• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var gör ni upp era klockaffärer?

stevenD

Breitling
Jag läser här och var i annonser att "affär görs upp på min bank" när privatpersoner ska göra affär. Med anledning att det finns kameraövervakning vad jag förstår. Jag frågade mitt lokala bankkontor och fick svar att det inte erbjuder möjlighet att få göra upp privata affärer på banken. Så hur ska man göra för att genomföra en säker försäljning (i Stockholm)?
 

Hugii

Audemars
Jag läser här och var i annonser att "affär görs upp på min bank" när privatpersoner ska göra affär. Med anledning att det finns kameraövervakning vad jag förstår. Jag frågade mitt lokala bankkontor och fick svar att det inte erbjuder möjlighet att få göra upp privata affärer på banken. Så hur ska man göra för att genomföra en säker försäljning (i Stockholm)?
Men banken kan väl hantera en transaktion?
Hoppas jag.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag läser här och var i annonser att "affär görs upp på min bank" när privatpersoner ska göra affär. Med anledning att det finns kameraövervakning vad jag förstår. Jag frågade mitt lokala bankkontor och fick svar att det inte erbjuder möjlighet att få göra upp privata affärer på banken. Så hur ska man göra för att genomföra en säker försäljning (i Stockholm)?
På någons jobb kanske?
Eller något lugnare Café som exempel. Allra säkrast är kanske utanför polishuset i stan (vet ej om de tillåter det dock) ;)
 

Arvaker

Cartier
97F19E0E-62F6-43DC-A3BF-C8DB53D550C9.jpeg
Undvik skumraskaffärer, välj Swedbank :rolleyes:
 

Elias.A

Cartier
Det beror på. Har gjort utanför jobb, vid en bensinstation (kanske inte att rekommendera), utanför köparens lägenhet osv. Offentliga platser är att rekomendera!
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Brukar inte hotellobbys ha kameror? Ofta lugnt och med möjlighet att prata över en dryck dessutom. Dessutom personal som ofta har hyfsad koll o är uppmärksamma.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Har faktiskt sålt på parkeringen utanför ett polishus inte bara vid ett, utan två olika tillfällen. Inga problem hittills, så det kan jag rekommendera!
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Har köpt och sålt utanför folks jobb, bensinstationer, bilar, på Stockholms centralstation runt midnatt. För mig spelar inte plats lika stor roll som att jag ska känna mig bekväm med köpare/säljare. Bland det första man läste här på KS var ”köp säljaren/köparen” och det tycker jag stämmer. Är du inte bekväm med motparten så stå över.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Flertalet gånger på centrala caféer under dagtid, tryggt och öppet men man kan dona och prata ganska ostört. Dessutom ta en kopp om man har lite tid över att surra klockor.

Säljer och köper nästan alltid av folk som har bra referenser. Sålt 1 st till någon jag chansade på som inte hade referenser alls. Gick bra den gången också.
 

Norrman

Cartier
Som många andra skrev, gör affären med någon du känner att du kan lita på så spelar det ingen roll.
Har gjort mina affärer i offentliga miljöer och aldrig haft något problem. Men har bara gjort affärer med klockor genom Ks köp/sälj och efter att man har skrivit eller pratat i telefon med den andra parten.
Kanske skulle vara mer "försiktig" om man säljer via tradera/blocket.
 

Makkanxd

Rolex
Har köpt och sålt utanför folks jobb, bensinstationer, bilar, på Stockholms centralstation runt midnatt. För mig spelar inte plats lika stor roll som att jag ska känna mig bekväm med köpare/säljare. Bland det första man läste här på KS var ”köp säljaren/köparen” och det tycker jag stämmer. Är du inte bekväm med motparten så stå över.
I bilen utanför skolor ;)

Jag kör på max i Täby typ jämt, funkar toppen :) så kan man ta en burgare efteråt
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Personligen beror det på om det är en ny eller etablerad medlem. Jag har gjort byte/köp/sålt med kända KS-medlemmar på allt ifrån Hamburgerhak, bibliotek till random parkeringsficka utmed E20. "Köp säljaren" som många här beskriver det.
 

ChumpTime

Panerai
Så länge man inte gör misstaget att lämna ifrån sig klockan innan man har pengarna på kontot, så har man kommit en bra bit på vägen till en tryggare affär

Fanns det inte någon slags scam där bedragaren kunde dra tillbaka en transaktion även när pengarna ”var framme” hos mottagaren? Vill minnas att det var när båda parter använde SEB och gjorde upp affären på helger eller något sånt..

Sen finns det såklart otyg som Paypal claimbacks o.dyl.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fanns det inte någon slags scam där bedragaren kunde dra tillbaka en transaktion även när pengarna ”var framme” hos mottagaren? Vill minnas att det var när båda parter använde SEB och gjorde upp affären på helger eller något sånt..

Sen finns det såklart otyg som Paypal claimbacks o.dyl.
Kanske har hänt, men verkar inte lika vanligt. Varje år ploppar det dock upp ett par stycken poster här på KS, om folk som lämnar ifrån sig klockor innan pengarna har landat på kontot.

Dyr läropeng
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Det har skrivits tidigare men köparen är viktigare än platsen. Alla mina försäljningar har skett på kaféer/fik men då har jag kollat upp köpare innan också.
 

Omega87

Rolex
Kört alla mina sälj hemma efter noggrann undersökning av personen, referenser här på KS, adress, arbete osv. Detta har dock bara varit aktuellt med KS:are och absolut inget jag skulle göra med utomstående. Först börjar man skriftligt i pm, sms sen telefon och sist ses man för afärren. Minsta tvekan eller oklarheter så blir det att genomföra afärren på distans.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Brukar dra mig för att göra affärer med folk jag inte litar på :) men är man tveksam är väl en offentlig plats med kameraövervakning att föredra.. i annat fall blir det vad som passar bäst så att affären blir så smidig som möjligt för båda :)
 

Ola G

Cartier
Flygplatscafe, hemma, på mitt kontor, järnvägssportsbar, i en bil, hotellobby
Stället är mindre viktigt än den du möter
Känns det inte 100%. bra så finns för mig bara distansaffär med förskottsbetalning
Med vänlig hälsning,
Ola G
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fanns det inte någon slags scam där bedragaren kunde dra tillbaka en transaktion även när pengarna ”var framme” hos mottagaren? Vill minnas att det var när båda parter använde SEB och gjorde upp affären på helger eller något sånt..

Sen finns det såklart otyg som Paypal claimbacks o.dyl.
Inte när pengarna väl har kommit till kontot. Bedrägeriet har uppstått när köparen och säljaren har olika banker. Det går att dra tillbaka en överföring mellan banker även när den är signerad. Överföringarna görs rent praktiskt bara vid vissa tider på dygnet och innan dess kan man stoppa den.
 
Topp