ett bud i euro som accepterades av säljaren, men nu när jag skall betala dyker det upp ett belopp i SEK som är omräknat med en katastrofal valutakurs av c24.
Jag vill betala i euro och låta min bank/kortföretaget sköta växlingen.
Har provat att ändra min valuta till eur, men det blir ändå sek när jag skall betala.
De gångerna har jag köpt via c24 har det alltid varit euro jag fått betala. Enklast är nog ringa c24 kundtjänst, de är väldigt tillmötesgående.

Tillbaka
Topp