• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanliga stålklockor som är ovanliga i guld

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Pvd'ad anskrämlighet :facepalm:
image.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ja ni har säkert rätt. Jag baserar inte mina funderingar på någon faktisk statistik utan vara vad som känns ovanligt.

Således blir ju det här med vad som är ”ovanligt” väldigt subjektivt. I mitt fall är nog faktiskt suben den enda i tråden jag sett flera gånger live men det är som sagt personligt :)

Himla kul med responsen i tråden, fortsätt så!

Svarta guld-Sub är väl relativt ovanliga? Läste någonstans att 90% av de i guld är blå :)

Annars är Date Just i helguld rätt ovanliga.

Edit: Förtydligande
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Tyvärr inte. Misstänker att det inte finns några mängder då de vad jag vet bara tillverkades en begränsad tid.

Vill minnas att de hade listpris på 35k när det begav sig. Tror det var typ 10 år sen jag kollade.

Är det någon som har testat en LLD i guld? Varit lite sugen men aldrig stött på någon
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
På senare år har jag snöat in mer och mer på guld. Och medan jag gillar en Lange 1 eller Calatrava i skinande guld as much as the next person så är jag ännu mer förtjust i idén med klockor som är vanliga i stål och där man alltså är bekant med estetiken fast de har den lilla twisten att de är tillverkade i guld.

För mig försvinner charmen lite om t.ex. tavelkonfigurationen bara finns till guldvarianten, t.ex. gröntavlad gulddaytona - ju mer lik stålvarianten desto bättre.

Låt mig börja med några exempel så kan ni väl fylla på med era favoriter?

Omega är ganska bra på detta, Speedmaster (så lik månklockan som möjligt) är just nu favoriten.
Omega-Speedmaster-Moonwatch-Professional-Chronograph-Starmus-Stephen-Hawking-Medal-For-Science-Communication-Gold-Watch-2.jpg


Longines Legend Diver. Alltid gillat denna relativt prisvärda guldklocka men aldrig sett den i verkligheten.
abf78a989902da05790a21bc5d3f2947.jpg


Breitling har några modeller som stämmer in. De som är vanliga i guld är inte så spännande i min värld men t.ex. @Jacob s Aerospace och (@Affe s) Superocean är bra kandidater.
img_6402-jpg.612793

1a273775-f613-4e5c-b776-3d2c78d01ff7-jpeg.780813


Vilken tycker DU är bäst? Försök hålla det till just klockor som är vanliga i stål men ovanliga i guld.

Bra trådstart! Jag delar samma fascination - helst sport-/bruks-klockor i guld - härligt absurt! Många bra har redan nämnts i tråden!

Speedmastern är lite av en favorit eftersom den är så ovanlig men av någon anledning är jag lite svag för denna sedan jag såg den första gången:

blan301125_3851748_-TF-3.jpg
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Topp